Nadmerné používanie obrazoviek môže mať nepriaznivý vplyv na jazykové schopnosti detí. Podľa najnovšej štúdie vedci zistili, že čím viac času deti strávia pred obrazovkou, tým slabšie sú ich jazykové zručnosti.
V dnešnom digitálnom veku sa obrazovky stali neoddeliteľnou súčasťou našich životov – a to vrátane detí. Či už ide o televízor, tablet, mobilný telefón, alebo počítač, digitálne zariadenia sú všadeprítomné. Avšak vedci z Estónska varujú pred negatívnym vplyvom nadmerného času stráveného pred obrazovkou na vývoj jazykových schopností u detí. Ich výskum naznačuje, že deti, ktoré trávia viac času s digitálnymi zariadeniami, majú tendenciu mať slabšiu slovnú zásobu a gramatické zručnosti.
Digitálne ticho alebo konverzácia?
Výskumný tím pod vedením Dr. Tiie Tulviste z Univerzity v Tartu analyzoval viac ako 400 detí vo veku od 2,5 do 4 rokov a ich rodičov, aby zistil, ako súvisí čas strávený pred obrazovkou s jazykovým rozvojom detí. Výsledky ukázali zaujímavý trend – rodičia, ktorí často používajú obrazovky, majú deti s podobným správaním. Čím viac času rodina trávila pred obrazovkou, tým slabšie jazykové zručnosti deti vykazovali. Štúdia odhalila, že až 65 % detí, ktoré trávili viac ako dve hodiny denne pred obrazovkou, vykazovalo zhoršené jazykové schopnosti v porovnaní s tými, ktoré mali menej digitálneho času. Najvýraznejší negatívny vplyv mali videohry, ktoré obmedzovali schopnosť detí rozvíjať slovnú zásobu a gramatiku.
Sociálny vplyv technológie
Jednou z kľúčových oblastí, na ktorú vedci upozorňujú, je nahrádzanie tvárou v tvár komunikácie interakciami s digitálnymi obrazovkami. V kultúrach, kde je detský jazykový vývoj postavený na rozprávaní sa s dospelými, môžu byť obrazovky rušivým faktorom, ktorý znižuje množstvo príležitostí na obohacujúce rozhovory. Najmä pri malých deťoch, ktoré potrebujú aktívnu verbálnu interakciu na rozvoj jazykových zručností, sa stáva problémom, ak je táto komunikácia nahradená digitálnym obsahom.
Kľúčové ponaučenie z prieskumu
Vedci zdôrazňujú, že hoci digitálne obrazovky môžu ponúkať niektoré vzdelávacie nástroje, najmä v staršom veku detí, pre tých najmenších je neoceniteľná práve interakcia s rodičmi a rodinnými príslušníkmi. Tá im pomáha rozvíjať jazykové zručnosti a podporuje ich celkový kognitívny vývoj. Rodičia by preto mali byť ostražití a venovať pozornosť tomu, koľko času ich deti trávia pred obrazovkami a uprednostniť kvalitnú komunikáciu nad technologickým tichom.