Aj posteľ môže byť pre chrbticu mučidlom: Pozor na bežné CHYBY, pomoc je úplne jednoduchá!

18.12.2018

Väčšina ľudí verí, že telo si najlepšie oddýchne vtedy, keď sa schúlime do klbka a spíme na boku. Pripomína totiž uloženie dieťaťa v maternici. Fyzioterapeutka však namieta, že nejde o najzdravšiu spánkovú polohu.

Podľa slov fyzioterapeutky Ivany Bílkovej z českej FYZIOkliniky rozhoduje o kvalite spánku nielen poloha, ale aj matrac či vankúš. Ako uviedla pre Idnes.cz, najzdravší spánok máme pri polohe na chrbte.

Čítajte viac: Nevyliečiteľné ochorenie, ktoré sa často zamieňa s bolesťami chrbta: Na toto si dávajte pozor!

Častou chybou je používanie príliš vysokého vankúša, varuje odborníčka: „Predsúva hlavu a príliš ohýba krčnú chrbticu do predklonu. Niekto si k veľkému vankúšu pod hlavu ešte pridá menší vankúš pod šiju, táto kombinácia predsúva hlavu a krčnú chrbticu podobne, ako keď sedíme pri počítači zhrbení.“

Najlepší vánkúš? Radšej žiadny!

Ako dodáva, najlepšou voľbou je buď nízky vankúš, alebo žiadny. Alternatívou môže byť aj anatomicky tvarovaný vankúš alebo malý vankúšik, ktorý osobám so zaobleným chrbtom pomôže dodať pocit komfortu pri ležaní.

Čítajte viac: Na CHYBY pri vykurovaní dopláca telo: Číslo, pod ktoré nikdy nesmie klesnúť teplota v spálni!

Koho bolí chrbtica v driekovej oblasti, môže podľa odborníčky vyskúšať spánok na bruchu, pretože pri ňom „dochádza k vyrovnaniu tlakov v medzistavcových platničkách chrbtice.“ Keď však ležíte na bruchu, nesmiete spať na vysokom vankúši. Trpela by tak chrbtica aj svaly.

Najhoršia spánková poloha

Obľúbený spánok „v klbku“ je podľa Ivany Bílkovej, prekvapivo, najmenej zdravou polohou, pretože sme pri nej zhrbení. V jej neprospech hovorí najmä to, že dennodenne vedieme sedavý životný štýl, pri ktorom máme neprirodzene ohnutú chrbticu. „Bez kompenzácie preťaženia zostávajú tiež väzy a svaly na prednej strane trupu a chrbtice. Človek horšie dýcha a celý jeho neurologický systém zostáva v miernom napätí,“ hovorí o spánku v schúlenej polohe.

Nezabudnite na matrac

Kto má chrbát zdravo „rovný“, môže spať v akejkoľvek polohe, vysvetľuje odborníčka. Najlepšie je vtedy počas spánku polohy striedať. Zároveň treba myslieť na to, že veľkou investíciou do zdravia je aj čo najtvrdší matrac. Podľa fyzioterapeutky je mäkký matrac nevhodný, pretože na ňom hrozí prepadnutie ťažších častí tela (panva, hrudník, brucho...) s dôsledkom nesprávne zakrivenej chrbtice.

 

Fotogaléria


Tagy:
vankúš spánok spánková poloha fyzioterapeutka

18.12.2018  |  Foto: Gettyimages.com  |  Zdroj: zh

Ďalšie články

Diskusia