LETNÁ zábavka, ktorej mnohí holdujú: Hrozia vážne úrazy CHRBTICE a miechy!

11.08.2020

Zdravotnícki záchranári upozorňujú, že opäť pribúdajú prípady, keď majú skoky do vody až fatálne následky, prípadne končia plavci s vážnymi poraneniami chrbtice a miechy. Na sociálnej sieti to uviedlo Operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby (OS ZZS) SR.

 

"Vyvarujte sa preto skákaniu do vody, v ktorej nevidíte na dno, prípadne sa v nej môžu nachádzať pevné predmety alebo neviete odhadnúť jej hĺbku," informovali.

Podľa záchranárov býva spúšťačom riskantného správania často alkohol a nerozvážnosť. Ľudí preto vyzvali, aby zbytočne neriskovali a dávali si pozor.

Čítajte tiež: 11 ORGANICKÝCH potravín, ktoré sú len STRATOU peňazí: Nebudete z nich zdravší!

Vzdušné oblečenie je dôležité

Počas letných horúčav je taktiež vhodné nosiť ľahké letné oblečenie a dodržiavať pitný režim, aj keď necítite smäd. Odporúča to Úrad verejného zdravotníctva (ÚVZ) SR na profile na sociálnej sieti.

"Letné oblečenie by malo byť ľahké, vzdušné, voľnejšieho strihu, skôr svetlých farieb. Syntetické materiály nie sú vhodné, pretože neumožňujú odparovanie potu," tvrdí ÚVZ.

Pozor by si mali dať ľudia aj na zvýšenú fyzickú námahu. V tejto súvislosti úrad odporúča, aby si ľudia robili častejšie prestávky a v čase medzi 11.00 až 15.00 h sa na slnku nezdržiavali.

Riziko úpalu

Verejnosť by si mala dať pozor aj na riziko úpalu.

"Najmä u detí a seniorov je potrebné chrániť sa v exteriéri vhodnou pokrývkou hlavy, slnečnými okuliarmi a ochranným krémom s vysokým ochranným faktorom proti UV žiareniu," tvrdí ÚVZ. 

Pitný režim

"Dospelý človek by mal počas dňa vypiť najmenej tri litre vody. Pite pravidelne, v menších dávkach, nie ľadové, skôr vlažné nápoje. Potreba pitia rastie nielen v závislosti od vonkajšej teploty, ale aj od telesnej aktivity a zdravotného stavu," uviedol ÚVZ.

Zároveň dodáva, že najmä u detí je potrebné dbať na to, aby pili pred, počas i po fyzickej námahe.

"Mimoriadne dôležité je dodržiavanie pitného režimu pre seniorov. Dennú dávku - približne 1,5 až dva litre tekutín - by si mali rovnomerne rozložiť počas celého dňa," informuje úrad.

Ako dodáva najvhodnejšia je čistá pitná voda, pri výbere minerálnych vôd je potrebné venovať zvýšenú pozornosť obsahu sodíka, pretože starší ľudia majú často vysoký krvný tlak a obsah sodíka vo vode by im mohol stav zhoršiť.

Ako má vyzerať vetranie? 

ÚVZ počas teplých letných dní odporúča, aby si ľudia domovy a pracoviská zabezpečili pred prenikaním priamych slnečných lúčov cez okná tienením, napríklad žalúziami alebo roletami. Zvýšený pohyb vzduchu odporúča zabezpečiť vetraním.

"Pri používaní ventilátorov je potrebné ich umiestniť a nasmerovať mimo ľudí. Prúd vzduchu dlhší čas nasmerovaný do tváre prispieva k zápalom očí, uší, dutín, k bolestiam zubov a ďalším zdravotným problémom. Priestory je vhodnejšie skôr vetrať ako klimatizovať, ak je to možné," dodali z úradu.

Fotogaléria


Tagy:
leto zdravie úrazy

11.08.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Zdroj: TASR

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia