Nekonečná dilema o konzumácii mäsa: Je pre nás naozaj zlé alebo neuškodí?

18.02.2020

Mäso je citlivá téma. Niekedy mám pocit, že to presahuje až do istej výživovej politiky. Jedna partia tvrdí, že je nezdravé, neetické, či dokonca, že hnije v žalúdku. Druhá partia zase nedá dopustiť na jeho chuť, výživovú hodnotu a gastronomické využitie.

Koniec koncov pre mnohých ľudí je to nekonečná dilema… Myslím však, že ak k nej pristúpime správne, tak sa dá veľmi rýchlo a jasne vyriešiť.

Čítajte tiež: 5 potravín, ktoré si môžete dopriať večer: Naštartujú metabolizmus tesne pred spaním!

Paleo alebo vegetarián? Kto je lepší? 

Asi uznáte, že niekedy sú názory jednej, či druhej strany dosť vyhrotené. Neviem ako vy, ale ja osobne vnímam u mnohých ľudí presvedčenia prerastene až do politiky. Proste idete s presvedčeným vegetariánom na obed, dáte si mäso a pozerá sa na vás ako by ste boli vrah. Na druhej strane prídete na oslavu, či na opekačku s tvrdením, že si neprosíte, alebo nechcete mäso a pozerajú na vás ako keby ste boli chorý.

Od prírody som optimista, ale tak toto ma štve. Šprtám sa v životospráve už niekoľko rokov a myslím si, že každý, kto sa správne snaží pristúpiť k problému logicky a kriticky dôjde k výsledku, že sa dá sa žiť zdravo s mäsom, aj bez mäsa.  

Dilema je skôr v tom, čo je efektívnejšie a reálne aplikovateľnejšie pre váš životný štýl. Ak mi niekto povie, že chce fungovať 100% vegetariánsky, tak len upozorním na možné riziká a prekážky optimálnej aplikovateľnosti a hlavne na správnu interpretáciu.

Ako príklad uvediem vegetariánov, alebo častejšie mladšie vegetariánky (študentky),  čo sa boja mäsa, no každé druhé jedlo je plné cukru a pečivo, sladkosti, pizza, bagety, či cestoviny sú každodennou záležitosťou. Jednoducho ak budete jesť vegetariánske hamburgery alebo vyprážaný syr namiesto rezňa, tak ste si to interpretovali nesprávne.

Na druhej strane, treba byť aj sebakritický! Nesprávna interpretácia optimálnej životosprávy sa totiž vyskytuje aj u mäsožravcov. Mnoho ľudí rado počuje, že z tuku sa nepriberá,  alebo že slanina a vajcia sú zdravé. Avšak už rado prepočuje, že nie v kombinácii s chlebom, pečivom, pivom a cestovinami, či hranolkami. A tak nečudo, že vzniká alibistické PALEO, do ktorého sa radi oprú jeho kritici.

Skončíme vojnu výživových smerov a hľadajme porozumenie.

Poviem to z mosta do prosta! Naozaj ma už nebaví počúvať jednosmerné názory, ktoré sú často plné „EGA“, ktoré si chce dokázať a chcú byť autoritou v zmysle „ja viem a ty sa mýliš“. A preto aj keď som osobne fanúšik KETO stravovania a reduktariánstva, tak musím uznať – žiť zdravo a vitálne sa dá aj čisto na vegetariánskej strave.  Ak ideme ďalej, tak napríklad s vegánstvom, či 100% Raw výživou je to podľa mňa zbytočne komplikované a gurmánsky veľmi obmedzené.

Samozrejme, môže sa to dať asi aj tak, ale vyžaduje si to detailnú individualizáciu, špeci vyživové doplnky a asi aj silné presvedčenie. Nesedí mi to, lebo aplikácia uberá celej efektivite a produktivite. Navyše, ak má takto človek prijať komplet zdravé kalórie, tak je to aj drahšie pre celé životné prostredie. Viem, že to znie zvláštne, ale nákladovosť našej stravy je viac otázkou optimálizacie funkcie ako jej maximalizácie. A tak je čisté mäsojedenie, ale aj raw jedenie náročnejšie pre prostredie, ako efektívny všežravec.

Ak však máte vôkol seba takto presvedčených ľudí, nemá zmysel ich presviečať. Skôr sa snažme pochopiť ich pohľad na svet a poskytnúť, čo najlepšie argumenty na to, aby si to zvážili.

Koniec koncov potrebuje byť každý sám zodpovedný za svoje rozhodnutia. Avšak o koľko ľahšie a jednoduchšie je hodiť vinu na človeka, čo nám poradil a zanedbať našu zlú interpretáciu a nedodržanie systému s jeho dôležitými pravidlami. Zodpovednosti sa ľahšie zbavíme a bez hlbšej úvahy nad sebou samým, obviníme druhého (kamaráta, poradcu, lekára).

