Prečo by ste NEMALI jesť PRAŽENICU na raňajky? Nečakané CHYBY, ktoré pridajú KILÁ navyše!

07.01.2022

Ak sa snažíte schudnúť a nedarí sa vám, možno vás brzdí práve výber raňajok. Odborníci tvrdia, že spomedzi desiatok možností existujú také, ktoré vás pripravia na neúspech už od začiatku dňa. Ak pociťujete hlad už pár hodín po raňajkách, ste nafúknutí alebo unavení, je čas na zmenu!

Nemusíte sa hneď vzdať svojich obľúbených raňajkových rituálov, niekedy stačia malé úpravy a uvidíte rozdiel. A ak patríte k tým ľuďom, ktorí majú tendenciu raňajky vynechávať, nie je to koniec sveta. Nemôžete však čakať, až vás prepadne vlčí hlad a vy zjete všetko, čo vidíte. Odborníci na thesun.co.uk opisujú najčastejšie chyby, ktoré pri raňajkách robíme:

Čítajte tiež: SVRBIACE dlane ako SIGNÁL problému dôležitého ORGÁNU: Zistite MENEJ známe PRÍČINY stavu!

1. Jeme príliš veľa cukru

Croissanty, cereálie a pečivo môžu chutiť lahodne, ale neprinesú nič dobré pre váš pás. Je to preto, lebo majú relatívne vysoký obsah cukru.

Odborník na výživu a vedúci Healthspan z Londýna Rob Hobson hovorí: „Ak jete príliš veľa cukru, zvyšujete riziko priberania a môžete skončiť s príliš vysokými a príliš nízkymi hladinami cukru. Ak príde k prudkému nárastu, po ktorom nasleduje rýchle zníženie jeho hladiny, budete mať potrebu dať si ďalšie sladkosti a dostávate sa do začarovaného kruhu.“

Pripomína, že aj v kupovaných műsli či cereáliách je veľa skrytých cukrov, o ktorých ľudia nevedia, preto by ste si mali vždy pozrieť ich zloženie.

2. Prijímame príliš veľa kalórií – najmä tých „prázdnych“

Odborník na športovú výživu v Sheffield Hallam Mayur Ranchordas pripomína, že je dôležité sledovať, ako si pri raňajkách dopriavate zbytočné kalórie.

"Ak si dáte latte alebo cappuccino s muffinom, možno si pomyslíte, že ste mali na raňajky iba kávu a muffin. Ale v skutočnosti je to veľa kalórií a žiadna nutričná hodnota. To je 700 až 800 kalórií! Ak si potom na obed dáte sendvič s kuracím mäsom a slaninou, môžete už dlho pred večerou prekročiť svoj denný príjem kalórií,“ uviedol.

To isté platí aj pre zdravšiu verziu raňajok, ako je plátok celozrnného toastu, vajíčko namäkko, údený losos a avokádo.

„Hoci to má vyššiu nutričnú hodnotu, kalórie sa môžu rýchlo pridávať, preto si dávajte pozor na veľkosť porcií,“ dodáva.

3. Máme nedostatočný príjem bielkovín alebo tukov

Kľúčom k zdravým raňajkám je zabezpečiť, aby ste mali zo všetkého trochu – bielkoviny, tuky aj sacharidy. Toto sú tri hlavné skupiny potravín a každá z nich je v strave potrebná. Mnoho raňajok nezahŕňa všetky tri, čo môže viesť rýchlo k pocitu hladu alebo chuti do jedla. Jednou z veľkých chýb je, že väčšina z nás si dá raňajky obsahujúce viac sacharidov,  než pred obedom spálime.

Ranchordas pripomína, že netreba myslieť iba na kalórie, ale aj na kvalitu jedla.

„Ak si dáte misku otrubových vločiek s mliekom a pomarančovým džúsom, v tomto jedle je veľmi málo bielkovín, takže je pravdepodobné, že budete opäť hladní. Nezabúdajte, že dôležité sú všetky tri skupiny,“ zdôraznil.

4. Raňajkujeme mastné veci

Slanina, klobásy či vajíčka chutia väčšine ľudí božsky.

„Ale nechajte si to iba ako príležitostnú pochúťku. Praženica je plná nasýtených tukov, má veľa kalórií a cítite sa po nej malátne. Menšie množstvá sú v poriadku. Existuje však veľa súvislostí so spracovaným mäsom a rakovinou čriev. Napríklad slanina a klobásy sú tiež plné soli, čo nie je dobré na krvný tlak. Ak musíte mať ráno niečo sýtejšie, skúste klasické uvarené vajcia alebo grilovaný syr,“ odporúča odborník.

5. Raňajkujeme v zhone

Moderný človek s hlavou plnou termínov neraz raňajkuje cestou do práce alebo ťuká pri tom do mobilu.

Vďaka tomu sa s veľkou pravdepodobnosťou prejedáte, lebo sa nesústredíte na jedlo a hrozia vám tráviace ťažkosti,“ varuje Ranchordas. „Pri každom jedle, nielen pri raňajkách, je dôležité byť sústredený a všímať si, čo jete. Každý si nájde 10 minút času na to, aby si sadol,“ je presvedčený.

6. Čakáme na pocit hladu

V otázke, či je alebo nie je dobré vynechať raňajky, sa odborníci rozchádzajú.

Začať deň nesprávnymi raňajkami – alebo vôbec žiadnymi – neprispeje k dosiahnutiu vašich cieľov v oblasti chudnutia,“ upozorňuje dietologička Carrie Ruxtonová. „Raňajky vás pripravia na dobré návyky a zabránia rannému maškrteniu."

Ak ráno nemáte na jedlo chuť, je podľa nej možné, že večeriate príliš neskoro.

Hobson jej však oponuje. Poukázal na to, že stravovacie návyky ľudí sú rôzne a niektorí môžu jesť od poludnia do 20:00.

„Máte množstvo energie, ktorú musíte zjesť počas dňa - nezáleží na tom, kedy to urobíte, pokiaľ si to rozdelíte."

Radí však, aby ste nikdy nečakali na pocit hladu, lebo vtedy najčastejšie siahnete po niečom nezdravom.

S názorom, že raňajky sú najdôležitejším jedlom dňa, nesúhlasí ani Ranchordas, lebo to nie je dostatočne vedecky podložené.

„Veľa ľudí má značnú nadváhu a vysokú hladinu glukózy v krvi nalačno. Vynechanie raňajok môže byť pre nich zdravé,“ tvrdí. „Ak zjete posledné jedlo o 19:00, a je to ryža, sacharidy či cestoviny, idete spať o 23:00 a potom nejete až do obeda, máte 16-hodinový pôst. To je pre vás celkom dobré, pretože kontrolujete hladinu inzulínu a cukru v krvi," vysvetlil.

Fotogaléria


Tagy:
zdravie raňajky chudnutie

07.01.2022  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/az

Ďalšie články

Feminity.sk

Diskusia