Konajte čo najskôr: Pri inkontinencii pomáha tento postup

24.04.2019

Aj intímne problémy majú riešenia. Približne tretina žien sa počas života stretne s inkontinenciou. Niekedy ide o prechodný, inokedy o dlhodobý stav.

Nechcený a nekontrolovateľný únik moču narúša kvalitu života a predstavuje problém. Jeho negatívne dopady podporuje nesprávne presvedčenie, že to býva len dočasné a v istom veku je to normálne.

Aj preto lekárka Stela Muránska z gynekologickej ambulancie v Košiciach hovorí, že príznakmi stresovej inkontinencie trpí na Slovensku 310-tisíc žien, ale len každá štvrtá až piata žena vyhľadá pomoc lekára.

Namiesto liečby úniku moču riešia situáciu pomocou klasických menštruačných vložiek či intímiek, ktoré nielenže ničomu nepomáhajú, ale môžu spôsobovať aj šírenie zápachu či ďalšie problémy v intímnej oblasti.

Únik moču však nikdy nie je normálny, dá sa liečiť alebo jeho príznaky aspoň eliminovať.

Aké sú spúšťače

„Inkontinencia moču je mimoriadne citlivý, odborne a ekonomicky náročný problém. Vyliečenie alebo zlepšenie znamená pre pacientov aj podstatný nárast kvality ich života a väčšinou aj návrat do spoločnosti,“ hovorí urológ Jozef Marenčák.

Rizikové faktory:

  • vek,
  • počet tehotenstiev a obťažnosť pôrodov,
  • ochorenia prostaty,
  • obezita, nezdravý životný štýl,
  • ochorenia nervového systému,
  • operácie panvy, liečba žiarením,
  • chronická fyzická záťaž.

Je potrebné, aby žena vyhľadala lekársku pomoc už pri prvých príznakoch. Pretože iba vtedy je možné diagnostikovať problém včas a podať adekvátne riešenie. Často úplne jednoduché.

„Inkontinencia nie je záležitosťou len starších alebo starých ľudí. Postihuje mužov aj ženy v produktívnom, dokonca mladom veku. Ak pacient začne únik moču riešiť, liečba je veľmi účinná,“ vysvetľuje urológ Roman Sokol.

Inkontinencia sa delí na tri typy: urgentnú, stresovú a zmiešanú.

„Najmä u žien sa veľmi často vyskytuje takzvaná zmiešaná inkontinencia, pri ktorej sa súčasne prejavujú príznaky oboch typov, pričom každý má svoju príčinu aj typické prejavy,“ hovorí Marenčák.

„Rizikovým faktorom alebo spúšťačom stresovej inkontinencie u žien môže byť tehotenstvo a pôrod či opakované pôrody veľkých detí. Samotný stres však na únik moču nemá žiadny vplyv. Ide o zvýšenie vnútrobrušného tlaku pri kašli, smiechu, fyzickej námahe, zdvíhaní vecí, pobehnutí, nosení tašiek a ďalších činnostiach,“ vysvetľuje Sokol.

Únik moču môžu spustiť aj gynekologické operácie na močovom mechúre, hrubom čreve či konečníku. Podľa Sokola je jedným z najčastejších a najzávažnejších faktorov inkontinencie aj nadváha.

„Pri urgentnej inkontinencii dochádza k nedobrovoľnému úniku moču veľmi rýchlo. Ľudia chodia močiť často, frekventovane a nutkavo. Nie je možné vydržať ani počas dňa, ani počas noci,“ hovorí Sokol.

Prejavuje sa dvomi spôsobmi, ako takzvaný mokrý alebo suchý hyperaktívny močový mechúr. Pri suchom sa chodí močiť veľmi často a k úniku moču nedochádza, pri mokrom už áno.

„Medzi najčastejšie príčiny vzniku inkontinencie však patrí predovšetkým genetická dispozícia,“ hovorí lekárka Muránska.

Na vine môžu byť aj iné faktory ako pokles hladiny estrogénov u žien v menopauze či ochabnutie svalov panvového dna, prichádzajúce s pribúdajúcim vekom, tehotenstvom a pôrodmi.

Nech je však už dôvod akýkoľvek, riešenie existuje.

Prvá pomoc pri inkontinencii

„Prvou pomocou je zásah do pitného režimu. Niekedy stačí ovplyvniť alebo zmeniť príjem tekutín a stav sa zlepší,“ hovorí Sokol.

Čo robiť proti úniku moču:

obrátiť sa na fyzioterapeuta a robiť špeciálne cviky na upevnenie panvového svalstva,

zmeniť životný štýl a vylúčiť zo stravy korenisté jedlá, umelé sladidlá, sýtené nápoje, kofeín a alkohol, pridať pohyb, nie však loptové hry a aerobik,

neobmedzovať príjem tekutín, pitný režim je dôležitý pre dobrý stav všetkých orgánov,

v čase menopauzy si nechať zistiť hladinu ženských hormónov a estrogénov,

štandardné menštruačné vložky nahradiť špeciálnymi inkontinenčnými.

Treba obmedziť nápoje s obsahom kofeínu, takže aj kávu a kolu. Ak to nepomôže, žena by mala vyhľadať odborníka. Ten jej vyšetrí moč a žena dostane za úlohu monitorovať močenie, aby odborník vedel, ako často navštevuje toaletu a kedy a koľko pije.

