Deväť úžasných zdravotných prínosov opaľovania, o ktorých ste zrejme nevedeli

09.08.2017 | Diskusia

Opaľovanie nám vyčaruje nielen krásnu hnedú pokožku, ale aj pevné zdravie! Výskumníci z univerzity v Edinburghu vo Veľkej Británii poukazujú na to, že prínosy slnečného žiarenia na zdravie srdca ďaleko prevažujú nad rizikom vzniku rakoviny kože!

Pozrite sa na deväť prekvapivých zdravotných prínosov opaľovania, ak to, samozrejme, so slnkom nepreháňame.

1. Znižuje krvný tlak

V rámci jednej štúdie skupina výskumníkov na univerzite v Edinburgu zistila, že zlúčenina nazývaná oxid dusnatý, ktorá pomáha znižovať krvný tlak, sa uvoľňuje do krvných ciev hneď, ako sa slnečné svetlo dotkne pokožky. Ide o prevratné zistenie, keďže dovtedy sa predpokladalo, že slnečné žiarenie má pre človeka len jediný prínos - stimuluje produkciu vitamínu D.

Čítajte tiež: Nová zbraň proti zákernej chorobe: Vzácny kov ako ničiteľ rakovinových buniek?!

Richard Weller, docent dermatológie a jeho kolegovia odhalili, že expozícia slnka môže nielen zlepšiť zdravie, ale aj predĺžiť život! Z toho dôvodu, že prínos nižšieho krvného tlaku vlastne zahŕňa zníženie rizika infarktu a mŕtvice. Tieto výhody, ako hovorí Weller, ďaleko prevyšujú nad rizikom vzniku rakoviny kože.

2. Zlepšuje zdravie kostí

Je známe, že vitamín D stimuluje vstrebávanie vápnika, posilňujúceho kosti v tele a fosforu. Avšak jeden výskum tiež naznačuje, že existuje priama korelácia medzi hustotou kostí a vitamínom D3. Vitamín D3 je vitamín rozpustný v tukoch, ktorý sa tvorí počas procesu výroby vitamínu D, keď slnečné svetlo zasiahne pokožku. Reguluje absorpciu vápnika. Keď máte vyššiu hladinu vitamínu D3 v krvi, máte nižšie riziko šance na vznik zlomenín všetkých typov. Na druhej strane nižšie hladiny vitamínu D3 v krvi sú spojené s vyššou mierou všetkých typov zlomenín. To je dôvod, prečo je slnko obzvlášť dôležité pre zdravie kostí u starších dospelých.

3. Zlepšuje funkciu mozgu

Okrem podpory zdravia kostí a regulácie hladín vápnika vedci spájajú vitamín D s množstvom funkcií v tele, vrátane fungovania mozgu. Jedna štúdia vedená neurológom Davidom Llewellynom z Cambridgeskej univerzity hodnotila hladiny vitamínu D u viac ako 1 700 mužov a žien z Anglicka vo veku 65 rokov a viac a zistila, že kognitívna funkcia znižuje hladiny vitamínov D u subjektov. Viac štúdií však ukázalo, že slnečné žiarenie môže pomôcť stimulovať rast nervových buniek v hipokampuse, čo je časť mozgu, ktorá je zodpovedná za formovanie, organizáciu a uchovávanie spomienok.

4. Zmierňuje depresiu

Malé alebo úplne vynechanie slnečného svetla môže spôsobiť stav, nazývaný sezónna afektívna porucha (SAD). SAD je forma depresie bežná v zimných mesiacoch. Je bežná u ľudí, ktorí pracujú dlhé hodiny v kancelárskych budovách a ťažko sa dostanú na slnečné svetlo. Mierne vystavenie slnku však zvyšuje hladinu prírodných antidepresív v mozgu, ktoré môžu skutočne pomôcť zmierniť ľahšie formy miernej depresie. Je to spôsobené tým, že v slnečných dňoch mozog produkuje viac serotonínu, teda hormónu, ktorý zlepšuje náladu, než v tmavších dňoch.

5. Zmierňuje príznaky Alzheimerovej choroby

Klinický výskum ukázal, že pacienti s Alzheimerovou chorobou, ktorí sú vystavení slnku počas dňa od 9:00 do 18:00 zaznamenali zlepšenie niektorých aspektov choroby. Napríklad jedna štúdia publikovaná v časopise Journal of American Medical Association zistila, že pacienti s Alzheimerovou chorobou vystavení jasnému svetlu mali menej príznakov depresie, nočného bdenia, agitácie ako tí, čo boli vystavení stlmenému dennému osvetleniu. Vedci pripisovali tieto zlepšenia pravidelnejším cirkadiánnym rytmom.

6. Vylieči niektoré kožné poruchy

Slnečné žiarenie podporuje hojenie kožných ochorení, ako je akné, psoriáza, ekzém, žltačka a iné infekcie kože. V jednej štúdii sa napríklad ukázalo, že opaľovanie zlepšilo symptómy psoriázy u 84% jedincov. Aj keď expozícia slnka má terapeutický účinok na pokožku a slnečné svetlo sa dá úspešne použiť na liečbu kožných ochorení, táto alternatívna liečba by sa mala vykonávať pod lekárskym dohľadom, aby sa zabránilo negatívnym vedľajším účinkom UV žiarenia a aby sa zabezpečilo, že prínosy prevažujú nad rizikami.


Ľudia naleteli nebezpečnej rade šarlatánov: Neuveríte, aký „infarktový elixír“ začali piť!


7. Podporuje rast detí

Táto výhoda platí najmä pre dojčatá. Štúdie odhaľujú, že expozícia slnka v prvých mesiacoch života dieťaťa má vplyv na to, aké vysoké dieťa z neho vyrastie. Mnohé kultúry na celom svete uznávajú túto skutočnosť a vystavujú deti na mierne slnko, ktoré podporuje rast a výšku.

8. Posilňuje imunitný systém

Expozícia slnka môže pomôcť potlačiť nadmernú aktivitu imunitného systému, čo by mohlo vysvetliť, prečo sa slnečné svetlo používa na liečbu autoimunitných ochorení, ako je psoriáza. A keďže počet bielych krviniek, ktoré zohrávajú kľúčovú úlohu v boji proti chorobám a pri obrane tela proti infekcii, sa zvyšuje s opaľovaním sa, mierne vystavenie slnku je veľmi užitočné pre váš imunitný systém.

9. Znižuje riziko určitých druhov rakoviny

Nedostatok vitamínu D zvyšuje riziko rakoviny prsníka a hrubého čreva. Ak sa opaľovaniu, ktoré dodáva telu vitamín D pridá konzumácia jedla s obsahom tohto vitamínu, účinky budú silnejšie! Zistili to Drs. Frank a Cedric Garland z Kalifornskej univerzity. Následné štúdie ukázali, že doplnok vitamínu D spôsobuje dramatický pokles o 60%, čo sa týka rizika vzniku akejkoľvek formy rakoviny. To potvrdzuje prínosy vitamínu D a expozície slnka pri znižovaní rizika rakoviny.

Slnečné žiarenie môže mať pozitívny dopad na naše zdravie len vtedy, ak sa opaľujeme s mierou. V čase od 11:00-16:00 by sme sa mali vyhýbať slnku a taktiež netreba zabúdať na opaľovacie krémy s vyšším ochranným faktorom. V opačnom prípade sa nám môže vypomstiť..

09.08.2017  |  Foto: Thinkstock.com  |  Zdroj: Janka

Ďalšie články

Diskusia