Čakali ste vedecké štúdie a citácie? Asi vás sklamem…

Rozhodol som sa, že nemá zmysel vypisovať štúdie a dokazovať si jedinú pravdu. Prešiel som si tým a v podstate narazil na sklamanie, ktorého by som vás aj chcel ušetriť. Ak sa do toho ponoríte, tak nájdete štúdie aj pre aj proti… Všetko vás to len viac zneistí a stiahne do výživovej politiky a dokazovania si absolútnej pravdy. 

Potom sa stretnete s realitou života a len sa zasmejete sebe samým, čo to vlastne riešite, keď väčšina ľudí tlači pečivo 3-krát denne, kupuje fastfood, ktorý pri každej príležitosti zapíja kolou, či inými sladenými nápojmi. Deti stále dostávajú sladkosti a skvelé detské jedlá  ako sú hranolky s rezňom, špagety a dukátové buchtičky, minimum zeleniny a keď chceme zakázať sprosté automaty so snackmi a zlepšiť vplyv prostredia, tak je z toho obrovský problém.

Každý z týchto ľudí totiž oveľa uvedomelejšie pristupuje k jedlu a jeho vplyvu na organizmus, zdravie a výkon. A tak si len zopakujme, že kvalita kalórie je dôležitejšia ako kvantita a berme jedlo ako investíciu a dôležitú informáciu pre naše telo. Nie len pre chuť, ale aj pre zdravie a skvelý pocit. 

Potom vôbec nemusíte riešiť na čo prišli vedci a ktorá jediná potravina je zázračná, alebo naopak  potravina ohrozujúca naše zdravie! Aplikujte pravidlo 80/20 a riešte radšej vaše hodnoty, zodpovednosť a návyky toho čo kupujete a prečo to kupujete!

Definujte si hodnoty a vyriešme dilemu konzumácie mäsa raz a navždy

Nie som lekár, nemám titul z medicíny. Snažím sa len rozmýšľať logicky, analyzovať kriticky a rozpoznávať skutočný vzťah príčiny a efektu. Niekedy sa to nepodarí hneď. Ani mne ani vám. Preto buďte pripravený, že vaši kritici, alebo neprajníci si na vás zgustnú. Nedajte sa však odradiť, keď ste na ceste spoznávania a každá skúsenosť, nech je pre vás lekciou, či tréningom a nie definitívnou chybou, či prekážkou.

Myslím, že ľudia sa v prvom momente zľaknú zlepšovania životosprávy pretože ich hneď napadne slovo „obmedzovanie“, „nedostatok“ , alebo „obeta“ . Jednoducho nestojí nám za to obetovať pôžitky a radšej si povieme, že telo má ísť do hrobu zhumpľované.  Ak však zaujmeme iný prístup, tak zistíme, že uživanie si života a pôžitkou  „tu a teraz“ , sa nemusia na 100%  vylučovať s dobrou životosprávou.

Takto keď si pomeditujeme nad životom, tak prídeme na to, že môžeme jesť mäso a byť zdraví. Rovnako ak sa rozhodneme, že jesť mäso nechceme, tak je to v poriadku. Otázkou vždy ostane skôr naša uvedomelosť pre skutočne dobre jedlo. Preto, či sa rozhodnete ísť jednou cestou alebo druhou, tak úspech bude záležať od vašich hodnôt. Inak, by sme si to mohli zadefinovať aj ako manifesto uvedomelého všežravca….

Manifesto uvedomelého všežravca

  1. Vyberám si čo najlepšiu kvalitu a radšej ušetrím na kvantite (chov zvierat, typ mäsa, pôvod)
  2. Volím správne kombinácie pre optimálne trávenie a fyziologický vplyv (prílohy, zelenina, vláknina, intolerancie, alergie)
  3. Zamýšľam sa koho podporím kúpou mäsa (korporácia vs. farmár, Slovensko Vs. Poľsko :-))
  4. Doprajem si najviac mäso s pridanou hodnotou (Na tráve pasené hovädzie, jahňacie, divinu pre obsah omega -3 mastných kyselím, kolagén  a hustú nutričnú hodnotu)
  5. Nepodceňujem správnu prípravu ( mäso neprepekám, neškrarím, použivam len stabilné dobré tuky a marinujem vlastnými ingredienciami)
  6. Mäso si vychutnávam pomalšie, kvalitne prežúvam a neprehĺtam celé kusy
  7. Neprepchávam sa, vnímam adekvátne množstvo a reálnu sýtosť (max. steak o veľkosti vlastnej dlane)
  8. Nepohŕdam vegetariánstvom, radšej sa inšpirujem skvelými jedlami a snažim aplikovať aj bezmäsité dni a jesť viac rýb
  9. Ak mám dobrý tip na poctivé mäso, tak sa s ním podelím a robím promo poctivému chovu.
  10. Informujem a inšpirujem svoje okolie. Snažím sa motivovať pre kvalitu, nové návyky, recepty pre lepšiu životosprávu. (burger bez žemle, vajcia bez chleba, pravý chlieb s maslom bez lacnej šunky, paštét, či spracovaných výrobkov)

