Psychologička Eva Gajdošová bola online: Varovné signály, že dieťa je šikanované!

Psychologička Eva Gajdošová bude online 19.4 2016 od 10:00-11:00. Zaujíma vás, ako dieťaťu vybrať správnu školu?
Zdroj: red
2016-04-19 10:55:00

Zapísali ste svoje dieťa do prvej triedy a rozmýšľate, či je váš výber školy správny? Každý rodič chce, aby bolo jeho dieťa šťastné aj v škole, dobre sa učilo a nikto mu neubližoval. Podľa prieskumov vykonaných na základných školách u učiteľov detí a rodičov vzbudzuje najväčšie obavy šikanovanie, agresivita, útoky na učiteľov, intolerancia.


Na vaše otázky ohľadom správneho výberu školy odpovedala psychologička prof. Eva Gajdošová na magazíne Vysetrenie.sk.

Vybrať správnu školu pre ratolesť nie je o tom, akým vybavením škola disponuje, do akých mimoškolských činností sa môže zapísať, či má škola učiteľov na tri rôzne jazyky. Pre dieťa je najdôležitejšie, aby prechod z predchádzajúceho režimu spracoval čo najlepšie a aby sa z chodenia do školy nestala nočná mora.

Rovnako ako na rodičov je vyvíjaný tlak aj na samotné dieťa. Bude sa totiž musieť naučiť väčšej samostatnosti, disciplíne, novým povinnostiam. Stretne sa s novým kolektívom, bude nútené začleniť sa do skupiny, ktorá ho nie vždy musí prijať. Hoci je šikana na školách tabu, je závažným problémom a treba o nej diskutovať.

Ako dieťaťu uľahčiť prechod do nového prostredia? Ako mu pomôcť pri začleňovaní sa do nového kolektívu? Ako spoznám, že moje dieťa je šikanované? Kedy treba vyhľadať pomoc psychológa? Na všetky otázky sme sa snažili nájsť odpovede v online rozhovore.

O odborníčke

Eva Gajdošová, Prof., PhDr., PhD. je pracovníčkou Fakulty psychológie Paneurópskej vysokej školy v Bratislave, garantom študijného programu Školská a pracovná psychológia v magisterskom odbore Psychológia a študijného programu Školská psychológia v doktorandskom študijnom odbore.

Je spoluzakladateľkou Asociácie školskej psychológie Slovenskej a Českej republiky, členkou Medzinárodnej asociácie školskej psychológie a členkou jedného z výborov EFPA (Európskej federácie psychologických asociácií) v Bruseli.

Je autorkou viacerých monografií, vysokoškolských učebníc, učebných textov zo školskej psychológie a  preventívnych a intervenčných programov pre žiakov základných a stredných škôl zameraných na rozvíjanie sociálnej, emocionálnej a morálnej inteligencie a kariérového poradenstva.

Za Slovensko je garantom medzinárodného učebno-výchovného programu proti násiliu a šikanovaniu v školách Druhý krok. Má dlhoročnú prax ako školský psychológ v rôznych druhoch a typoch škôl. 

Viac informácií o projekte na www.druhykrok.eu.

Na Vaše otázky odpovedala psychologička Eva Gajdošová!

 


Online rozhovor

2016-04-19 09:58:07 - otázka od: Jozef chcem sa spýtať, aké kritérium uprednostniť na výber SŠ pre dcéru, ak má umelecké výtvarné vlohy, ale pritom sa rada učí a prahne po vedomostiach. Výber umeleckej školy, alebo gymnázia? ďakujem Dobrý deň, z vašej otázky usudzujem, že dcérka je všestrannejšie orientovaná, túži získavať veľa rôznorodých poznatkov z rôznych oblastí života, zároveň je však umelecky - výtvarne - nadaná. Odporúčala by som gymnaziálne štúdium, usudzujem, že ide o žiačku s dobrým prospechom, v rámci ktorého má možnosť počas 4 rokov štúdia zistiť svoje silné stránky, kvality, vyhraniť sa a adekvátne si zvoliť vysokolské štúdium a popri tom si aj rozvíjať svoje výtvarné nadanie prostedníctvom krúžkov.Následn výber vysokoškolského štúdia môže korešpondovať aj s jej nadaním a talentom.

