Ako sa neupiecť: Spoznajte 12 pravidiel správneho saunovania

12.10.2013

Saunovanie je vynikajúcim prostriedkom, ako sa uvoľniť, odstrániť fyzickú i psychickú únavu a zbaviť sa stresu. Príjemným plusom tejto procedúry je posilnenie imunity a zlepšenie celkového vzhľadu. Tak, ako sa vďaka saune môžete stať odolní voči chorobám, tak si môžete zo saunového ceremoniálu priniesť domov i nepríjemné pľuzgiere či zhoršený zdravotný stav. Stačí len poznať pravidlá saunovania a vyťažíte z neho len to najlepšie


1. So saunovaním môžu začať už aj deti.

Saunu môžu navštíviť už deti od troch rokov, aj keď je známe, že Fíni túto hranicu posúvajú stále nižšie. Ak chcete, aby sa aj vaše dieťa saunovalo, nikdy ho nenechávajte bez dozoru a nezabúdajte, že čas pobytu v saune by mal byť prispôsobený jeho veku. Najmladšie deti by sa mali saunovať 5-10 minút pri teplote 80 °C. Túto procedúru môžu opakovať jedenkrát do týždňa, pričom by mali sedieť na spodnej lavici.

2. Nezostávajte v saune príliš dlho.

Všeobecne je považované 15 až 20 minút za dobu, počas ktorej by ste mali byť v saune. Aj keď niektorí zástancovia relaxačnej procedúry hovoria o 30 minútach, ignorujte ich. Záleží na tom, či idete do sauny prvýkrát, alebo chodievate takto relaxovať pravidelne. Navyše, každý človek má iné telo, ak ste citliví na teplo, začnite radšej s krátkodobým pobytom. Niekedy stačí aj 10 minút. Ak ste začiatočníci, sadnite si na najnižšie lavice, ak ste pokročilejší, môžete si sadnúť vyššie.

3. Zákaz alkoholu a veľkému množstvu jedla.

Nikdy nepite alkohol pred, či počas saunovania. To isté sa týka aj veľkého množstva jedla, či návšteve sauny po namáhavom cvičení. Dajte si pred saunovaním ľahšie jedlo, no nepodstúpte túto procedúru s prázdnym žalúdkom. Náhly pokles cukru v krvi môže viesť k mdlobám.

Ak si dáte alkoholické nápoje, môžu sa dostaviť pocity nevoľnosti a slabosti. Zníženie motorických funkcií môže viesť dokonca k úrazom až k náhlemu úmrtiu, spôsobenému preťažením organizmu. Taktiež sa neodporúča ani fajčenie. Celý očistný zmysel kúry by bol zbytočný, keďže prekrveným slizniciam dýchacích ciest sa ľahšie vstrebávajú škodliviny.

4. Zabudnite na plavky.

Plavky do sauny nepatria. Ideálne je, ak sa saunuje holé telo v polohe ležmo na chrbte. Tak bude pôsobiť teplo na celé telo a ľahšie sa organizmus zásobí krvou vrátane periférií. Na zahalenie tela je výborné suché prestieradlo, aj keď pre samotné saunovanie nedáva zmysel.

5. Hydratácia nadovšetko.

Nezabúdajte na pitie tekutín pred, ale aj po saunovaní. Môžete sa osviežiť vodou, zeleninovým vývarom či ovocnou šťavou alebo minerálkou. Ak ste sa poriadne zapotili, zrejme budete mať chuť aj na niečo slané.

6. Nebuďte sami.

Absolvujte saunu spolu s kamarátom alebo členom rodiny. Ak sa vyskytne nejaký problém, budete mať po ruke niekoho, kto vám pomôže. To platí hlavne pre začiatočníkov.

7. Schlaďte sa.

Existujú rôzne extrémy. Niektorí sa po saune schladia skokom priamo do snehu. Aby ste však svoj organizmus príliš nešokovali, dajte si radšej studenú sprchu. Postupujte pri sprchovaní od dolných končatín cez paže, bedrá a šiju. Hlavu radšej vynechajte. Vďaka sprche odstránite všetky nečistoty, ktoré vaše telo vypotilo pri saunovaní a zabráni tak ich vstrebávaniu.

8. Relaxujte po saune.

Nezabúdajte na oddych v odpočinkovej miestnosti. Tak sa vaše telo poriadne zotaví a pomaly vráti do bežného režimu.

9. Pozor na pľuzgiere.

Je pravda, že vďaka pravidelným návštevám sauny môžete "vypotiť" niekoľko kalórií. Avšak veľa času v saune pri príliš vysokej teplote môže viesť k vzniku pľuzgierov. Ak cítite, akoby vás bodali malé ihly do pokožky, okamžite choďte zo sauny von. Priemerná teplota v saune je asi 85 ° C, aj keď sa môže pohybovať kdekoľvek medzi 60 ° C a 110 ° C.

10. Ak sa necítite dobre, opustite saunu.

Ak začnete mať pocity závrate, nevoľnosti alebo bolesti hlavy, okamžite odíďte zo sauny.

11. Vynechajte saunu, ak máte problémy so srdcom.

Vďaka teplu zo sauny pracuje vaše srdce usilovnejšie. Vyhnite sa preto saune, ak máte srdcové problémy.

12. Takýto je správny interval návštevy sauny.

Ak sa vám sauna zapáčila a chcete ju navštevovať pravidelne, najideálnejším intervalom je jeden alebo dva týždne. Samozrejme, v prípade, ak ste úplne zdraví. Ak vás trápi nejaký zdravotný problém, poraďte sa s lekárom, aký interval medzi jednotlivými návštevami sauny je pre vás ideálny.

12.10.2013  |  Text: Janka   |  Foto: Sxc.hu  |  Zdroj: spastolove.com

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia