Ako je možné, že niekto má slabú REAKCIU na COVID a iný ťažšiu? Vedci sú bližšie k ODPOVEDI

Zdroj: gettyimages.com
2021-04-20 12:00:00

Vedci zo Sanfordu Burnham Prebys identifikovali súbor ľudských génov, ktoré bojujú proti infekcii SARS-CoV-2, vírusu, ktorý spôsobuje Covid-19. Vedomosť o tom, ktoré gény pomáhajú riadiť vírusovú infekciu, môže výskumníkom pomôcť pochopiť faktory, ktoré ovplyvňujú závažnosť ochorenia, a tiež naznačiť terapeutické možnosti.

Predmetné gény súvisia s interferónmi, bojovníkmi s vírusmi. Štúdia bola publikovaná v časopise Molecular Cell.

Čítajte tiež: ZLOZVYK pri sprchovaní, ktorý vás môže PRIPRAVIŤ o ZRAK: Hrozí TRANSPLANTÁCIA rohovky

Chceli sme lepšie porozumieť bunkovej reakcii na SARS-CoV-2, vrátane toho, čo vedie k silnej alebo slabej reakcii na infekciu,“ hovorí Sumit K. Chanda, Ph.D., profesor a riaditeľ odboru Immunity and Pathogenesis Program v Sanforde Burnham Prebys a hlavný autor štúdie. „Získali sme nové poznatky o tom, ako vírus využíva ľudské bunky, ktoré napadne, ale stále hľadáme jeho „Achillovu pätu“, aby sme mohli vyvinúť optimálne antivirotiká.“

Gény bojujúce proti infekcii

Krátko po začiatku pandémie klinici zistili, že slabá reakcia interferónu na infekciu SARS-CoV-2 mala za následok niektoré z vážnejších prípadov Covid-19. Tieto znalosti viedli Chandu a jeho spolupracovníkov k hľadaniu ľudských génov spúšťaných interferónmi, známych ako interferónom stimulované gény (ISG), ktoré pôsobia na obmedzenie infekcie SARS-CoV-2, ako sa uvádza na sciencedaily.com.

Na základe poznatkov získaných z vírusu SARS-CoV-1, ktorý v rokoch 2002 až 2004 spôsobil smrteľné, ale relatívne krátke ohnisko choroby, a na základe vedomia, že je podobný vírusu SARS-CoV-2, mohli vyšetrovatelia vyvinúť laboratórne experimenty na identifikáciu ISG, ktoré riadia vírusovú replikáciu v Covid-19.

„Zistili sme, že 65 ISG kontrolovalo infekciu SARS-CoV-2, vrátane tých, ktoré inhibovali schopnosť vírusu vstupovať do buniek, niektorých, ktoré potláčali produkciu RNA, ktorá je životne dôležitou krvou vírusu, a zhluku génov, ktoré bránili zhromažďovaniu vírusu,“ hovorí Chanda. „Zaujímavosťou bola tiež skutočnosť, že niektoré skupiny ISG vykazovali kontrolu nad nesúvisiacimi vírusmi, ako je sezónna chrípka, západonílska horúčka a HIV, ktoré vedie k AIDS.“

Biológia vírusu ako ďalší cieľ výskumu

Vedci identifikovali osem ISG, ktoré blokovali replikáciu SARS-CoV-1 aj CoV-2. Ide o dôležitú informáciu, ale stále je potrebné dozvedieť sa viac o biológii vírusu a preskúmať, či genetická variabilita v rámci týchto ISG koreluje so závažnosťou Covid-19.

Ako ďalší krok sa vedci zamerajú na biológiu variantov SARS-CoV-2, ktoré sa naďalej vyvíjajú a ohrozujú účinnosť vakcíny. Laura Martin-Sanchoová, ktorá je postdoktorandským spolupracovníkom v laboratóriu Dr. Chanda a zároveň prvá autorka tejto štúdie, poznamenáva, že už začali zhromažďovať varianty pre laboratórne vyšetrovanie.

Fotogaléria