Diéta, ktorá sľubuje zázraky na počkanie: Temná stránka rýchleho spaľovania tukov

31.03.2019

Jedzte tuky, z jedálnička vylúčte sacharidy a schudnete, sľubujú tzv. ketogénne diéty. Čo na ne však hovoria odborníci? Skutočne sa zbavíte nechcených kíl až tak ľahko a efektívne?

Ketogénna diéta, ktorá sa takmer sto rokov vužívala pri liečbe niektorých druhov epilepsie, si pozvoľna vydobyla svoje miesto medzi odtučňovacími kúrami, píše francúzsky denník Le Figaro. V poslednej dobe zaznamenáva úspech.

Čítajte viac: Najrýchlejší spôsob, ako zvýšiť bežný telesný výkon: Zmena, ktorá vás naštartuje už za 4 dni!

Podľa francúzskej Národnej agentúry pre potravinovú bezpečnosť (ANSES) by desať až 20 percent energie u dospelého človeka malo pochádzať z proteínov, 35 percent z tukov a 40 až 55 percent zo sacharidov. Ketogénna diéta spočíva v tom, že sa drasticky zníži spotreba sacharidov (na nie viac ako 50 gramov denne) v prospech zvýšeného prísunu tukov (70 až 90 percent celkového prísunu energie) a 15 až 20 percent proteínov.

Čítajte viac: Kilogramy ubúdajú, ale srdce trpí? Omyl jednej z najobľúbenejších diét!

Zakázané sú potraviny na báze obilnín (chleba, cestoviny, ryža), zemiaky, hotové jedlá, sladkosti a mlieko, ktoré je bohaté na mliečny cukor laktózu. Vyhýbať sa tiež treba niektorým druhom ovocia a zeleniny (jeden banán má okolo 30 gramov sacharidov), rovnako ako strukoviny. Naopak, je potrebné konzumovať všetky potraviny bohaté na tuky a proteíny, ako sú rastlinné oleje, maslo, vajcia, mäso, tučné ryby, avokádo a orechy. „V praxi je veľmi ťažké túto diétu dodržiavať,“ uvádza profesor Luc Cynober, šéf biochemické jednotky pri parížskej klinike Cochin.

Telo ako stroj na spaľovanie tukov?

Keď človek prijíma veľmi málo sacharidov, ako v prípade tejto diéty, začne pečeň vyrábať „ketónová telieska“ z tukov skonzumovaných potravín alebo z tukových zásob organizmu. Hovoríme tomu ketóza: telo sa stáva strojom na spaľovanie tukov. Táto situácia nastáva druhý až štvrtý deň diéty.

Drastická diéta nepochybne vedie k zníženiu váhy. Človek môže v priebehu mesiaca zhodiť niekoľko kilogramov. Problémom týchto tvrdých diét je však jojo efekt a následné opätovné nabratie zhodených kíl. Ľudia potom často priberú viac kilogramov, než zhodili.

„Diéty chudobné na sacharidy umožňujú rýchlejšie schudnúť než diéty chudobné na tuky. Po dlhšej dobe sa však podľa štúdií pokles váhy vyrovnáva,“ hovorí profesor François Jornayvaz z diabetologickej jednotky univerzitnej nemocnice v Ženeve.

Hrozí stukovatenie pečene

Pri diéte bohatej na tuky s vylúčením sacharidov však treba dávať pozor na druh konzumovaných tukov a uprednostňovať tie, ktoré sú rastlinného pôvodu, pred tukmi živočíšnymi, inak hrozí stukovatenie pečene a vysoká hladina cholesterolu.

Hoci býva ketogénna diéta označovaná za zdravú, jej účinnosť však bola vedecky preukázaná len pri epilepsii. „Pri tejto diéte je telo nútené využívať svoje rezervy sacharidov. Svaly skladujú glukózu spolu s vodou. Jej využívanie vedie k spotrebe tejto vody, čo prispieva k znižovaniu váhy, ale aj k dehydratácii,“ uvádza profesor Luc Cynober. Diéta, ktorá zahŕňa výrazné zníženie konzumácie ovocia a zeleniny, môže viesť k nedostatku vitamínov, minerálov a vlákniny. Jej dôsledky z dlhodobého hľadiska však nie sú veľmi známe, pretože väčšina vedeckých prác na túto tému sa týka malého počtu sledovaných osôb a neumožňuje porovnanie.

„Človek je naprogramovaný na vyváženú stravu, je všežravec. Je zbytočné upozorňovať, že narušiť organizmus vysokým príjmom tukov a vylúčiť zo stravy sacharidy nie je pre zdravie dobré,“ hovorí profesor Cynober.

Fotogaléria


Tagy:
ketodiéta ketogénna strava

31.03.2019  |  Foto: Gettyimages.com  |  Zdroj: ČTK

Ďalšie články

Feminity.sk

Diskusia