„Menej závažnú stresovú inkontinenciu je možné úspešne riešiť aj pomocou cvikov na posilnenie panvového dna. Sú to špeciálne cvičenia zahŕňajúce sťahovanie a uvoľňovanie svalstva panvového dna. Dôležitá je aj pestrá vyvážená strava s dostatkom vlákniny a dodržiavanie pitného režimu. Pozor si treba dať na náhly príjem veľkého objemu tekutín a pravidelne sa vyprázdňovať,“ dopĺňa Muránska.

Ak nezaberajú na inkontinenciu prirodzené metódy, urológ Sokol tvrdí, že najspoľahlivejšou a najúčinnejšou liečbou je tabletková.

Po nej prichádzajú na rad ďalšie vyšetrenia s cieľom vylúčiť nádor močového mechúra. Pokračovaním môže byť aplikácia botulotoxínovej injekcie do močového mechúra, čo je potravinový alebo konzervový jed. Nakoniec ostávajú už len náročné a ťažké operácie, ku ktorým však nedochádza veľmi často.

Urológ Roman Sokol tvrdí, že kvôli zlyhaniu jemnejších metód na operáciu ešte nikoho neposlal. Jeho slová potvrdzujú, že inkontinencia nie je prirodzená ani normálna a je možné ju úplne vyliečiť. Len sa netreba hanbiť o nej hovoriť.

Menštruačné vložky nie sú riešenie

Či už ide o dočasnú inkontinenciu alebo liečenú, prvým a základným krokom by mala byť kúpa špeciálnych inkontinenčných vložiek.

„Ak je žena v stave, že u nej dochádza k samovoľnému úniku moču, rozhodne je na mieste použiť aj tieto zdravotné pomôcky,“ radí Sokol.

V akútnej fáze sa netreba spoliehať len na bežné menštruačné vložky, tie nezabránia zápachu a neposkytujú dostatočnú absorpčnú ochranu ani pohodlie.

Naopak inkontinenčné vložky TENA ponúkajú trojitú ochranu proti pretekaniu, zápachu a vlhkosti. Sú navrhnuté tak, aby poskytli rýchlu absorpciu a pocit sucha. V spodnej bielizni ich pritom vôbec nevidieť vďaka ich diskrétnemu anatomickému tvaru.

Druhov inkontinenčných pomôcok je viacero - od ľahkých slipových vložiek, cez vložky až po naťahovacie absorpčné nohavičky. Spríjemnia život každej žene s inkontinenciou a pomôžu jej zostať sama sebou. Ak sa neviete rozhodnúť, ktoré sú pre vás najvhodnejšie, objednajte si bezplatnú vzorku, ktorá vám bude doručená v diskrétnom balení až k vám domov.

Ukážka Kegelových cvikov

 

Cviky na posilnenie svalov panvového dna

1. Stoj. Pokrčíme jednu nohu. Uchopíme ju pod kolenom a pritiahneme k hrudníku. Výdrž. Späť do základného postoja. Opakovanie druhou nohou.

2. Stoj, nohy prekrížené. Predkláňame sa a pokúšame sa dlaňami dotknúť zeme. Predkláňame sa pomaly, stavec po stavci. Pomaly sa vraciame do základnej polohy.

3. Zo základnej polohy v sede na pätách mierne dvíhame zadoček.

4. Kľakneme si, ruky dáme na podložku. Ramená a nohy tvoria s telom pravý uhol. Hlava je v predĺžení tela. Prepneme jednu končatinu, necháme ju natiahnutú a mierne kmitáme.

5. Sed. Oprieme sa rukami o lakte. Nohy pokrčené v kolenách. Striedavo sa dotýkame špičkami a pätami podložky.

6. Sed. Oprieme sa o ruky pokrčené v lakťoch. Napodobňujeme jazdu na bicykli.

7. Ľah na chrbte. Nohy pokrčené v kolenách a rozkročené na šírku chodidla. Ruky zopneme natiahnuté za hlavou. Pomaly zdvíhame lopatky od podložky až k ich dolnému uhlu. Pravidelne dýchame.

8. Ľah na chrbte. Nohy pokrčené v kolenách, natiahnuté ruky. Pomaly bez švihu si sadáme tak, aby sme si položili dlane na kolená. Sadáme si s výdychom.

9. Ľah na chrbte. Nohy mierne pokrčené v kolenách. Ťahom dvíhame panvu a snažíme sa zdvihnúť zadoček od podložky. Dbáme na vtiahnuté panvové dno.

10. Zo vzporu sedmo natiahneme panvu. Stiahneme sedacie svaly. Trup s panvou je v jednej rovine. Hlava je v osi krčnej chrbtice. Cvik vykonávame ťahom, nie švihom. Späť do vzporu sedmo. Uvoľníme sa. Vzhľadom na obťažnosť cvičenia je možné precvičiť si menej náročný, avšak rovnako hodnotný variant. Dbáme na vtiahnutie svalov panvy.

Zdroj: Občianske združenie Inkofórum

Získaj vzorku zadarmo

Tento článok vám prináša TENA.

 

Fotogaléria


Tagy:
inkontinencia únik moču vložky TENA lady

24.04.2019  |  Foto: pixabay.com  |  Autor: © Zoznam/SME Creative/Marek Mittaš  |  Zdroj: PR článok

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia