Pondelok15. júl 2024, meniny má Henrich, zajtra Drahomír, Drahomíra

Vojna diét sa skončila: Jedine takto dosiahnete úspech v chudnutí!

Stop diétam? Je to možné! Už dávno to nie je iba o jednotvárnej strave.
Stop diétam? Je to možné! Už dávno to nie je iba o jednotvárnej strave. (Zdroj: thinkstock.com)

Súhlasím s dr. Deanom Ornishom, že čo sa týka chudnutia. Jasné, ešte sa budú kde-tu ozývať výstrely do vzduchu a bojiskom prebehnú rabovači (rôznych senzácie- a predajachtivých autorov, novovykvasených výživových bloggerov a poradcov je všade naokolo pomaly viac ako kvalitných potravín).

 

Vysoko vo vzduchu sa budú ozývať supy (výrobcovia a predajcovia rôznych “zázrakov” na chudnutie, detoxikáiu, ale aj tých nekvalitných a nezdravých potravín, ktorých sa nedokážeme vzdať a zbaviť)...

"Mierová dohoda" 

Ale skutočné armády už odtiahli domov – vojna diét sa skončila. A toto je naša „Mierová dohoda“:

  • Naučte sa, koľko kalórií orientačne potrebujete, aby ste si udržali optimálnu hmotnosť a neprejedajte sa. Ak potrebujete schudnúť, mierne obmedzte príjem energie a zvýšte energetický výdaj.
  • Jedzte predovšetkým prirodzenú rastlinnú potravu, vrátane celozrnných potravín, strukovín a dostatočného množstva rôznych druhov zeleniny, ovocia a orechov.
  • Jedzte čo najmenej rafinovaných sacharidov, cukrov a pridaného cukru (vrátane ovocných štiav!).
  • Nejedzte veľa červeného mäsa a mäsových výrobkov, jedzte viac rýb, hydiny a najmä rastlinných zdrojov bielkovín (strukoviny, obilniny a orechy).
  • Zabezpečte si dostatočný príjem vápnika a vitamínu D.
  • Nepridávajte do svojho jedla zbytočnú soľ a obmedzte príjem potravín a pochutín s vysokým obsahom soli a sodíka. Pri fyzickej aktivite môžete príjem sodíka primerane zvýšiť.
  • Nejedzte trans-mastné kyseliny, ktoré sa najviac nachádzajú v nekvalitných margarínoch, stužených pokrmových tukoch a polotovaroch.
  • Nejedzte veľa nasýtených mastných kyselín a cholesterolu, uprednostnite mono- a polynenasýtené formy tukov a dbajte o dostatočný príjem omega-3 mastných kyselín.
  • Príjem alkoholu obmedzte na maximálne 1 drink (žena) a 2 drinky (muž) za deň. Alkohol nepite každý deň a vyhýbajte sa aj občasným excesom. 1 drink = 1,5 dcl vína (obsah etanolu 11 %) alebo etanolový ekvivalent (cca 15 g etanolu) iného druhu alkoholu.
  • Príjem tuku: 15 až 30 % (tieto údaje sú uvedené ako podiel na dennom kalorickom príjme) – prevažne rastlinné oleje, avokádo, orechy, olejnaté semená, mastné morské ryby.
  • Príjem bielkovín: 10 – 15 % – prevažne ryby, hydina, strukoviny, nízkotučné mliečne výrobky
  • Príjem sacharidov: 50 – 65 % – prevažne obilniny a celozrnné potraviny (chlieb, pečivo, cestoviny, vločky, ryža natural a pod.). Športovci s vysokým kalorickým výdajom môžu primerane zvýšiť podiel jednoduchých sacharidov.
  • Príjem vlákniny: usilujte sa dosiahnuť denný príjem na úrovni 0,5 g na kilogram vašej telejsnej hmotnosti – kombinujte vlákninu vo vode rozpustnú (ovos, ryža natural, strukoviny, ovocie, zelenina) aj nerozpustnú (pšenica, raž, jačmeň, ovocie, zelenina).
  • Príjem tekutín: dbajte o primeraný pitný režim a primeranú hydratáciu, vyhýbajte sa obom extrémom (dehydratácií aj neurotickému pitiu). Čaj, káva a riedke polievky sa počítajú. (Platí to však iba o americkej káve = slabšia koncentrácia a veľký objem, nie o talianskych presách. Z hľadiska hydratácie je to veľmi zásadný rozdiel.)
  • Každý deň sa aspoň raz poriadne zadýchajte, nikdy v práci ani doma neseďte dlhšie ako 2 hodiny v kuse. Veku a zdravotnému stavu primerane intenzívna fyzická aktivitavytrvalostného (aeróbneho) aj silového charakteru je nevyhnutná každý deň.

Dožiť sa sto rokov? Dá sa to, musíme sa však zmeniť! 

Štúdia tzv. Modrých zón (Blue zones) , ktoré predstavujú 5 oblastí na svete s najväčším výskytom zdravých, vyše 100-ročných ľudí, tiež dokazuje, že súčasný informačný chaos nás oberá o čas a energiu, ktorú treba venovať sebe a ľuďom okolo seba.

Po vyše 10 rokoch pôsobenia mojej Ambulancie klinickej výživy vám na koniec prezradím naše veľké tajomstvo: Všetci naši klienti, ktorí boli a sú úspešní v chudnutí alebo úprave stravovania a spôsobu života, nie sú úspešní preto, že by našli konečne nejakú „zázračnú diétu“ alebo svoje „stratené“ gény, ale preto, že našli nový pohľad na seba a na svet a našli svoje stratené sebavedomie a sebahodnotu.

Želám to každému, kto to potrebuje a kto o to stojí. Môže to byť Váš Plán B.

Čítajte tiež: Dajte si banán a škoricu jednu hodinu pred spaním: Sledujte, čo sa bude diať!

Nahlásiť chybu

Súvisiace články

Odporúčame


Zdravie

Výživa

Chudnutie

Kvízy

ZO ŽIVOTA

MAMA A DIEŤA

Zoznam ambulancií
Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu

Lifestyle

Článkov: 9