2016-04-19 10:07:52 - otázka od: Radoss Ako sa dá rozoznať, či je dieťa šikanované? Dieťa, ktoré je šikanované, často tento fakt tají, nezdôveruje sa istý čas nikomu, prežíva to sám. Existujú však nepriamo varujúce signály ktorým by mali rodičia aj učitelia venovať pozornosť a vímať si ich. Jedná sa napr. o: dieťa žiada rodiča, aby ho vozill do školy aj chodil po neho, pýta si viac peňazí na desiatu resp. pýta viac desiatej (ktoré odovzáda agresorom), má modriny a škrabance, ktoré nevie uspokojivo vysvetliť, má poškodené oblečenie alebo písanky či knihy, pôsobí smutno, zastrašene, depresívne, bojí sa ísť do školy a je často chorý (bolenie brucha, žalúdka, hlavy), sám začína šikanovať mladších súrodencov, zhorší sa mu prospech ai. Šikanovanie trvá aj niekoľko mesiacov či rokov, kým sa odhalí a kým sa ním začínajú venovať odborníci (výchvný poradca, školský psychológ, špeciálny pedagóg, nikedy aj polícia a sociálni pracovníci).

2016-04-19 10:22:03 - otázka od: DasaL Mam doma 3-cku. Prve dva roky sa do skoly vzdy tesila, mala dobre znamky, vzorne spravanie. Teraz tam vsak chodi s nechutou, rano byva vzdorovita. Dcera parkrat naznacila, ze nema rada spoluziacku, ktora k nim v septembri prisla z vyssieho rocnika. Vraj aj ine deti sa na nu stazovali. Ucitelka to vnima tak, ze ju deti neprijali, pretoze je starsia. S kym by som to mohla riesit? Tak ako aj nám dospelým sa ťažko pracuje v kolektíve pracovníkov, v ktorom necítime pohodu, pokoj, spokojnosť, radosť z práce, ale napätie, nervozitu, nepokoj, tak aj naše deti potrebujú pre svoje štúdium a učenie priaznivé školské podomienky (sú tam predsa 6-8 hodín denne) pre ich rozvoj a rast. Dobré by bolo najprv zistiť, ako to pociťujú aj dcérkini spolužiaci (napr. využitím sociometrie, či projektívnych techník - psychológovia majú viaceré možnosti na sledovanie tohto javu) a potom začať s nápravou sociálnych vzťahov a sociálnej klímy v triede. Nevyhnutný je individuálny pohovor s dievčaťom, ktoré do triedy prišlo z vyššieho ročníka a upozorniť ju na chyby, ktoré aj ona v triede robí, poveriť hu úlohami, v ktorých by ostatným ukázala, že vie byť šikovaná a ústretová, porozmýšľať o zaujímavých triednych aktivití, ktoré by kolektív viac stmelili a priniesli by väčšiu pohodu do triedy. Spokojnosť v škole je predpokladom dobrej školskej výkonnosti a úspešnosti.

2016-04-19 10:32:47 - otázka od: Pavla Dubovská Mám 5-ročného syna, júnové dieťa. Chodí do predškoly, intelektovo je zrelý na školu, no v triede patrí medzi tie utiahnutejšie, introvertné deti. Bojím sa preto, ako bude zvládať tlak školy aj o jeho začlenenie do nového kolektívu, ako ho prijmú ostatné deti. Existuje nejaký návod, ako pracovať s takýmto dieťaťom? Alebo by som mala zvážiť odklad? Ďakujem Je zrejmé, že spĺňa po intelektovej stránke požiadavky školskej zrelosti a zvládava kriériá pripravenosti na školu. Pravdepodobne registrujete jeho rezervy v emocionálnej a sociálnej oblasti a upozorňujete na isté prvky neezrelosti v sociálnej komunikácii s inými deťmi , v nadväzovaní sociálnych vzťahov, v presadzovaní sa v kolektíve detí. Rozvoj dieťaťa napreduje neuveriteľnými skokmi, takže ešte do začiatku školského roku môže aj v tejto sfére urobiť poriadny pokrok (môžete mu pomôcť aj vy častejším zapájaním do detských aktvít, v rodine, v susedstve),ale môže ísť aj o trvalejšiu osobnostnú črtu (intorverzia, s ňou súvisiaca, plachosť, hanblivosť, nadväzovanie kontatkov len s 1-2 deťmi, vyhľadávanie samoty a i.), ktorá ho bude sprevádzať celým životom a bude ju musieť zvládavať rôznymi cestami.) Bude potrebovať silnú sociálnu oporu ľudí, na ktorých sa bude môcť spoľahnúť a komu bude dôverovať. Tí mu pomôžu správvnie vyplývajúce z intreverzie prekonávať a rozvíjať v sociálno-emocionálnej obalsti seba samého.

