Ignorujte reči o škodlivosti slnka: Nebojte sa opáliť

19.07.2013 | Diskusia

Z každej strany počúvate o ochrane kože pred UV žiarením a ja vám chcem poradiť: nechráňte sa hystericky. Je pravda, že nadmerné pôsobenie UV žiarenia na pokožku zvyšuje riziko jej zhubného ochorenia. Na strane druhej je UV žiarenie takmer nenahraditeľným faktorom, ktorý podporuje tvorbu vitamínu D, teda látky, ktorej aktívna forma (kalcitriol) sa dnes považuje – vzhľadom na to, ako funguje – skôr za hormón. Z akejsi nostalgie mu však budem hovoriť vitamín.

Vitamín D (kalciferoly – pre tých, čo chcú, aby boli veci zložitejšie) reguluje predovšetkým hladinu vápnika a fosforu v krvi. Tá je dôležitá pre normálny rozvoj a zdravie kostí a zubov, činnosť srdca, nervov a svalov (dostatok vitamínu D znižuje riziko pádu a zlomenín kostí).

Reguluje imunitný systém

Vitamín D je potrebný pre delenie buniek a reguláciu imunitného systému: u starších ľudí jeho podávanie vo forme výživového doplnku zlepšuje imunitu a deriváty vitamínu D sa úspešne využívajú v liečbe psoriázy. Znižuje riziko vzniku sklerózy multiplex a má protirakovinový účinok – niekoľko nedávnych dôveryhodných štúdii ukázalo, že dostatok vitamínu znižuje riziko rakoviny prsníka, prostaty, hrubého čreva a konečníka.

Nevyhýbajte sa slnku

Zdá sa vám to dôležité? Tak sa starajte o to, aby ste mali vitamínu D dostatok, pretože najnovšie analýzy ukazujú, že ľudia v industriálne rozvinutých krajinách trpia nedostatkom tohto dôležitého prvku. Nielen preto, že jedia málo potravín, ktoré obsahujú vitamín D, ale najmä preto, že z obáv o rakovinu kože sa panicky vyhýbajú slnku a jeho žiareniu. Pritom najúčinnejšia forma vitamínu D vzniká práve vplyvom UV žiarenia v koži. Ak to nejde slnkom, tak – najmä u starších ľudí – použite tabletky, ale mali by ste vedieť, že niektoré výživové doplnky obsahujú menej účinnú formu D2.

Kedy ísť na slnko?

Môj tip: Doprajte si UV žiarenie v bezpečnom čase do 10. a po 15. hodine aj bez ochranných krémov. Stačí 10 - 30 minút a máte vitamínu D na celý deň a ešte trochu aj do “špajze na zimu”. Netreba to však preháňať, vitamín D nie je hnedý!

19.07.2013  |  Foto: Sxc.hu  |  Zdroj: Dr. Igor Bukovský, Ambulancia klinickej výživy

Ďalšie články

Diskusia