Veľký problém s globálnymi rozmermi: Alarmujúci výskyt prípadov ochorenia vo svete!

07.04.2018

Každý rok (od roku 1950) sa 7. apríla pri príležitosti založenia Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) v roku 1948 slávi Svetový deň zdravia (World Healthy Day). Ide o celosvetovú kampaň, zameriavajúcu sa vo všetkých krajinách sveta na jeden zdravotný problém s globálnym dosahom, pričom zvolená téma zdôrazňuje prioritnú oblasť záujmu WHO.


Svetová zdravotnícka organizácia každoročne vyhlasuje inú tému, ktorej bude Svetový deň zdravia venovaný a ktorej je treba venovať pozornosť. V tomto roku sa Svetový deň zdravia nesie pod heslom Prevencia nadváhy a obezity.

Čítajte tiež: Kardiológovia vyšli s pravdou von: Šesť najhorších časov pre vaše srdce!

Alarmujúce rozmery

Obezita je jednou z najväčších výziev verejného zdravotníctva v 21. storočí. Od roku 1980 sa prevalencia (výskyt) obezity v mnohých krajinách európskeho regiónu Svetovej zdravotníckej organizácie strojnásobila a počet tých, ktorí sú postihnutí, kontinuálne narastá do alarmujúcich rozmerov, najmä u detí. Obezita je taktiež zodpovedná za 2 – 8 percent všetkých výdavkov na zdravotníctvo a 10 – 13 percent úmrtí v rôznych častiach európskeho regiónu.

„Cieľom kampane je zvýšiť informovanosť verejnosti o rizikách nadváhy a obezity a poukázať na možnosti prevencie so zameraním na zdravý životný štýl. Na Slovensku majú nadváhu, alebo už obezitu dve tretiny dospelej populácie. Zatiaľ čo u dospelých mužov sa percentá s nadváhou a obezitou v posledných rokoch na Slovensku príliš nemenia, epidemiológovia upozorňujú na zvyšujúci sa výskyt obezity u detí, dospievajúcich a u žien," konštatuje k téme vedúca oddelenia podpory zdravia banskobystrického Regionálneho úradu verejného zdravotníctva (RÚVZ) MUDr. Silvia Kontrošová.

Prevencia nadovšetko

Ako na záver uviedla MUDr. Kontrošová, najlepšou a najefektívnejšou liečbou akéhokoľvek ochorenia, a teda i obezity, je prevencia. Prevenciou je v tomto prípade vyváženosť príjmu i výdaja energie, ktorou sa dá predísť nárastu hmotnosti. V prevencii hrá dôležitú úlohu zdravý spôsob života založený na zdravej strave s vykonávaním pohybových aktivít. Strava by mala byť pestrá a vyvážená, mala by obsahovať dostatok vlákniny, ktorá je najmä v zelenine a ovocí. Pečivo by sme mali konzumovať v rozumnej miere, predovšetkým celozrnné. Z mäsa uprednostniť nízkotučné, vylúčiť údeniny a mastné mäso. Pri pohybovej aktivite je dobré mať na pamäti, že je vhodné kombinovať kardio cvičenia so silovými. Silové cvičenia, statická námaha, bez adekvátnej kombinácie s kardio cvičeniami vedie k hypertrofii srdca a k zvýšeniu krvného tlaku.

07.04.2018  |  Foto: Thinkstock.com  |  Zdroj: red, Tlačová správa

Ďalšie články

PlniElanu.sk

Diskusia