Nemocnicami sa ticho šíri z pacienta na pacienta: Baktéria desí aj slovenských lekárov

Ilustračné foto: Gettyimages.com
Zdroj: gettyimages.com
2019-08-02 05:55:00

Baktérie lekárov znepokojujú stále viac. Mnohé z nich začínajú byť odolné voči liečbe antibiotikami. Príkladom je aj Klebsiella pneumoniae, ktorá zaplavuje európske nemocnice.

Nemocnicami v Európe sa šíri baktéria, ktorá je odolná voči istému druhu antibiotík. Vyplýva to z rozsiahlej štúdie európskych vedcov, ktorej výsledky vyšli v odbornom časopise Nature Microbiology. Podľa výskumníkov z britského Wellcome Sanger Institute, ktorý sa na výskume podieľal, je šírenie rezistentnej baktérie Klebsiella pneumoniae „veľmi znepokojujúce“.

Čítajte viac: Nakaziť vás môže aj bez poštípania: Z toho, čo prenáša lietajúci hmyz, vám bude nevoľno

Klebsiella pneumoniae je baktéria, ktorá sa bežne nachádza napríklad v tráviacom trakte. U ľudí s oslabenou imunitou môže spôsobiť pneumóniu či meningitídu. Niektoré kmene Klebsiella pneumoniae si však vyvíjajú rezistenciu na antibiotiká triedy karbapeném, ktoré sa používajú v prípade, že infekciu nemožno liečiť inými liečivami.

Kolonizujú najmä nemocnice

Do zmienenej štúdie sa zapojilo 244 nemocníc od Írska až po Izrael. Vedci v rámci nej analyzovali DNA baktérie zo vzoriek, ktoré zozbierali od infikovaných pacientov. „Naše nálezy naznačujú, že nemocnice sú kľúčovým sprostredkovateľom prenosu a že sa baktéria prenáša z človeka na človeka primárne v nemocniciach,“ vyjadrila sa pre spravodajský portál BBC Sophia David z Wellcome Sanger Institute. „Fakt, že v rôznych nemocniciach v Európe vidíme rovnaké rizikové klony, nám tiež ukazuje, že je na týchto kmeňoch niečo špeciálne,“ dodala.

Vedci zároveň varujú pred rizikom šírenia a prenášania rezistencie na iné druhy baktérií. Tá sa môže preniesť pri takzvanej konjugácii - výmene genetických informácií. Pri tomto procese si bunky vymieňajú malé molekuly DNA zvané plazmidy. Prostredníctvom nich sa môže preniesť aj rezistencia.

Najlepšou prevenciou je hygiena

Najlepším spôsobom, ako problém s infekciami spôsobenými odolnými baktériami riešiť, je podľa odborníkov v prvom rade predísť im. „Sme optimistickí v tom, že s dobrou nemocničnou hygienou, ktorá zahŕňa skorú identifikáciu a izoláciu pacientov s týmito baktériami, môžeme nielen oddialiť šírenie týchto patogénov, ale aj ich úspešne kontrolovať. Tento výskum zdôrazňuje dôležitosť kontroly infekcie a pretrvávajúceho genómového sledovania baktérií odolných voči antibiotikám, aby sme sa uistili, že nové rezistentné kmene zachytíme skoro a budeme bojovať proti šíreniu rezistencie na antibiotiká,“ cituje BBC člena výskumu Haja Grundmanna z univerzity vo Freiburgu.

Na Slovensku sa objavila pred piatimi rokmi

Ako pre Vyšetrenie uviedla Daša Račková z komunikačného referátu Úradu verejného zdravotníctva (ÚVZ) SR, prvý prípad zavlečenia baktérie Klebsiella pneumoniae na Slovensko bol dokumentovaný v roku 2014. Doplnila, že v roku 2019 prijala vláda SR Národný plán kontroly infekčných ochorení, v rámci ktorého budú MZ SR a ÚVZ SR rozširovať technické možnosti na podrobnejšie stanovenie, ktoré umožní odhaľovať, ako sa rezistentné klebsiely šíria v nemocnici, medzi nemocnicami a aj z krajiny do krajiny.“

Zároveň doplnila, že Ministerstvo zdravotníctva SR v roku 2019 pripravuje aj iné legislatívne predpisy na riešenie uvedenej problematiky, najmä v podobe vzdelávania zdravotníckych pracovníkov v oblasti nemocničnej hygieny a prevencie nozokomiálnych nákaz.

Fotogaléria