Kedy si dať poslednú kávu, aby to bolo bez následkov? Tento čas už neprekračujte!

11.02.2020

Bez kávy si niektorí nevedia predstaviť ani jeden deň. Len čo otvoria oči, siahnu po prvej šálke. Cez deň si ju potom doprajú ešte niekoľkokrát, keďže sú presvedčení, že im dodá energiu. Príliš častá konzumácia kávy však môže spôsobiť problémy so spánkom. Kedy si dopriať poslednú šálku?

Káva je nápoj, ktorý pijú ľudia po celom svete. Patrí medzi najsilnejšie stimulanti a zároveň aj dobre chutí a vonia. Ak si ju však doprajete vo večerných hodinách, môže sa stať, že nebudete vedieť zaspať, alebo spánok nebude dostatočne kvalitný.

Čítajte tiež: Čo sa stane do 24 hodín po tom, ako zjete jednu hlávku pečeného cesnaku?

Kedy má negatívny vplyv na spánok? 

Účinky kávy, ktorú ste vypili o 13:00 poobede sa stratia až okolo 16:00, ako sa píše na independent.co.uk. Odborníci sa zhodujú v tom, že ak sa chcete dobre vyspať, kávu by ste už v poobedňajších hodinách nemali piť. Podľa prieskumu by ste sa mali vyhnúť konzumácii kofeínu približne od 14:00 alebo najmenej sedem hodín pred tým, ako sa uložíte na spánok.

Jedna štúdia, uverejnená v časopise Journal of Clinical Sleep Medicine zistila, že konzumácia kofeínu šesť hodín pred uložením sa do postele stále ovplyvňovala spánok, aj keď účastníci už nepociťovali účinky kofeínu. Hoci dokázali bez problémov zaspať, prístroje na meranie kvality spánku odhalili, že kofeín konzumovaný tri až šesť hodín pred spaním, mal negatívny vplyv na kvalitu spánku.

Pitie kávy vo večerných hodinách môže rozhodiť aj vnútorné hodiny človeka. Nový výskum zverejnený v časopise Science Translational Medicine ukázal, že konzumácia dvojitého espresa tri hodiny pred spaním môže spôsobiť posun až o hodinu oproti štandardnému cyklu. Neustále narúšanie vnútorných hodín môže smať za následok problémy so srdcom a spája sa aj s neurodegeneratívnymi poruchami, ako je Alzheimerova choroba.

Najlepšia doba na kávu

Kávu pijeme najmä vtedy, keď sa cítime unavení. Ak si ju doprajete pred spaním, kofeín spomalí tvorbu melatonínu, ktorý pozitívne vyplýva na kvalitu spánku. Môže sa stať, že budete spať kratšie a môžete sa častejšie budiť. Za najpriaznivejší dobu na konzumáciu kávy považujú odborníci čas medzi 10:00 a 12:00.

Pokiaľ ide o celkovú spotrebu, Mayo Clinic odporúča, aby príjem kofeínu neprekročil 400 mg denne, čo predstavuje maximálne 4 šálky denne. V poobedňajších hodinách by ste sa mali vyhnúť konzumácii energetických nápojov, čajov, limonád, energetických tyčiniek a jedál s obsahom kofeínu.

Fotogaléria


Tagy:
káva zdravie spánok kofeín

11.02.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/pp

Ďalšie články

Diskusia