2016-04-19 10:40:29 - otázka od: Simona Dobrý deň, chcela by som moje dieťa prihlásiť tento rok do tábora, má 10 rokov, no v škole patrí medzi tie introvertnejšie. Neviete mi poradiť, na čo sa mám zamerať, aby zapadlo do kolektívu? Vďaka vopred. Dobrý deň, dôležité predovšetkým je, či Simonka chce ísť do tábora dobrovoľne, ale je tam istý tlak zo strany rodičov na jej pobyt. Introverti to v táboroch nemajú jednoduché, keďže ťažie nadväzujú kontatky s pre nich neznámymi deťmi, životom v kolektíve s inými dospelými, s prispôsobovaním sa novým sociálnym situáciám. Na druhej strane je však pre ne potrebné postupne sa v takýchto situáciách ocitnúť a hľadať u seba možnosti na ich zvládavanie. Dôeležité je, aby Simonka mala v tábore aspoň jedného človeka, ktorého pozná, ktorý bude pri nej stáť, ktorému verí a berie ho ako svoju oporu. S takýmto človekom (môže to byť kamarátka alebo vychovávateľka) sa jej v tábore bude ľahšie existovať a dokáže zvládnuž aj ťažšie soicálne situácie (napr. prezentovanie sa pred deťmi tábora v nejakom vystúpení, karneval a iné väčšie sociálne situácie).

2016-04-19 10:51:29 - otázka od: Katarina Dobry den. Chcem sa informovat, kde mozem moje dieta prihlasit do projektu Druhy krok. Chodi do 2 rocnika na zakladnej skole. Dakujem pekne. Katarina Dobrý deň, Katarína,preventívny program Druhý krok je zameraný na zlepšovanie vzťahov v triednych kolektívoch, na vytváranie dobrého sociálneho prostredia pre deti, na zlepšovanie ich sociálnych zručností a riešenia sporov, konfliktov s inými deťmi, na rozvíjanie empatie, tolerancie, spolupráce, a tým vlastne predchádzať aj agresii a šikanovaniu v v školách. Základné školy majú možnosť vyškoliť si svojich zamestnancov (učiteľov, špeciálnych pedagógov, školských psychológov) v programe Druhý krok, vzdelávanie je dokonca akreditované na Ministerstve škosltva a program následne získať od organizácie, ktorá má licenciu na predaj a distribúciou a odporúčanie pre využívanie programu vo výučbe materských a zákaladných škol od Ministerstva školstva. Bližšie informácie môžete získať na www.druhýkrok.eu

2016-04-19 10:56:49 - otázka od: Jana Dobrý deň pani Gajdošová, syn síce na strednú školu ešte nejde, ale čaká nás to budúci rok. Viem, že je ešte skoro ale chcem sa spýtať - existujú nejaké testy, ktoré by vedeli usmerniť mňa ako rodiča pri výbere školy? Niečo ako - žiak je vhodný na gymnázium alebo odbornú školu? Ak áno, čo si o tom myslíte? Ďakujem! Dobrý deň, psychológovia disponujú na zistenie predpokladov pre štúdium na strednej škole, odbor a zameranie štúdia viac dobrých metód (inteligenčné testy, osobnostné dotazníky, záujmové dotazníky, dotazníky motávcie výkonu a i.), ktoré iste pomôžu syna nasmerovať a poradia mu, v ktorom štúdiu a v ktorom type školy by bol úspešný, ale aj šťastný a spokojný. Nielen penzum vedomostí je pre budúci život dôležitý, ale aj sociálne kompetenciie, osobnostná zrelosť, spokojnosť a subjektívne prežívanie šťastia.

2016-04-19 11:04:55 - otázka od: Marek Dobrý deň, s manželkou uvažujeme o presťahovaní sa do nového mesta, náš malý syn by musel zákonite prestúpiť na inú základnú školu. Ako na tento moment dieťa pripraviť? Existuje zaručený postup, ako zvládnuť prestup? V kolektíve nie je v ústraní...mali by sme zájsť za psychológom? Ďakujem! Marek Dobrý deń, súčasný život prináša a bude prinášať, stále viac aj takýchto udalostí - odchod z rodného mesta, presťahovanie sa do nového mesta, návšteva novej školy, stretnutie nových spolužiakov, kamarátov, učiteľov, adaptáciu na nové životné, študiné, sociálne podmienky. Je dobré, že váš syn je adaptabilný, pravdepodobne sa vie rýchlo prispôsobiť novému, novým situáciám. Možno by bolo dobré do mesta aj teraz aspoň raz vycestovať, prezrieť si ho, navštíviť aj školu, kde syn v septembri nastúpi, ak je to možné nakuknúť aj do triedy, do ktorej bude chodiť, zoznámiť sa s triednou učiteľkou, ktorá ho môže motivovať, čo všetko v jej triede môže v novom školskom rodku zažiť. So synom iste o tomto kroku hovoríte len pozitívne a všetci sa tešíte na túto zmenu. Szn musí mať pocit, že idete všetci s optimizmom do toho, že sa vzájomne podržíte a že to spoločne dobre zvládnete.

2016-04-19 10:55:00  |  Foto: red   |  Zdroj: red

Ďalšie články

Feminity.sk

Novinky

Gurman.sk

Špuntík

Diskusia