Kedysi sa získaval zo zadku SOMÁRA, dnes zažíva svoj BOOM: Kedy užívať KOLAGÉN, aby bol NAJÚČINNEJŠÍ!

23.04.2021

Na vašom tele sa nenájde miestečko, kde by nebol. Táto bielkovina vypĺňa všetky priestory medzi bunkami, doslova ich spája ako lepidlo, a preto keď začne ubúdať, nastávajú problémy.

Keby niekto vyhlásil súťaž o najdôležitejší proteín (bielkovinu) v našom tele, pravdepodobne by to vyhral kolagén. Samozrejme, všetky proteíny sú dôležité a vzájomne spolupracujú. Kolagén je však „lepidlo“, vďaka ktorému držia pokope svaly, koža, chrupavky, vlasy, nechty, zuby, sliznice... 

Čítajte tiež: ZMENÍ sa spôsob liečby KORONAVÍRUSU? Podľa vedcov stačí robiť TOTO a ZACHRÁNILI by sa ľudské životy

„Kolagén je bielkovina s vláknitou štruktúrou. Jeho úlohou je spevňovať, posilňovať a regenerovať tkanivá,“ hovorí FBLR lekárka MUDr. Ivana Húšťová.

Náhrada z kože somára

Je našou neodmysliteľnou súčasťou, a preto sa vedci už roky zaoberajú tým, ako ho telu dodať. Aj to je dôvod, prečo v súčasnosti neprejde deň, aby sa nejaká informácia o kolagéne nedostala do našej pozornosti. Spomína sa v magazínoch, v reklamách, narazíte naň aj v supermarkete. Kým však nastal tento kolagénový boom, predchádzali mu fascinujúce vedecké aj pseudovedecké pokusy.

Napríklad už v starej Číne sa v medicíne používalo tzv. ejiao – želatína, ktorá sa získavala z kože somára, najmä z jeho zadku. Omladzujúce a liečivé účinky tohto „kolagénu“ údajne oceňovala aj Yang Yuhan, taoistická mníška, manželka cisára Xuanzonga z dynastie Tchang (618 – 907), ktorá bola považovaná za jednu zo štyroch krás Číny.

Vedecké pokusy

Naši rodičia či starí rodičia si zas robili vývary alebo huspeninu z hovädzích kostí a koží. Výraz „kolagén“, samozrejme, nepoznali, ale vedeli, že toto jedlo je chutné a zároveň pomáha kĺbom a svalom.

Aj európski vedci sa mnoho desaťročí snažili nájsť ideálny zdroj kolagénu pre zdravie a krásu. Extrahovali ho rôznymi spôsobmi, prevažne z kože hovädzieho dobytka. Takto získaný kolagén mal však poškodené trojzávitnice, nebol teda biologicky aktívny. Napriek tomu je pri niektorých kozmetických aplikáciách užitočný, hoci nemôže konkurovať biologicky aktívnemu kolagénu.

„Vedci dlhé roky hľadali spôsob, ako získať kolagén vo forme peptidov, čo sú bioaktívne molekuly, ktoré organizmus lepšie absorbuje, a preto majú aj lepšie účinky,“ hovorí Katarína Demetriou, majiteľka kozmeticko-farmaceutickej spoločnosti Pharma MKL.

Objav z hlbín mora

Prelom prišiel v 80. rokoch minulého storočia, keď sa vedcom v Gdansku podarilo extrahovať kolagén z kostí morských rýb. Ako najlepšia metóda na jeho získanie sa ukázala hydroizolácia, vďaka ktorej ostával kolagén nepoškodený, a teda biologicky aktívny. Takmer identický s kolagénom, ktorý syntetizujú organizmy cicavcov.

Hoci je dnes ponuka kolagénu široká a môžeme si ho dopĺňať vo forme tabletiek, prášku či injekcií, podľa vedcov je najúčinnejší práve bioaktívny kolagén v tekutej forme. 

„Vďaka tomu, že sa dá piť, sa ho do organizmu vstrebe najväčšie množstvo a peptidy kolagénu sa dostanú všade tam, kde ich telo potrebuje,“ vysvetľuje Katarína Demetriou.

Možno si teraz poviete, že stačí, aby ste do jedálnička zaradili raz do týždňa tuniaka a raz lososa. Určite je to rozumné, ale dostatok kolagénu tým nezískate, pretože hoci sa nachádza v rybom mäse, oveľa viac ho tieto živočíchy majú v častiach, ktoré zvyčajne nejeme – v šupinách, v kostiach, v očných buľvách a v pečeni. 

„Preto odporúčam pravidelne užívať bioaktívny kolagén v tekutej forme. Naše výskumy dokázali, že najúčinnejší je, ak sa užíva večer,“ odporúča Katarína Demetriou z Pharma MKL.

Napriek tomu, že je z rýb, vôbec nemusí mať rybaciu pachuť. Naopak, môže chutiť dobre, napríklad ako lesné ovocie. Večer si doprajete chutný dúšok a ráno je vaše telo zase o niečo pružnejšie, vlasy a nechty pevnejšie, chrupavky odolnejšie a pleť vypnutejšia. Samozrejme, pri pravidelnom užívaní. Zabúdať by sme pritom nemali ani na vitamín C – najmä na čerstvé potraviny, ktoré tento vitamín obsahujú. Podporuje totiž vstrebávanie kolagénu do tela.

Čo zaradiť do jedálnička na podporu produkcie a vstrebávania kolagénu?

  • Ovocie: jahody, drobné bobuľové ovocie
  • Zeleninu: červenú papriku, brokolicu, ružičkový kel, špenát, zemiaky, cesnak, cibuľu
  • Primerané množstvo mäsa a rýb
  • Syry
  • Vlašské orechy, ľanové semená, rybí tuk

Typy kolagénu

Podľa toho, kde sa kolagén v tele nachádza, resp. aká je jeho funkcia, rozoznávame až 12 typov kolagénu. 5 z nich patrí medzi základné a navzájom sa od seba líšia mierou mineralizácie, čo má vplyv na konečnú tvrdosť a pevnosť kolagénu.

  • Typ I – najrozšírenejší, tvorí až 90 % kolagénu v tele a nachádza sa v koži, v šľachách, väzive a kostiach
  • Typ II – potrebujú kĺby
  • Typ III – tvorí štruktúru mäkších tkanív: telesných orgánov, svalov, tepien
  • Typ IV – tvorí vrstvu základnej membrány, teda epitelu, ktorá sa nachádza nielen na povrchu kože, ale na povrchu každého orgánu
  • Typ V – nachádza sa v placente, v bunkových povrchoch, vlasoch a nechtoch

Fotogaléria


Tagy:
zdravie prevencia kolagén

23.04.2021  |  Foto: gettyimages.com  |  Zdroj: Tlačová správa

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia