Dušan Plichta bol ONLINE: Pýtali ste sa na všetko o strave pre VÝŽIVU mozgu!

05.05.2021

Aké potraviny prispievajú k zvládaniu stresu? Ako by mal vyzerať jedálníček pre lepšiu psychickú pohodu? Pýtali ste sa Dušana Plichtu, ktorý bol online v stredu 5. mája 2021 od 13:00-14:00 v magazíne Vysetrenie.sk.

Pred stresom sa nedá újsť. Zakaždým dôjde k situácii, ktorá je pre nás skúškou, či sme schopní toho zvládnuť o niečo viac. Prichádza nápor na psychiku a túžba po jedinom. Oddýchnuť si a zrelaxovať. Siahnite po jedle, ktoré dodá vášmu mozgu viac sily a energie!

Zlepšite si výživu mozgu, koncentráciu a odolnosť voči ťažkým situáciám v živote. Existujú totiž potraviny, ktoré prispievajú k lepšej psychickej pohode, dokážu zmierniť problémy s úzkosťou, depresiou  a nedostatočným spánkom.  

Pýtajte sa na všetko o strave pre výživu mozgu Dušana Plichtu, ktorý bol online v stredu 5. mája 2021 od 13:00-14:00 v magazíne Vysetrenie.sk.

O odborníkovi

Dušan Plichta je podnikateľ, inovátor, biohacker a dobrodruh, ktorý má vášeň pre chutné jedlo. Je autorom konceptu funkčných potravín čistej chuti, ktoré dodávajú kvalitnú energiu pre telo aj mozog. Vďaka inovatívnemu prístupu zlepšuje stravovacie návyky mnohým domácnostiam na Slovensku i v Českej republike.


Online rozhovor

13:01 - otázka od: Erika Dobry den, moc tomu nechapem, ale aky mozu mat vplyv potraviny na mozog? Ak som v strese, staci mi, dat si napr. ovocie a uz budem v klude? Náš mozog riadi a vyhodnocuje skoro všetko v našom živote - Prácu, vzťahy, myslenie, tvorivosť, úspech, šťastie... Ak zlepšíme a vyladíme biochémiu nášho mozgu, vylepšíme si tak celú našu realitu. Pre mozog je dôležité, aby dostal správne živiny, pretože vybrané nutrienty sú stavebnými kameňmi jeho potenciálu. Problém súčasnej doby je, že v bežných a spracovaných potravinách je čoraz menej dôležitých mikronutrientov a čoraz viac škodlivých látok od éčiek, cez cukry a nevhodné tuky. Ak je človek v strese, väčšinou siaha po najjednoduchšom a najrýchlejšom riešení, ktoré mu pomôže uniknúť zo stresovej situácie. Väčšinou je to sladkosť, fast food alebo pivo, pohár vína. Ja v takomto prípade odporúčam alternatívu a to v podobe pravej horkej 70% alebo 90% cokolady. (https://powerlogy.com/choco-combo) Ak cokoladu navyse rozpustíte a rozmixujete s MCT kokosovým olejom, dostanete tak riadnu dávku teo- bromínu, funkčných polyfenolov, ale aj serotonínu pre spustenie šťastia a kreativity v mozgu. Ak napríklad cítite emočnú záťaž, doprajte si šálku tejto čokolády a garantujem vám zlepšenie stavu a pocitu minimálne o 50 %, ak je kakao pripravené tradičným spôsobom. Navyše, podľa najnovších poznatkov získate z pravej čokolády vysoký obsah prebiotík, ktoré sú prospešné pre váš zdravý mikrobióm a následnú tvorbu vlastných probiotík.

13:07 - otázka od: Monika Co by mi mohlo pomoct lepsie sa sustredit a na pamät? Som studentka VS a cakaju ma skusky..skusam vsetko mozne, len aby sa co najviac sustredila...ktore potraviny odporucate? Dobry den Monika, urcite odporucam MCT kokosovy olej (https://powerlogy.com/power-mct-oil-500ml) pridávať ho či už do rannej kávy/čaju alebo smoothies. Dalej vela orechov, avokado, semiačka a pravu horku cokoladu. Ak teda naozaj potrebuje zamakat a zvysit svoju koncentraciu na maximum, odporicam vam skusit nootropiká, ktoré mame aj v našom portfoliu. Je vsak dobre zacat to brat este pred tym ako vam zacne skuskove obdobie. (https://powerlogy.com/brain-focus)

13:11 - otázka od: Sona P. je pravda, ze ginko je dobre pre nas mozog? Niekde som o tom citala. Dakujem Ano, ale je dobre ho kombinovat s dalsimi latkami, ako napriklad vitamín B6, L-Teanín a podobne. Existuju dnes rozne vyzivove doplnky, ktore obsahuju prave Ginko, ako napriklad Powerlogy Brain Focus, ktory som vyvinul prave na ucely posilnenia sustredenia, vykonu a pamate.

