Výživová špecialistka Janka Trebulová bola online: Pýtali ste sa, ako môže jedálniček pomôcť vašej imunite!

27.04.2020

Dnes mnohí z vás určite ešte viac ako doteraz riešia, ako odolávať ochoreniam a podporovať imunitu. Vieme, že dôležité sú vitamíny alebo pohyb. Akú rolu však v budovaní silnej imunity môže zohrať úprava jedálnička? Pýtali ste sa výživovej špecialistky Ing. Janky Trebulovej, ktorá bola online v pondelok 27. apríla 2020 od 11:00-12:00 v magazíne Vysetrenie.sk.

 

Jedlo je dôležité najmä pre prežitie, pre niekoho je aj zdrojom pôžitku a potešenia. Správna strava však môže mnohokrát pomôcť vyriešiť naše zdravotné aj emocionálne problémy. Naše telo je precízny mechanizmus, ktorý vyžaduje tie správne živiny, minerály a vitamíny, aby fungoval na 100 %.

Jednoducho povedané, výživa neovplyvňuje len vašu líniu, ale aj všetko dianie „pod kapotou“. Ktoré potraviny sú dôležité pre tvorbu bielych krviniek? Akým jedálničkom môžeme predchádzať zápalom? Prečo by ryby či avokáda nemali chýbať na žiadnom stole? Na všetky otázky budeme spoločne hľadať odpovede v online rozhovore.

Odborníčka na nutričné poradenstvo

Ing. Janka Trebulová je známa slovenská výživová špecialistka. Po štúdiu nutričného poradenstva ostala verná odboru a dlhé roky sa pohybovala v renomovaných medicínskych zariadeniach i veľkých potravinárskych firmách. Spolupracovala so súkromnou klinikou a nadobudnuté znalosti úročila participáciou na projekte Európskej únie zacielenom na zlepšenie životného štýlu obyvateľstva.

Svoje odborné vedomosti rada posúva ďalej medzi ľudí, preto sa pustila do organizovania seminárov pre lekárov a lekárnikov, robila poradenstvo pre matky v materských centrách a našla si čas aj na semináre pre verejnosť – Výživa a zdravie, venované potravinovej intolerancii a detoxikácii, kde spojila teóriu s ochutnávkou jedál z menej známych potravín. Tiež spolupracuje s Alianciou výživových poradcov, kde prednáša a školí výživových poradcov. Pôsobila tiež ako jedna z lektoriek bratislavskej školy varenia Radosť variť.

Momentálne pôsobí aj ako ambasádorka spoločnosti NaturaMed Pharmaceuticals a pomáha šíriť povedomie o zdravej strave a potrebe zvýšiť príjem morských rýb či rybieho tuku, nazývaného tiež omega-3 mastné kyseliny. Kto nemá rád chuť rybaciny, mal by deficit omega-3 dohnať formou kvalitných výživových doplnkov z čerstvých rýb.

Viac informácií na www.naturamed.sk.


Online rozhovor

10:55 - otázka od: Tibor Je zdrave jesť potravinové droždie? Je rozdiel medzi škoricou z cejlonu a mimo cejlonu?Je lepšie jesť varene, či nevarene vločky?činska študia neodporuča piť mlieko a jesť mliečne vyrobky, lebo obsahuju rastove faktory, ktore môžu spôsobiť rakovinu, čo Vy na to? Potravinové droždie ako také konzumujeme len v malom množstve, pretože sa používa na proces kysnutia, preto ho nekonzumujeme v extrémne veľkom množstve. Nie je zdraviu škodlivé. Hlavný rozdiel medzi cejlónskou a bežnou škoricou je, že cejlonska obsahuje menšie % kumarínu. Určite varené alebo aspoň ich nechať napučať, pretože surové vločky obsahujú kyselinu fytínovú, ktorá na seba viaže minerýly. Ja osobne si myslím, že ak konzumujeme mlieko amliečne výrobky v rozumnej miere, sú pre naše telo skôr prospešné, a to hlavne kyslomliečne výrobky pre obsah prospešných baktérii - probiotík.

10:56 - otázka od: Emília Co mam robit ked cerkpv mam slabu imunitu aj vitamini zme skusali nic nam nepomaha dakujem Meszarosova Tam by som Vám odporučila celkové vyšetrenie krvi a zdravotného stavu, takto ťažko identifikovať, čo môže byť príčina

10:59 - otázka od: Tomaš Zdravím, ktoré probiotika môžem užívať pri histaminovej intolerancii. Daka za odpoveď Pri výbere probiotík je vhodné sa poradiť s lekárnikom, ktorý má naštudované zloženie probiotík, treba vyskúšať viaceré a zistiť, ktoré Vám sedia, pretože každému histaminikovi môže sedieť úplne iné probiotiká

