Utorok23. apríl 2024, meniny má Vojtech, zajtra Juraj

Kosti nie sú len oporou tela: Ovplyvňujú aj chuť do jedla, tvrdia vedci o medicínskej záhade

Ilustračné foto Zobraziť galériu (2)
Ilustračné foto (Zdroj: thinkstock.com)

Najnovší výskum zdôrazňuje, že kosti nie sú len oporou tela. Podľa vedcov majú tiež schopnosť regulovať našu chuť do jedla a ovplyvňovať metabolizmus. Záhada sa ukrýva v bunkách kostného tkaniva, v tzv. osteoblastoch.

Zo štúdie zverejnenej v magazíne The Journal of Clinical Investigation (JCI) vyplýva, že kosti zrejme zohrávajú dôležitú úlohu pri metabolizovaní cukru a tukov. Sú omnoho aktívnejšie, než sme si mysleli, tvrdia kanadskí výskumníci z Montreal Clinical Research Institute (IRCM) a Université de Montréal.

Čítajte viac: Mýtus o príjme vápnika, na ktorý už zabudnite: Viac nemusí byť výhodnejšie!

Už dlho je známe, že pevnosť kostí môžu ovplyvňovať aj hormóny. Napríklad kosti tínedžerov môžu byť slabšie, keď v ich tele prudko kolíšu hladiny estrogénu alebo testosterónu. Rovnako môžu byť kosti krehkejšie, keď sa ženy dostávajú do obdobia menopauzy a produkcia estrogénu klesá. Najnovší výskum však poukazuje na to, že kosti nie sú len pasívnou súčasťou nášho tela. Dokážu totiž ovplyvňovať niektoré telesné procesy.

Ochrana pred cukrovkou a obezitou

Kosti produkujú svoj vlastný „kostný hormón“ osteokalcín, o ktorom sa predpokladá, že by mohol uľahčovať metabolizáciu cukru a tuku po tom, ako sa táto špeciálna kostná bielkovina dostane do krvného obehu. Jednou z funkcií osteokalcínu je zvýšenie produkcie inzulínu, ktorý pomáha udržiavať zdravú hladinu glukózy v tele. Okrem cukrovky 2. typu nás však môže chrániť aj pred obezitou, a to prostredníctvom zvýšeného energetického výdaja.

Kosti nie sú len
 (Zdroj: thinkstock.com)

Osteokalcín vedci objavili už pred desaťročím. Teraz sa im ale podarilo identifikovať kostný enzým, furín, ktorý hormón osteokalcín zaktívňuje. Keď vedci pokusným myšiam inaktivovali furín, ich chuť do jedla sa znížila. Samotný osteokalcín však nemá schopnosť ovplyvňovať chuť do jedla, upozornili odborníci. Kľúčom k regulácii metabolizme je pravdepodobne reakcia enzýmu s určitým dosiaľ neznámym proteínom proteínom, ktorý pôsobí ako regulátor nášho apetítu, myslia si.

Viac o téme: KostiMetabolizmusOstekalcínFurínChuť do jedla