Za KORONAVÍRUSOM sa môže skrývať niečo iné: NEMÝĽTE si tento stav s chorobou

29.03.2020

Šírenie koronavírusu Covid -19 po celom svete, zákazy a odporúčania s tým spojené v nás vzbudzujú rôzne obavy, pocity a emócie. Niekedy však strach pred ochorením môže spôsobiť stav úzkosti, dokonca paniky. Mnohí si myslia, že je v nich vírus, no mýlia sa.

Sedíte doma, riadite sa pokynmi a odporúčaniami odborníkov, robíte všetko preto, aby ste neochoreli. A zrazu máte pocit, že neviete dýchať, škriabe vás v krku, nadmerne sa potíte. Ste si však istí, že ste sa nenakazili. Aj takto môže vyzerať záchvat paniky. Pocit úzkosti, paniky počas pandémie nie je nič nezvyčajné. Je prirodzené, že sa ľudia boja o svoje životy. Ak vás prepadne pocit úzkosti, pravdepodobne nebude schopní správne vyhodnotiť, či ste naozaj ochoreli, alebo ste si to len vsugerovali, ako sa uvádza na metro.co.uk.

Čítajte tiež: Tento ranný RITUÁL nakopne imunitu v priebehu pár hodín: RECEPT na nápoj počas koronavírusu!

Panika alebo ochorenie?

Medzi skoré príznaky koronavírusu patrí horúčka, suchý kašeľ, dýchavičnosť a bolesť hrdla. Doktorka Martina Paglia z Medzinárodnej psychologickej kliniky uviedla, že u mnohých ľudí sa môžu objaviť prejavy podobné ochoreniu práve kvôli úzkosti. Citlivejší ľudia sú podľa nej viac znepokojení z množstva informácií a neistoty, že sami seba presvedčia, že je len otázkou času, kedy sa u nich prejavia prvé príznaky choroby. 

„Myseľ nedokáže rozlíšiť medzi skutočným a vnímaným nebezpečenstvom. Keď sa cítime ohrození a zraniteľní, úzkosť môže spôsobiť dýchavičnosť, návaly tepla, bolesť na hrudi,“ konštatovala doktorka Paglia.

Ako dodala, ak majú ľudia v anamnéze záchvaty úzkosti a paniky, mali by si neustále pripomínať, že príznaky, ktoré pociťujú, sú s najväčšou pravdepodobnosťou psychosomatické, ako to, že sa nakazili vírusom. 

Keď sa cítite choro, pokúste sa v prvom rade upokojiť, vyskúšajte techniky, ktoré vám predtým pomáhali. Ak sa vaše príznaky zmiernia, môžete si byť istí, že príznaky boli spôsobené panikou, nie koronavírusom,“ vysvetlila Paglia. 

Ako dodala, pre vnútornú pohodu nebude na škodu, ak zavoláte svojmu lekárovi a porozprávate sa s ním o svojich pocitoch a podozrení.

Príznaky panického záchvatu

  • zrýchlený tlkot srdca
  • potenie
  • bolesť na hrudníku
  • dýchavičnosť
  • návaly horúčavy
  • zimnica
  • triaška
  • závrat
  • sucho v ústach
  • zvonenie v ušiach
  • pocit strachu, hrôzy
  • brnenie v prstoch

Ako bojovať so záchvatom paniky?

Ak máte záchvaty paniky, je dôležité spomaliť dýchanie, uvoľniť telo a myseľ. Vyskúšajte techniku 5-4-3-2-1, je ľahko zapamätateľná. Povedzte nahlas päť vecí, ktoré práve vidíte, štyri, ktorých sa môžete dotknúť, tri, ktoré počujete, dve, ktoré môžete cítiť a nakoniec jednu chuť, ktorú práve cítite v ústach. Táto technika funguje veľmi jednoducho, zamestná všetkých päť zmyslov a vy opäť preberiete kontrolu nad svojim telom.

Počúvajte piesne, o ktorých viete, že vás upokoja a zlepšia náladu. Vymenujte pekné veci, ktoré sa vám tento týždeň stali. Zhlboka dýchajte. Vyvarujte sa sledovaniu, čítaniu alebo počúvaniu správ o koronavíruse, ak vám to spôsobuje pocit úzkosti, paniky. Zostaňte v spojení a udržiavajte kontakt so svojimi blízkymi a priateľmi. Aj v situáciách izolácie sa čo najviac snažte zachovať si svoje osobné denné rutiny. Počas stresu venujte pozornosť svojim vlastným potrebám a pocitom. Cvičiť sa dá aj doma, na internete nájdete množstvo videí, stačí si len vybrať. Veľa spite a zdravo sa stravujte.

Fotogaléria


Tagy:
choroba vírus panika úzkosť koronavírus prevenci

29.03.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/pp

Ďalšie články

Diskusia