13:13 - otázka od: Boris Dobryyyy, uz dlhsie obdobie stale o tom pocujem aj tu v texte sa to spomina. Prosim Vas, co su to tie funkcne potraviny? Date aj nejake priklady? Vo svete sú funkčné potraviny vedou jasne definované ako potraviny, ktoré majú vyššiu výživovú hodnotu na základe unikátneho obsahu vybraných látok ako napríklad probiotiká, prebiotiká, omega 3, antioxidanty, polyfenoly, vitamíny či minerály. Z praktického pohľadu sú to však všetky potraviny, ktoré nám naozaj pomáhajú k optimálnym funkciám našich buniek. Lebo koniec koncov, z pohľadu biológie sa vždy dostaneme na úroveň bunky a jej schopnosti tvorby energie, ale aj regenerácie. Ak chcete uplne konkretny priklad tak za mna je to MCT kokosovy olej, kvalitne upražená káva bio kvality, orechy, prava cokolada, avokado, zelene super potraviny, ghee maslo...

13:21 - otázka od: Elisa Poradte mi.. co mam robit, ked v strese zvyknem jedavat skor kalorickejsie jedla a sladkosti? Pomaha mi to a zlepsuje naladu a som viac v klude.. viem, ze lepsie su zdravsie jedla. :-( Ale z nich nemam take pocity.. zrejme je to emocionalne Najlepšia odpoveď a rada, čo mi napadá je, že čo nekúpite, to nezjete! Zdravie začína v obchode a v nákupe skutočných prírodných a funkčných potravín. Funkčných v zmysle, že vám potravina dá vysokú hodnotu energiu a podporuje komplexne funkcie tela a mozgu. Nie je všetko len o chuti, aj keď na tú nedám dopustiť. Problém doma sú však emócie, a to nuda, stres a dostupnosť potravín, ktoré vytvárajú „cravings“. Slané, sladké pochutiny, alkohol a podobne. Výzva je udržať si mieru. Priznávam však, že pre mentálne zdravie mi občas poctivé pivko alebo bio vínko poslúži ako barlička a pôžitok. Môj hlavný odkaz je v podstate jednoduchý – menej cukru a viac čistej chuti napriklad ako alternativa za sladkost odporucam kešu krém s ovocim, alebo lieskovoorieskovy krem s minimom cukru, ako ten náš https://powerlogy.com/power-nougat-300g

13:23 - otázka od: Marika Dobry den, aky je vas nazor na meditaciu? moze pomoct pri strese? Dakujem za odpoved. MArika Dobry den, Marika, meditujem kazde rano uz niekolko rokov a bez meditacie si uz neviem predstavit zvladanie svojich kazdodennych vyziev. Popri meditacii si tiez vediem akysi dennik vdacnosti, kde si kazdy snazim napisat aspon tri veci, za ktore som vdacny. Myslím, že všetko je to primárne o sebapoznaní, starostlivosti o telo+ dušu a tréningu mysle. O schopnosti spracovať emócie a nespadnúť do stavu obete, ale prevziať zodpovednosť za svoj život. Ak chcem niečo zmeniť, tak začnem od seba. Nehľadám výhovorky, vinníkov a okolnosti, prečo sa to nedá. Hľadám možnosti a pýtam sa otázky, ako sa to dá.

13:31 - otázka od: Ivana Dobry den, zaujimalo by ma, ako presne moze posobit jedlo na psychiku cloveka. K akemu procesu nastava po zjedeni nej. potraviny a co sa vlastne deje v mozgu.. nechce sa mi verit, ze by to malo az taky vplyv na psychiku. Dakujem za odpoved. Ivana Informácia a výživa, ktorú do tela vložíme, sa priamo prejavuje v tom, ako živíme naše bunky. A nie len bunky, ale aj naše črevné baktérie a teda mikrobióm. Zároveň našimi voľbami pravidelne vypíname a zapíname vybrané gény a rovnako tak aktivujeme vybrané hormóny alebo reakcie našej imunity. Preto stojí za zamyslenie, ktoré potraviny sú pre nás naozaj energetické a funkčné, ktoré sú neutrálne, ale hlavne, ktoré sú tie škodlivé až deštruktívne. Takto nám nové poznatky nutričnej vedy a funkčnej medicíny jasne ukazujú, že nie je mäso ako mäso, káva ako káva, a že v prvom rade záleží na kvalite a čistote zloženia nášho jedla. Ak je totiž krava kŕmená namiesto trávy zmeskou a chovaná v strese na bitúnku, tak človek nakoniec konzumuje stresové hormóny a istú toxicitu uloženú v mäse. V mliečnych výrobkoch sa nachádzajú zvyšky antibiotík, rastových anabolických hormónov a podobne. Ak však rozumne zakomponujeme do životosprávy steak zo zvieraťa chovaného v prírode a na tráve, tak je to hneď iná výživa. Človek, ktorý nie je dobre živený, sa trápi, lebo organizmus len prežíva. Prvým krokom k lepšiemu životu je jedlo, je to najsilnejší faktor, ktorý vstupuje do ľudského organizmu. Jedlo dnes už ani zďaleka nie je iba kalóriou. Jedlo je veľmi komplexnou informáciou a je to aj jedna z najdôležitejších investícií do budúcnosti.

