Záhadný efekt kávy s opačným účinkom: Prečo sa niektorí po nej cítia unavení!

08.10.2019

Kofeín je najkonzumovanejším stimulantom na svete. Na kávu, s ktorou je spájaný najčastejšie, sa mnohí spoliehajú. Zaujímavé však je to, že nevplýva na všetkých rovnako. U niekoho dokonca vyvoláva únavu. Ako je to možné?

Patríte aj vy ku kávičkárom, ktorí nedajú na tento lahodný mok dopustiť? Všimli ste si, že kým predtým vás prebrala už jedna šálka, dnes si ich musíte dať viac a energia, na ktorú čakáte, neprichádza? Nie je vylúčené, že ste si vybudovali na ňu toleranciu, píše sa na medicalnestoday.com. Dôvodov však môže byť viac.

Čítajte tiež: Čo skrýva farba nechtov na nohách? Odlišné sfarbenie môže znamenať jednu z diagnóz!

Ako nás môže káva unaviť?

Káva sama o sebe nespôsobuje únavu, na svedomí ju však môže mať kofeín v nej obsiahnutý a jeho účinky na organizmus. Jedným z dôvodov, prečo sa niektorí ľudia cítia unavení, je to, že u nich kofeín blokuje receptory adenozínu v mozgu. Adenozín je mozgová chemická látka, ktorá ovplyvňuje cyklus spánku a bdenia. Jeho hladiny sa zvyšujú počas bdenia a znižujú sa počas spánku.

Molekuly adenozínu sa zvyčajne viažu na špeciálne receptory v mozgu, čo spomaľuje mozgovú aktivitu pri príprave na spánok. Kofeín tomu však bráni väzbou na adenozínové receptory. Telo ho rýchlo absorbuje, takže jeho účinky pocítime za pár minút. V skutočnosti telo absorbuje 99% kofeínu do 45 minút po jeho konzumácii. Keď ho telo úplne metabolizuje, jeho účinky sa stratia. To, ako dlho v organizme zostáva, sa líši od človeka k človeku. Aj keď však kofeín blokuje receptory adenozínu, neovplyvňuje produkciu nových molekúl adenozínu. Keď sa kofeín vyčerpá, molekuly adenozínu sa môžu viazať na svoje receptory, čo môže spôsobiť ospalosť.

Ľudia, ktorí pravidelne konzumujú kávu, si voči nej môžu vyvinúť toleranciu. Pretože kofeín blokuje receptory adenozínu, telo ich produkuje viac a pôsobia proti účinkom jej častej konzumácie.

V jednej malej štúdii vedci skúmali účinky nepretržitej konzumácie kofeínu na cyklistickú výkonnosť 11 fyzicky aktívnych dospelých ľudí. Na začiatku štúdie sa ich výkony jednoznačne zvýšili, no už po 15 dňoch sa účinky kofeínu začali znižovať. Na základe týchto výsledkov sa zdá, že ľudia, ktorí pravidelne konzumujú kofeín, si môžu vybudovať toleranciu voči stimulačným účinkom. Nemožno to však tvrdiť so 100-percentnou istotou, lebo iné výskumy naznačujú, že nepretržitá expozícia kofeínu nemá vplyv na to, ako ho telo absorbuje alebo metabolizuje.

Kofeín zvyšuje hladinu cukru v krvi

Vplyv kávy na hladinu cukru v krvi zostáva pre vedcov doteraz sporným bodom. Mnohé štúdie na ľuďoch a zvieratách naznačujú, že zlúčeniny v káve môžu zlepšiť metabolizmus glukózy a znížiť riziko cukrovky 2. typu. Nežiaduce účinky kofeínu však môžu negatívne ovplyvniť priaznivé účinky pitia kávy. 

Podľa metaanalýzy z roku 2016 môže kofeín zvýšiť hladinu cukru v krvi dočasným znížením citlivosti na inzulín. V malej štúdii vedci zistili, že konzumácia 100 mg kofeínu (cca. jedna šálka kávy) nepriaznivo ovplyvnila metabolizmus glukózy u 10 zdravých mužov s nadváhou.

Tieto zistenia naznačujú, že kofeín, nie samotná káva, môže ovplyvniť metabolizmus glukózy, čo môže zvýšiť hladinu cukru v krvi. U ľudí s vysokou hladinou cukru v krvi sa môžu vyskytnúť bolesti hlavy, únava, problémy s koncentráciou, zvýšená smäd alebo časté močenie, až kým sa hladina cukru v krvi nevráti k normálu.

Ďalšie účinky kávy

Nespavosť

Autori štúdie z roku 2013 odporúčajú, aby ľudia nepili kávu najmenej 6 hodín pred tým, ako sa plánujú uložiť o postele. V opačnom prípade môžete mať problémy so zaspávaním, spánkovým apnoe či častým prebúdzaním sa v noci

Úzkosť

Kofeín v káve môže nepriaznivo ovplyvniť duševné zdravie. Napríklad vysoké dávky kofeínu nad 400 mg (viac ako 4 šálky denne) môžu spôsobiť nervozitu. U ľudí s panickou poruchou a depresiou môžu vysoké dávky kofeínu vyvolať vážne úzkostné stavy.

Kardiovaskulárne účinky

Po vypití kávy môže prísť k dočasnému zvýšeniu srdcového rytmu a krvného tlaku. Aktuálny výskum však naznačuje, že mierna až stredná konzumácia kávy môže zdravie srdca chrániť. Pitie viac ako šiestich šálok kávy za deň však kardiovaskulárne riziko zvyšuje.

Prevencia rakoviny

Autori článku z roku 2017 našli dôkazy naznačujúce možné spojenie medzi zvýšenou spotrebou kávy a zníženým rizikom hepatocelulárneho karcinómu, čo je druh rakoviny pečene. Výskum z roku 2019 tiež zistil, že kávové zlúčeniny - vrátane kofeínu, trigonelínu a kyseliny chlorogenovej chránia pred progresiou rakoviny gastrointestinálneho traktu a pečene.

Medzi ďalšie možné účinky konzumácie kávy patrí:

·     zvýšená bdelosť

·     nervozita alebo nepokoj

·     závraty

·     bolesti hlavy

·     dehydratácia

·     bolesť brucha

·     časté močenie

Fotogaléria


Tagy:
káva únava kofeín

08.10.2019  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/az

Ďalšie články

Diskusia