KORONAVÍRUS Falošné obchody so zdravím: Tieto znaky prezradia PODVODNÍKOV s rúškami!

Zdroj: gettyimages.com
2020-03-24 13:00:00

Bohužiaľ, ani núdzový stav spojený s pandémiou nového koronavírusu COVID-19 nezastavil nepoctivých obchodníkov, ktorí sa snažia využiť strach ľudí a čo najviac na tejto zložitej situácii zarobiť. Spotrebiteľná organizácia dTest radí, čo si všímať pri objednávaní rúšok a ochranných prostriedkov.

Pri nákupe cez internet treba byť veľmi opatrný. Je dosť pravdepodobné, že spotrebiteľ v tejto náročnej dobe potrebuje nakúpiť tovar čo najrýchlejšie, preto spotrebiteľská organizácia dTest odporúča overiť si niekoľko vecí, aby všetko prebehlo hladko.

Čítajte tiež: Kráska a zázrak na imunitu v jednom: Táto BYLINKA poskytne telu ochranný štít pred chorobami!

Skontrolujte si kontaktné údaje spoločnosti

 "Vždy je nutné si skontrolovať, kto za daným e-shopom stojí. V obchodných podmienkach musí byť jasne uvedená spoločnosť s identifikačným číslom a na webe musia byť dostupné kontaktné údaje," uvádza Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest.

Nenašli ste túto informáciu na webových stránkach alebo je prevádzkovateľom nejaká zahraničná spoločnosť? Je dosť možné, že zaplatený tovar buď vôbec nedorazí k vám, alebo naň budete čakať niekoľko týždňov. Aj preto je dobré pozrieť si recenzie na internete, resp. či vôbec existujú nejaké zverejnené skúsenosti iných spotrebiteľov s daným e-shopom. 

Za najviac rizikové sa považujú anonymné e-shopy, kde nenájdete žiadny kontaktný údaj.

"Po vyplnení osobných údajov a prípadnom uskutočnení platby spotrebiteľovi pravdepodobne nedorazí vôbec nič. Okrem toho, že príde o peniaze, vystavuje sa aj riziku zneužitia zadaných údajov, pretože vôbec netuší, komu ich zdieľa," upozorňuje Hekšová.

S podobnými falošnými e-shopmi sa dTest stretol už niekoľkokrát. V minulosti ponúkali okrem rúšok na tvár napríklad prípravky na zázračné chudnutie alebo liečbu rakoviny. U „spostredkovateľských e-shopov“ je problémom to, že priemerný spotrebiteľ nie je schopný rozpoznať, že okrem prevádzkovateľa e-shopu uzatvára ďalšiu zmluvu so subjektom mimo územia, kde býva, najčastejšie z Číny. 

"Aj keď je v prípade týchto obchodov už o niečo pravdepodobnejšie, že tovar dorazí, bude to trvať týždne," hovorí Eduarda Hekšová.

Pozor na dobu dodania

Dôležité je skontrolovať si dobu dodania. Ak natrafíte na označenie „skladom“ alebo „skladom u dodávateľa“, môže to znamenať niekoľko desiatok dní. To už rúšku alebo respirátor nemusíte potrebovať, keďže si ochranné pomôcky môžete zohnať inde a za nižšiu cenu. Pri takomto druhu predaja často dochádza ku skráteniu práv spotrebiteľov, ktoré mu garantuje české právo i právo Európskej únie.  

"Konkrétne informácie o sprostredkovaní sú uvedené iba v obchodných podmienkach, čo je podľa nášho názoru nedostatočné a jedná sa o takzvané prekvapivé dojednania," vysvetľuje Hekšová a dodáva: "To znamená, že je dané dojednanie neúčinné, takže je voči spotrebiteľom úplne bezvýznamné."

Podľa práva sa tak jedná o kúpnu zmluvu uzavretú priamo s prevádzkovateľom e-shopu. Nutnosť použiť napr. české právo určené k ochrane spotrebiteľov vyplýva z toho, že sa tieto e-shopy zameriavajú na českých spotrebiteľov – napr. majú stránky v češtine, prevádzkujú ich na českej doméne a umožňujú platbu v korunách. 

Nemôže sa stať, že by spotrebiteľ nakúpil na webových stránkach, ktoré vyzerajú ako tuzemský e-shop a následne sú mu odopreté dôležité práva. Odstúpiť od zmluvy uzatvorenej cez internet bez udania dôvodu v lehote 14 dní môže spotrebiteľ aj pred samotným dodaním tovaru, takže ak sa v medziobdobí zariadi inak, mal by mu to prevádzkovateľ "sprostredkovateľského e-shopu" umožniť a vrátiť peniaze.

Môže ísť o úžeru

Samotnou kapitolou sú priveľké ceny obchodníkov za ochranné pomôcky, ktoré dosahujú niekoľkonásobky obvyklej ceny. 

"V niektorých prípadoch by mohlo ísť dokonca o neúmerné skrátenie či priamo o úžeru podľa občianskeho zákonníka kvôli zneužitiu tiesne spotrebiteľa a hrubému nepomeru medzi cenou a bežnou hodnotou rúška," podotýka Hekšová. 

Pri neúmernom skrátení sa môže požadovať kompenzácia za neprimeranú cenu, prípadne zrušenie zmluvy, zatiaľ čo úžera zakladá rovno neplatnosť zmluvy.

Na rozmach nepoctivých predajcov zareagovala aj Európska komisia a sieť dozorných orgánov naprieč Európskou úniou (takzvaná CPC network). Spoločne v týchto dňoch pripravujú podporný materiál, ktorý pomôže s identifikáciou problémových praktík. Ohľadom cien a predaja ochranných pomôcok zasiahli už ministerstvá financií a zdravotníctva. Na začiatku marca došlo najprv k zavedeniu stropu cien respirátorov typu FFP3 na vyše 6 Eur bez DPH (výroba v EÚ), resp. na vyše 12 Eur bez DPH (výroba mimo EÚ), a následne bol ich predaj mimo štát a jeho organizačné zložky zakázaný. Zakázaný bol tiež vývoz prípravkov na dezinfekciu rúk.

Fotogaléria


Tagy:
predaj choroba obchod prevencia koronavírus rúško na tvár

2020-03-24 13:00:00  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

Novinky

Gurman.sk

Špuntík

Diskusia