Ako piť a redukovať následky konzumácie alkoholu? TIPY, ako zvládať víkendy (2. časť)

04.02.2020

Za každé jedlo či tekutiny, ktoré vložíme do tela, zaplatíme nejakú daň. Čo sa týka alkoholu, platí to dvojnásobne. Ako si dopriať poháriky tak, aby nás neodrovnali na celý týždeň? Pozrite si pokračovanie článku od výživového poradcu Dušana Plichtu!

Stačí dodržiavať 5 krokov k tomu, ako sa nerozbiť a zvládať víkendy. Zatiaľ čo v prvej časti článku výživový poradca radil, že by sme si mali vybrať alkohol s najnižším toxickým vplyvom a piť veľa vody, dôležité sú i nasledujúce kroky!

Čítajte tiež: Používate tento kuchynský olej na varenie? Spúšťa genetické zmeny v mozgu!

3. krok: Zablokujte konverziu alkoholu na aldehyd

Aldehyd je metabolit, ktorý je najväčšou príčinou opice a rozbitého mozgu na druhý deň, pričom parádne prispieva aj k starnutiu buniek celého organizmu, čo sa najskôr ukáže na pleti. 

Pomôžete si, ak pred akciou nabijete telo riadnou dávkou vitamínu C a ako extra finta pomôže aj prírodný zázrak ako je pestrec mariánsky, ktorý pomôže pečeni ustáť ťažké časy. 

Celkovo najjednoduchšia cesta je konzumovať na párty k hamburgeru, či BBQ minimum ďalších sacharidov (pečiva a čipsov) veľa čerstvej zeleniny, cibule, alebo ideálne nakladanej kapusty, čalamády. Potom zapíjať každý drink čo najviac minerálkou so šťavou z čistého citróna.

Určite pomôže aj adekvátny príjem kvalitného proteínu ako bio mäso, ovčie alebo kozie syry, keďže aminokyseliny sú pre pečeň tiež dosť dôležité substancie, ktoré jej len pomôžu.

Vyzerá to tak, že mexická tequila party s avokádom, paradajkami, koriandrom, limetkami a kvalitným hovädzím mäsom či krevetkami by mohla byť ideálnym riešením….

4. krok: Pridajte extra „hackerské“ antioxidanty

Ako nečakaný bonus, ktorý som mal možnosť úspešne otestovať, je obyčajné aktivované uhlieŠupnete si dvojitú dávku pred spaním a výrazne tak zlepšíte následnú detoxikáciu.

Ďalšou peckou je kyselina alfa-lipoová, astaxantín, či vybraný komplex Q10 s vitamínom C a E.

Pozor! Tieto pokročilé záležitosti sú určené pre zodpovedných ľudí, ktorí si dokážu vyhodnotiť účinky. Výrobky som vybral náhodne, pre ukážku toho, čo kvalitné som našiel na trhu. 

Osobne mi ako posledný skvelý antioxidant funguje moja čistá čierna káva a 15 ml MCT oleja, ktorý naozaj rýchlo regeneruje mozog a možné oslabené kognitívne a reakčné funkcie. Takto dokážem po festivale a degustácii produktov slovenských malých vinárov ráno dať citrónovú vodu, kávu s MCT a v pohode za hodinu vybehnúť na cca tisícpäťstometrový vrchol Západných Tatier.

Opäť upozorňujem! Ten výkon nie je vďaka konzumácii alkoholu, ale napriek nej, pri mojej kondícii a vybudovanej vysokej schopnosti detoxikácie. 

5. krok: Poliečte rozbitý a možno aj zapálený žalúdok

Vzťah alkoholu, črevnej mikroflóry a zdravých stien žalúdka nie je bohvieaký!

Ak cítite pálenie záhy, takzvané prekyslenie, či iné problémy, tak určite najlepším jedlom bude vývar a zdravé tuky, ktoré sú ľahko stráviteľné a hoja steny žalúdka, či znižujú možný pocit acidity.

Myšlienka, že treba poriadne naložiť mastné je dosť veľká blbosť, nakoľko vaša pečeň bojuje s alkoholom a všetko ostatné dovtedy nevyužíva a len sa vám to pekne uloží do tukových zásob. Nehovoriac o karcinogénoch a brutálnej glykácii tukov, ktorá nastáva. 

A že máte vysoký zlý cholesterol z konzumácie tukov, vajec a mäsa? Opäť blbosť, lebo keby do toho nebolo pol kila chleba, alkohol či pivo, tak by ste sa možno čudovali, že máte len ten dobrý cholesterol.