13:38 - otázka od: Mata Co poviete na doplnky vyzivy ako su rozne vitaminy a pod? Myslite, ze pomahaju? Ja tomu moc neverim.. radsej dam prednost celym potravinam Dobry den, Mata, dnes vieme, ze niektore pre telo dolezite latky ako je vitamín D, alebo Horčík či omega 3 mastné kyseliny dostavame v našich geografických podmienkach z prirodzenej stravy (či v pripade vitaminu D - zo slnka) ťažšie. Preto ja sam aktívne doplnam, to co mojmu telu chyba. Nie je dobre dopovat sa doplnkami, len preto, ze nam to diktuju trendy, a preto odporucam dat si urobit analyzu DNA, kde vam dokladny test ukaze, co potrebujete doplnit aby ste boli v optime.

13:43 - otázka od: Anna Lehocka Aké sú to potraviny? Myslite potraviny pre výživu mozgu? Sú to napriklad orechy, lanove semiacka, káva, čokoláda, mct kokosový olej, avokádo, vajcia Všetky potraviny som detailne rozobral, vysvetlil a priblížil v týchto 3 videách, ktoré nájdete na tomto linku. https://powerlogy.com/blog/podcast-dusan-plichta-o-vyzive-potravinach-a-doplnkoch-pre-mozog

13:52 - otázka od: Karol Viete poradit nieco na energiu? Okrem zeleneho caju? :) Pravidelne trenujem a cvicim, no i napriek tomu byvam casto unavenyy.. dakujeem Dobry den, Karol, ano samozrejme. Stabilnu energiu viete ziskat z funkčných tukov. Podelim sa s vami o moj zaruceny recept, ktory ma vzdy vystreli a nakoplne na cele doobedie. Je to káva s maslom a mct kokosovym olejom (recept na pripravu najdete aj tu: https://www.youtube.com/watch?v=QTWNb-VLx3U) Tento nápoj je vďaka vybraným tukom a kvalitnej káve ľahko stráviteľný. Ľahko vstrebané tuky sú expresne premenené na energiu. Tú zase hneď využíva váš mozog aj zvyšok tela. Čo to znamená? Doobedie plné energie. Bez pocitov hladu, bez únavy a chuti na sladké. Do nápojov pre želaný metabolický efekt neodporúčam pridávať žiaden cukor. Ak tak si pridajte škoricu, alebo kakao a získajte benefity ketogenického nápoja pre elimináciu hladu, stabilnú energiu a fokus. V prípade, že mávate prepady energie poobede, moze to byt tym, ze konzumujete tazke silno sacharidove jedla na obed, po ktorych zarucene a vzdy pride vyrazny prepad energie. Ja sa takymto jedla na obed zamerne vyhybam a volím radsej zeleninu, kefir, bryndzu, orechove kremy. Ako snack, ktory vam doda energiu odporucam poctivu horku čokoladu Bean-to-bar kvality - https://powerlogy.com/cokolada-70-double alebo

13:53 - otázka od: Daniela Kušnírová Dobrý deň, môj manžel pred 3 týždňami prežil srdcový infarkt a po 5. dňoch v nemocnici dostal mozgovú príhodu. Má 67 rokov. Teraz je doma. Podľa vyjadrenia lekárov mu bola ihneď poskytnutá pomoc a mal by sa primerane zdravotnemu stavu a veku zotaviť. Je diabetik a picha si inzulín. Cievy má veĺmi zvápenatené. Sú nejaké potraviny, ktoré by prispeli k zlepšeniu fungovania mozgu? Ďakujem. Kušnírová Dobry den, Daniela, žiaľ, nie som odborník na životosprávu pre choroby, pre takéto prípady je potrebné oveľa viac vedieť ako len informacie, ktoré udávate v komentári a odporúčam vám vyhľadať individuálnu pomoc odborníka.

13:54 - otázka od: Jarmila Dobry den, so 2 roky po operacii mozgu astrocytom 2-3 stupna. Lekari cely nador vyoperovali. Absolvovala som chemotherapiu v tabletkach a ozarovanie. Aku stravu by som mala jest na regeneraciu mozgu a aby sa mi neobjavili znova nadorove bunky. Dakujem za odpoved. Dobry den, Jarmila, odpovedám podobne ako pani Daniele, nie som odborník na životosprávu pre choroby, pre takéto prípady je potrebné vedieť oveľa viac ako len informacie, ktoré udávate v komentári a odporúčam vám vyhľadať individuálnu pomoc odborníka.


Tagy:
online rozhovor Dušan Plichta

05.05.2021  |  Foto: red  |  Autor: © Zoznam/red

Ďalšie články

Diskusia