11:02 - otázka od: Jozef Výživový špecialista, ktorý propaguje jedlo zo zabitých zvierat mi nepripadá dôveryhodný, skôr poplatný niekomu. Som vyše 30 rokov bez týchto komodít a naše deti tiež, lekár o mne prakticky nevie a ja sa teším dobrému zdraviu, bez straty vitality, imunity, pamäte... Nechcem spochybňovať Vaše nadobudnuté vedomosti, ale čo etika, čo bezbrehé zabíjanie zvierat, keď trpí Zem, ekológia, aj dnešná neutešená situácia nás o niečom mala poučiť, mnohých áno, ale mnohí ešte stále nepochopili... Skúste do Vašej praxe "pribaliť" aj ohľad, súcit, hoci ťažko to očakávať od špecialistu, ktorý nadobudol odborné vedomosti na iných základoch, aspoň to jedlo z mŕtvych zvierat neuvádzajte ako prvé najzdravšie, lebo o tom sa naozaj dá pochybovať... Toto je uhoľ pohľadu. Ja moje osobné názory nikomu nevnucujem a buď si klient moje rady zoberie alebo nie a vždy sa mu snažím urobiť jedálniček podľa jeho potrieb a chuti. nepropagujem jedlo zo zabitých zvierat, ale nie všetci by súhlasili s Vašim názorom. taže ja sa vo svojej práci rovnako venujem aj vegetriánom, vegánom a aj pre nich pripravujem jedálničky. takže každý máme svoj názor aj a Vám ďakujem za ten Váš :-)

11:05 - otázka od: Chyniranská miroslava Mám 45 rokov 3 roky do zadu mi začali padať vlasy padajú do dnes som stoho zúfalá vyskúšala som zinok omega 3,6,9 fitominerali ,šanpony proti vypadávaniu vodičky, vápnik, B vitamíny ,vitamíny na pečeň, raňajy Johany budwig s lanovím semenom 6 mesiacov atď teraz pijem 3 krát denne žihlavu a oplachujem si 3 krát do týžňa sňov vlasy stravu mám myslím si že ukážkovú ovocia zeleniny špaldov kvaskov chleb vára zo zdr.výživy na zníženú štítnu žlazu denne berem fortuna olej z vlasov mám len menšiu štvrtinu Tu by som opäť odporučila komlexné vyšetrenie, vrátane štítnej žľazy, pretož hormóny vedia narobiť "šarapatu". Ak by tam nebolo ešte niečo iné, podľa toho čo píšete, je vaša strava naozaj ukážková, takže nedostatok vitamínov a minerálov by tam nemal byť.

11:15 - otázka od: Anna Dobry den, kedze som astmaticka, mam aj celorocnu nadchu a taktiez sa liecim na vysoky krvny tlak a mam aj gastritidu, ake potraviny, alebo kombinacie su vhodne na pripravu jedal, dakujem pekne Určite by ste sa mali vyhnúť korenistým potravinám a potravinám, ktoré dráždia tráviaci trakt. Jedlo je potrebné konzumovať častejšie a v menších dávkach, taktiež pozor na pitie - nepiť veľko množstvo tekutín naraz. Čo sa týka skladby jedálnička - jedlá by mali byť ľahké a upravené skôr na pare, varené, dusené ak pečieme tak na vode. mali by ste obmedziť tuky, ktoré tlmia sekréciu žalúdočných štiav. Výber potravín by mal byť pestrý a hlavne si sama musíte odsledovať, ktoré potraviny zvládnete dobre stráviť a ktoré Vám robia problémy. Taktiež by som vynechala alebo aspoň minimalizovala soľ a korenie, pretože nie sú dobré ani pre Váš tlak a ani na gastritídu. Skôr používajte na dochutenie vhodné bylinky

11:18 - otázka od: Igor Rejdovjan Dobrý deň, Aký typ večere je dobrý na posilnenie imunity a tým pádom v súlade so zdravým životným štýlom podľa Vás ? Mne sa veľmi u mojich klientov osvedčila zelenina - šalát, dusená, varená, pečená spolu s rybou, strukovinami (ak ich tolerujete), syrom alebo kúskom chudého mäsa. mliečne výrobky, ryba alebo mäso Vás zasýtia na dostatočne dlhý čas a zelenia jemne tepelne upravená dodá telu potrebné vitamíny a minerály. Vhodnou alternatívou sú aj husté zeleninové alebo krémové zeleninové polievky.

11:39 - otázka od: Jarmila Benková Ktoré potraviny dokážu uzdraviť chorú pečeň(stukovatenie) a znížiť cukor pri cukrovke Ii.typu získanej kvoli chorej pečeni a čo je vhodné jesť pri vrodenej luxácii kĺbov(neoperovateľné,aby sa zmiernili bolesti.Ďakujem za odpoveď.Otázka ohľadne pečene a cukrovky je pre 42 ročného syns. Pri ochoreniach pečene sa musíte vyhnúť spracovaným potravinám, tučným a mastným mäsovým jedlám a mliečnym výrobkom, pozor aj na orechy a semiačka, ktoré tiež obsahujú značné množstvo tukov. Zo zeleniny vynechajte potraviny ktoré nafukujú. Do jedálnička pri ochoreniach pečene zaraďte tepelne upravenú zeleninu - varenie, dusenie, para, chudé mäso, nízkotučné mliečne výrobky a syry do 30% tuku, pečivo konzumujte aspoň jednodňové. Výborný je čaj s bylinky pestrec mariánsky. Podobne ako pri pečeňovej diéta platí aj u diabetu II.typu - jedávajte pravidelne, jedlo upravujte varením, dusením, na pare, ak picť tak na vode alebo s minimom oleja, vynechate mastné a slané a technologicky spracované potraviny, konzumujte celozrnné výrobky, zaraďte do jedálnička aj ovocie v primeranom množstve. Pozor si dávajte na veľkosť porcie a neprejedajte sa. Čo sa týka luxácie kĺbov, konzumovať potraviny bohaté na kolagén prípadne to doplniť aj výživovými doplnkami,potraviny bohaté na horčík, ktorý pomáha využitiu vápnika,fosforu a draslíka - potrebné sú pre naše kosti. Pri kĺbových problémoch by som ešte odporučila kontaktovať dobrého fyzioterapeuta, ktorý by Vám odporučil vhodné cviky, ktoré môžu zmierniť bolesti