Jeme veľa šmejďackého mäsa

Nebuďme alibisti! Uznajme si, že sa na Slovensku zbytočne prepchávame nekvalitným mäsom. Dopyt tu je a aj preto stále nájdete poľské kurčaťa a rôzne spracované komerčné mäso výrobky v supermarketoch. Z tohto pohľadu určite uznávam argumenty vegetariánov.

Na druhej strane si nemyslím, že riešenie je v generálnom odmietaní mäsa. Ak sa totiž investigatívny novinári a a vedci zamysleli nad reálnym fungovaním ekosystému, tak sa prekvapujúco prišlo na to, že vegetariánska strava je rovnako náročná pre životné prostredia ako mäsová, ba často aj viac. Ak totiž nejete mäso, či syry tak potrebuje zjesť oveľa viac zeleniny, strukovín, klíčkov, semien, rias, tofu a podobných záležitosti pre kompletnú výživu. A tie tiež niečo stoja.

Z tohto pohľadu je pre mňa lokálne a poctivo chované mäso efektívnejšia voľba. Navyše mi super chutí a už aj v menšom množstve získam super výživu, stačí mi k tomu zelenina, dobrý tuk. Príprava je rýchla, chuť výborná a keď to nepokombinujete s blbosťami, tak aj pocit z trávenia a energie je skvelý.

  • Takto som si jednoducho povedal, že radšej budem jesť menej mäsa, ale nech stojí za to!
  • Takto som si povedal, že ak chcem kvalitu, tak musím si byť ochotní priplatiť za poctivý chov
  • Takto som si jednoducho povedal, že mäso a obilniny si spolu nerozumejú a ideálnou prílohou je zelenina
  • Takto som si prakticky povedal, že na 80% nakupujem iba kvalitu a 20% občas keď nemám inú možnosť (cestovanie, iné prostredie, reštaurácia), tak si vyberiem v danej situácii to najmenšie zlo

Celkom jednoduché, čo poviete? Otázkou však stále zostáva… koľko ľudí to tak naozaj zodpovedne robí a koľko z nás si pri pive radšej obháji, že vedci prišli na to, že slanina, párky, či klobása je ok ?

Už len správne upraviť a vychutnať bez výčitiek

Hlavná otázka vždy smeruje k hlavnému problému: Kde kúpiť dobré mäso?

Prosím, nebuďme už taký leniví, veď možnosti je už toľko… Len si treba nájsť zdroj.
Tí z mesta, čo nemáte čas využite google a tí čo máte viac času alebo žijete mimo hlavných krajských miest, tak určite nájdete zdroje poctivého chovu v okolí.

Ja by som skôr zdôraznil správnu úpravu mäsa! Aj keď si totiž kúpite najlepší argentínsky steak a spečiete ho do čierna na ohni, vypražíte v rastlinnom oleji, tak ste to dobabrali. Ak chcete zdravé mäso, tak ho treba vedieť aj zdravo pripraviť.

Možností je veľa od dusenia cez varenie, až po zdravé grilovanie. Zároveň sú dôležité aj tuky, s ktorými pracujete a tak investujte do naozaj kvalitného olivového oleja, bravčovej masti, masla, či kokosového oleja. Marinujte vo vlastných marinádach, používajte kvalitné korenie a bylinky.

Hlavne, nezabudnite si dať k mäsu najviac zeleninu a naozaj len minimum pečiva, či ďalších zdrojov problematických sacharidov. Prajem príjemné letné grilovačky, či gastronomické zážitky pri vaši dovolenkách. 

O odborníkovi

Podnikateľ, inovátor, biohacker a dobrodruh. Tak sa dá charakterizovať Dušan Plichta, ktorý svoju vášeň pre chutné jedlo a vylepšovanie životosprávy premenil do značky Powerlogy. Ide o koncept funkčných potravín čistej chuti, ktoré dodávajú kvalitnú energiu pre telo aj mozog. Vďaka inovatívnemu prístupu zlepšuje stravovacie návyky mnohým domácnostiam na Slovensku i v Českej republike. Viac sa o Dušanovi dočítate na www.dusanplichta.com

Fotogaléria


Tagy:
zdravie mäso potravina

18.02.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Zdroj: Dušan Plichta radí

Ďalšie články

Diskusia