Pondelok15. júl 2024, meniny má Henrich, zajtra Drahomír, Drahomíra

Priberáte, padajú vám vlasy či zle spíte? TOTO je zrejme príčinou

(Zdroj: GettyImages)

Stres si vyberá svoju daň. Nenarúša len psychiku, poškodzuje aj celkové zdravie. Ako dáva telo najavo, že ho má priveľa?

V dnešnej uponáhľanej dobe sa neustály stres stal tak trochu normou. No pravdou je, že negatívne ovplyvňuje naše zdravie. Keď je chronický, spôsobuje štrukturálne zmeny v mozgu, je spúšťačom úzkosti a depresie, rakoviny a koronárnych srdcových chorôb. „Naše nervové systémy sú navrhnuté tak, aby zvládali akútne stresové faktory, a potom sa vrátili do uvoľneného stavu, keď hrozba pominie,“ vysvetlila pre eatthis.com neurovedkyňa Dorsey Standishová. Keď nie je stres vyvážený regeneračnou aktiváciou parasympatického nervového systému, telo a myseľ trpia. Toto sa s ním deje, keď ho má priveľa.

1. Priberáte na váhe.

Ak si všimnete, že priberáte na váhe, môže byť za tým stres. „Ľudia sa v neľahkom období prestávajú starať o svoje zdravie, menej sa hýbu a jedia všetko, čo im príde pod ruku,“ konštatovala pre eatthis.com odborníčka na výživu Tammy Lakatos Shamesová. Cukor, ako aj jedlá s vysokým obsahom tuku, ešte viac zaťažujú telo a zvyčajne neposkytujú živiny, ktoré telo počas stresu rýchlo vyčerpá. Ide najmä o horčík, vitamíny skupiny B a antioxidanty. Aby ste tomu predišli, treba do stravy zaradiť viac vlákniny, celozrnných potravín, orechov a, samozrejme, ovocie a zeleninu.

2. Vypadávajú vám vlasy.

„Keď je človek pod stresom, veľké množstvo vlasových folikulov prejde do pokojovej fázy, čo znamená, že vypadnú do niekoľkých mesiacov,“ vysvetlila odborníčka na výživu Lyssie Lakatosová. Ďalším dôvodom, prečo stres môže spôsobiť vypadávanie, je to, že spôsobuje dysbiózu, nerovnováhu baktérií v čreve. Keď nie je mikrobióm v poriadku, má to vplyv na tráviaci proces a vstrebávanie živín. Telo môže trpieť nedostatkom dôležitých živín pre rast vlasov, ako sú železo, zinok a vitamíny B. Pomôcť môže konzumácia potravín naplnených probiotikami. Do jedálnička zaraďte fermentované potraviny ako sú kyslá kapusta, kimchi, jogurt, aby ste v črevách prinavrátili dobré baktérie. Jesť by ste mali aj špargľu, cibuľu, banány a cesnak, spolu s celozrnnými výrobkami a chudými bielkovinami.

3. Páli vás záha.

Keď sa cítite v strese, trávenie sa spomaľuje. Jedlo sa nestrávi tak, ako by malo, žalúdočné kyseliny zostávajú v žalúdku dlhšie, čím sa zvyšuje pravdepodobnosť, že sa vrátia späť nahor do pažeráka a spôsobia reflux. Stres zároveň narúša mikrobióm, čím sa zvyšuje riziko pálenia záhy,“ poznamenala pre eatthis.com Tammy Lakatos Shamesová. Ak chcete tejto nepríjemnosti predísť, vyhýbajte sa korenistým a vyprážaným jedlám, citrusovým plodom, paradajkovým produktom, tučnému mäsu, syrom, kofeínu a sýteným nápojom.

4. Bolí vás hlava.

Z hľadiska výživy sú stresové bolesti hlavy zvyčajne spôsobené dehydratáciou alebo poklesom hladiny cukru v krvi. Na tento problém zaberajú hlboké dychové cvičenia, vedená meditácia a, samozrejme, dodržiavanie pitného režimu. Okrem toho konzumácia stravy bohatej na vlákninu, bielkoviny a antioxidanty spolu s ovocím, zeleninou a celozrnnými výrobkami môže vášmu telu poskytnúť palivo na prekonanie stresu.

5. Ste často chorá/ý.

Keď ste v strese, vaše zdravie sa často dostáva do úzadia. Namiesto prípravy výživných jedál nabitých vitamínmi telu dávate nezdravé pokrmy, ktoré možno ukoja vaše chuťové bunky, no zároveň dodajú telu stres, prispievajú k zápalom a znižujú odolnosť voči chorobám. Ak nedodáte telu tie správne živiny, môžete byť častejšie chorí.

6. Váš spánok je narušený.

Ak je pre vás ťažké zaspať, v noci sa zobúdzate a nechce sa vám potom ráno vstávať, na vine môže byť opäť stres. Meditácia pred spánkom je skvelý spôsob, ako sa dobre vyspať. Pomáha aj cvičenie jogy, ale aj nepozeranie elektronických zariadení minimálne dve hodiny pred tým, ako sa uložíte do postele.

7. Ťažko sa sústredíte.

Ľahko sa rozptýlite a neviete sa poriadne sústrediť. Aj takto vám telo dáva najavo, že ste v strese. Aj v tomto prípade pomôžu meditácie.

8. Vaše svaly sú napäté.

Stres môže viesť k fyzickej bolesti, vrátane napätých a stiahnutých svalov. Uvoľní ich zopár jogových pozícií či strečing pomocou penových valcov. Aj pokojná prechádzka vonku dokáže urobiť zázraky, obnoví nervový systém a dokonale natiahne telo.

Viac o téme: StresVypadavanie vlasovProblem so spankom
Nahlásiť chybu

Súvisiace články

Odporúčame


Zdravie

Výživa

Chudnutie

Kvízy

ZO ŽIVOTA

MAMA A DIEŤA

Zoznam ambulancií
Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu

Lifestyle

Článkov: 9