11:42 - otázka od: Radoslav Dobrý deň prajem.Prosím Vás , viete mi poradiť ,ohĺadne životosprávy.Mám zhruba mesiac problém s pokožkou(mal som po celom tele červené zápaly(fĺaky),ktoré velmi nepríjemne svrbeli....dal som mojej lekárke aj foto ,ako to vyzerá ....povedala telefonicky .....ze je to nejaká alergia , aby som si zabezpečil antihistamínové tabletky a používa krém lipobase repair....zhruba po 3 týždnoch uživania a aplikácie krému , flaky už zmizli ale svrbí ma takmer oravidelne telo....hlavne po sprchovaní a jedle....viete mi poradíť prosím. Antihistamínové tablety a masť Vám odstránili len vonkajšie príznaky niečoho, čo sa však ešte nevyliečilo. ja by som si na Vašom mieste dala urobiť testy potravinovej intolerancie prípadne aj alergické testy na potraviny, aby sa zistilo, či náhodou nejaká potraviny nie je príčinou vzniku svrbenia a fľakov. a na základe výsledkov by som upravila jedálniček. takto to veľmi ťažko odhadnú a uhádnuť, ktorá potravina by to mohla byť

11:45 - otázka od: Lenka Dobrý deň, chcela by som sa spýtať, s akými prílohami, okrem ryže a zemiakov. môžem vhodne kombinovať mäso. Manžel odmieta ako prílohu "kôpku" zeleniny upravenej na pare s bylinkami. Ďakujem:-). Skúste zaradiť aj potraviny ako sú bulgur, kuskus,quinou alebo skúste namiesto zemiakov urobiť zeleninové hranolky zelerové hranolky či pyré, hráškové pyré, sladké zemiaky - batáty na rôzny spôsob

11:56 - otázka od: Martin Nasa 8 - rocna dcera ma alergiu na vzdusne plesne. V sezone, ked byva chora z dovodu virozy sa dlho lieci z kasla a nadchy. Stravuje sa zdravo, vyhybame sa polotovarom, sladkym napojom aj sladkostiam. Co by ste poradili, ako by sme jej mohli posilnit imunitu v ramci stravy? Žiaľ ja sama som alergička na pele a viem, že v tomto období sa necítim práve najzdravšie. No pokiaľ sa dieťa stravuje zdravo, tak tam už ťažko viac urobíte. Jediné čo Vám môžem odporučiť je, aby ste využívali sezónne ovocie a zeleninu. Práve takéto čerstvé a sezónne ovocie a zelenina obsahujú veľké množstvo vitamínov a minerálov, ktoré môžu posilniť imunitu, pretože telo ich vie najlepšie využiť. Ovocie a zelenina s vitamínmi C, A, omega 3 mastné kyseliny v rybách, orechoch alebo avokáde. Takže len pestrou stravou viete toto všetko doplniť :-)

12:00 - otázka od: Erika Dobry den, su vyzivove doplnky adekvatnym prijmom vitaminov a mineralov? Ja osobne tomu moc neverim a skor uprednostnujem vyzivne latky z potravin.. Kamaratka je vsak velkym zastancom, denne si da niekolko vyzivovych doplnkov a ja sa jej len smejem, ze to sa nerata.., ako to je? Musím súhlasiť s Vami, že najlepšie telo využije vitamíny a minerály v prírodnej forme. No v prípade, že ich nemáme dostatok z dôvodu napríklad jednostrannej stravy, alebo že ich naše telo nevie prijať v dostatočnom množstve z nejakých zdravotných dôvodov, vtedy by som určite odporučila výživové doplnky. No aj pri nich platí nekonzumovať ich bezhlavo a nekonečne dlho. napríklad v tomto jarnom letnom a začiatok jesenného obdobia, kedy je dostatok čerstvého, sezónneho ovocia a zeleniny, a človek je zdravý, nie je potrebné výživové doplnky konzumovať. Pestrá a zdravá strava Vám ich dokáže doplniť.

Fotogaléria


Tagy:
strava imunita online rozhovor PR článok

27.04.2020  |  Foto: PR článok  |  Zdroj: PR článok

Ďalšie články

Diskusia