Celkovo, čo je asi aj známe, pomôže čo najviac vody a ideálne aj doplnenie vitamínov a minerálov, či ďalšie pomôcky ako je zelený čaj, žinčica, kefír a vybrané bylinky.

Záverečné zhrnutie a morál príbehu o alkohole

Ako vidíme – na výbere ingrediencií, kombináciách, mikro- a makronutrientoch naozaj záleží, aj keď sa bavíme o alkohole.

Každopádne chcem len zdôrazniť, že alkohol vôbec neodporúčam a uvedomujem si jeho negatívny dopad. Avšak na druhej strane mám rád gastronómiu a taliansko-španielsky prístup: „La vida es para vivir y gustar!” a tak si rád vyberiem k jedlu kvalitné a čisté víno, či príležitostne ochutnám nejakú tu špeci single malt whisky. 

Uvedomujem si však, že to nie je optimálne, no opäť raz len pripomeniem, že sa držím  80/20 prístupu, ktorý sa mi zatiaľ osvedčuje ako najlepšie pravidlo v životospráve pre život, ktorý chutí.

Aby sme sa však správne chápali, mojim cieľom vôbec nie je obhajoba konzumácie alkoholu, ale skôr reálny pohľad na vec a problém, ktorý vnímam, ako sa stretávam s ľudmi. 

Mrzí ma, že mnoho mladých ľudí tak aj napriek snahe zlepšiť životosprávu zlyháva práve v tejto oblasti. To isté sa dá vlastne povedať aj o staršej generácii, ktorá má zase problém čeliť spoločenskému tlaku a akejsi norme, že kto nepije s nami, pije proti nám. 

Pozor! Ak zažívate niekedy pocity úzkosti, migrény, jemné depresie, nervozitu a vnútorne vás niečo trápi, alkohol vám vôbec, ale vôbec nepomôže. Práve naopak! Je pre vás veľmi nebezpečný a kým sa z vašimi problémami nevyrovnáte a neporiešite optimálne funkcie mozgu, či zápaly, tak to bude len horšie a horšie!

Nezabúdajme, dávka je jed!

Verím, že ak začnete pristupovať k párty ako k vlastnému experimentu a príležitosti „hacknúť“- zlepšiť sa, tak si dokážete naozaj vylepšiť život a zaznamenať želaný progres. Nakoniec sa tak možno dopracujeme k tomu, že nám pre pohodu úplne postačí jeden pohár kvalitného vína a radšej si svoju energiu ušetríme pre športové vyžitie nasledujúceho dňa.

Mozog totiž potrebuje svoje endorfíny a je len na nás, či ich budeme získavať krátkodobo a deštrukčne (alkoholové excesy), alebo dlhodobo a konštrukčne (šport, príroda, učenie, humor). 

Ak máte váš názor relevantný k tento téme a otvoreniu konštruktívnej diskusie, tak neváhajte napísať  do komentov aj vaše skúsenosti ako najlepšie znížiť negatívny vplyv alkoholu, alebo ako sa mu v spoločnosti šikovne vyhnúť. 

Zdroje na štúdie neuvádzam, pretože ich čítajú okrem mňa len ďalší „vedci“ a v podstate som sa dopracoval k tomu, že vždy si nájde každý štúdiu na to, čo mu vyhovuje… Radšej píšem vlastné skúsenosti a nechávam len na vás, aby ste si vytvorili úsudok a vyskúšali, čo by vám mohlo sadnúť.

Takto som si za niekoľko rokov splnil aj sen a teda priniesť na slovenský trh oficiálne certifikované BIO víno, bez histamínu a chémie. Vybral som si môj obľúbený Sauvignon Blanc a tak ak ste fanúšikmi čistého vína bez kompromisov, tak kúpte a vyskúšajte na www.powerlogy.com. 

O odborníkovi

Podnikateľ, inovátor, biohacker a dobrodruh. Tak sa dá charakterizovať Dušan Plichta, ktorý svoju vášeň pre chutné jedlo a vylepšovanie životosprávy premenil do značky Powerlogy. Ide o koncept funkčných potravín čistej chuti, ktoré dodávajú kvalitnú energiu pre telo aj mozog. Vďaka inovatívnemu prístupu zlepšuje stravovacie návyky mnohým domácnostiam na Slovensku i v Českej republike. Viac sa o Dušanovi dočítate na www.dusanplichta.com

Fotogaléria


Tagy:
alkohol zdravie Dušan Plichta

04.02.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Zdroj: Dušan Plichta radí

Ďalšie články

Diskusia