KOFEÍN môže byť niekedy zradný: Toto spravil s telom ženy!

28.05.2020

Kofeín rovnako ako akýkoľvek iný stimulátor môže v prehnanom množstve vážne poškodiť zdravie a dokonca spôsobiť smrť. Svoje o tom vie 26-ročná žena, ktorá po požití dvoch čajových lyžičiek kofeínové prášku skončila v nemocnici na jednotke intenzívnej starostlivosti na hranici života a smrti. 

Čistý kofeínový prášok, ktorého jedna lyžička sa rovná 28 šálkam kávy a ľahko príde k náhodnému predávkovaniu, možno kúpiť bez problémov online na internete. Kým už mierne predávkovanie kofeínom (1 - 2 gramy) môže spôsobiť významné toxické účinky vrátane tachykardie (srdcová frekvencia nad 100 úderov za minútu), dezorientácie, rozpadu kostrového svalového tkaniva, halucinácií alebo mánií, väčšie predávkovanie má vo väčšine prípadov za následok smrť. K fatálnemu predávkovaniu môže prísť už po požití viac ako 5 gramov kofeínu. 

Čítajte tiež: SCHUDNÚŤ sa dá aj so SLADKOSŤAMI: Ktoré z nich nespôsobia vášmu telu ťažkosti?

Zachránili ju v poslednej chvíli

Nemenovaná mladá žena z Veľkej Británie, ktorú doviezli na pokraji života do londýnskej nemocnice kráľovnej Alžbety (Queen Elizabeth hospital), užila naraz až 20 gramov kofeínu v práškovej podobe, čo zodpovedá 56 šálkam kávy! O prípade informuje portál iflscience.com. Po prijatí do nemocnice dokázala aspoň sčasti komunikovať a hlásila veľkú úzkosť, búšenie srdca, nadmerné potenie a problémy s dýchaním. Mala zvýšenú srdcovú frekvenciu na 109 úderov za minútu a veľmi nízky krvný tlak.

Jej dýchanie sa počas vyšetrení zrýchlilo a hodnoty sa začali ešte viac odchyľovať od normálu. EKG ukázalo, že trpí polymorfnou komorovou tachykardiou, zatiaľ čo iné testy potvrdili metabolickú acidózu. Ide o závažné elektrolytové ochorenie, pri ktorom sa v tele hromadí kyselina. Jej stav sa nedarilo stabilizovať a už vôbec nie zlepšiť, preto bola umiestnená na Jednotku intenzívnej starostlivosti (JIS).

Podávali jej sedatíva, lieky na uvoľnenie kostrového svalstva a napojili ju na pľúcny ventilátor. K liečbe využili tiež aktívne uhlie, ktoré sa viaže na toxíny v čreve, čím bráni absorpcii kofeínu do krvného riečišťa. Súčasťou liečby bol aj horčík, ktorý je dôležitý pre správny srdcový rytmus. Z JIS-ky ženu pustili po týždni a v doliečovaní pokračovala pod vedením psychiatrov.

Podľa lekárov mala veľké šťastie, lebo testy ukázali, že jej hladina kofeínu bola 147,1 mg/l, čo je oveľa viac než 80 mg/l, ktoré pozorovali pri smrteľných prípadoch požitia kofeínu. Ako pripomenuli, k meraniu prišlo až niekoľko hodín po požití kofeínového prášku, takže v skutočnosti mohla byť jeho hladina v tele ženy ešte vyššia.

Smrteľná dávka na internete

Pacientka, ktorá si dala vysokú dávku prášku schválne, lebo chcela spáchať samovraždu, je po liečbe veľmi znepokojená tým, ako ľahko ho možno získať.

„O predávkovaní kofeínom som sa dozvedela z článku v Daily Mail Australia, ktorý informoval o tínedžerovi, ktorý zomrel po užití dvoch čajových lyžičiek kofeínového prášku,“ uviedla lekárskemu tímu. „Objednala som si online kilové balenie za 29,99 GBP s dodaním na nasledujúci deň. Som šokovaná, že je možné kúpiť také nebezpečné množstvo kofeínu tak ľahko a lacno,“ dodala mladá žena, ktorá má opäť chuť žiť a je šťastná, že sa lekárom podarilo zachrániť ju.

Fotogaléria


Tagy:
káva zdravie kofeín

28.05.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/az

Ďalšie články

Diskusia