Veľký OMYL o pohybe, o ktorom mnohí NEVEDIA: Prečo by ste NEMALI cvičiť kvôli CHUDNUTIU!

26.04.2021

Zhadzujete kilogramy kvôli tomu, aby ste schudli? Chyba! Je dosť pravdepodobné, že dlho nevydržíte a skĺznete do svojho pôvodného životného štýlu bez pohybu. Kľúčom je zmeniť svoje myslenie. Potom dokážete čokoľvek!

Chudnutie by nemalo byť jediným dôvodom, prečo cvičiť. Odborníci upozorňujú, že ak sa potíte pri fyzickej aktivite len kvôli tomu, aby ste schudli a spálili kalórie, pohybujete sa po tenkom ľade, čo sa týka vášho fyzického i duševného zdravia. 

Považovať cvičenie iba za prostriedok na chudnutie je receptom na katastrofu,“ hovorí Juhee Jhalani, PhD, klinický psychológ z New Yorku.

Čítajte tiež: BOLESŤ v mieste vpichu po OČKOVANÍ proti covidu dá zabrať: Ako ZMIERNIŤ častú reakciu?

Takéto nastavenie mysle vytvára veľa stresu, tlaku a nerealistických očakávaní, ako upozorňuje livestrong.com. Navyše, nevedomky si nastavíte termín, akonáhle splníte svoj cieľ. Jednoducho povedané, keď sa dostanete na požadovanú hmotnosť, už nebudete mať dôvod pokračovať v cvičení. Nakoniec sa po čase nedostanete tam, kde ste boli a začnete odznova zhadzovať kilogramy. Ide o začarovaný kruh, ktorý vás vystavuje väčšiemu riziku priberania, ako aj porúch stravovania, úzkosti, depresie, srdcových chorôb a obezity. 

Aj keď zmena myslenia môže chvíľu trvať, nie je to nemožné. Týchto šesť stratégií vám pomôže vybudovať k zdravšiemu vzťahu s cvičením.

1. Sledujte zdravotné ciele, nie spálené kalórie

„Konečným cieľom v živote je cítiť sa šťastne a naplnene a medzi šťastím a kalóriami nie je nijaká súvislosť,“ hovorí Jhalani.

Namiesto neustáleho sledovania spálených kalórií ako metriky pokroku prehodnoťte svoj vzťah k úspechu, hovorí Heather C. Whiteová, trénerka a zakladateľka spoločnosti Trillfit. 

Sledujte svoj úspech podľa toho, ako sa cítite, ako máte telo posilnené, taktiež podľa stavu svojho duševného zdravia a kvality spánku,“ hovorí.

Jhalani súhlasí a dodáva, že ak chcete byť šťastnejší, veďte si denník nálady a denník spánku. Zistíte, že skutočne existuje pozitívna korelácia medzi fyzickou aktivitou a dobrým spánkom, zvýšenou úrovňou energie a lepšou náladou.

2. Kašlite na pohyb, ktorý vás nebaví

Trpíte pri cvičení a neznášate ho? Trénujete len preto, lebo pri ňom spaľujete kalórie? Tento typ prístupu je nielenže nezdravý, ale aj neudržateľný. Namiesto toho sa sústreďte na zábavu, pretože ide o veľkú súčasť dodržiavania rutiny. 

„Zamyslite sa nad tým, čo vás motivuje, a urobte to,“ hovorí Whiteová.

Čo však robiť, aby ste boli nadšení z cvičenia? Jhalani radí, aby ste si našli aktivitu, ktorá vás baví a pre ktorú máte vášeň. Máte radi prírodu? Vyberte sa na túru. Zbožňujete tanec? Tancujte. 

„Teraz si viac ako kedykoľvek predtým musíme pripomínať, že náš život je nepredvídateľný a krátky, takže žite ho naplno tak, ako sa vám páči,“ hovorí Jhalani.

3. Cvičte kvôli relaxu alebo zníženiu stresu

Máte rušný život, na cvičenie nemáte veľa času a stresuje vás to? Zmeňte svoje myslenie a využite tréning na zmiernenie stresu! 

„Cvičenie je najlepším antidepresívom,“ hovorí Jhalani. 

Je to z toho dôvodu, že fyzická aktivita spúšťa uvoľňovanie endorfínov, čo sú hormóny, ktoré znižujú vnímanie bolesti a vytvárajú pozitívny stav v našom tele. Keď pociťujete úzkosť, rozrušenie alebo stres, hýbte svojím telom spôsobom, ktorý vám robí dobre. Dajte si lekcie jogy, alebo si zatancujte, či stavte na beh v prírode.

4. Nepovažujte cvičenie za nutnosť

Hoci vám niekedy môže chýbať motivácia, prečo ísť do posilňovne, cvičenie by ste nemali vnímať ako niečo, čo musíte. Považujte to za pravý opak. Vyčleňte si hodinu na to, keď môžete uniknúť zo svojho náročného dňa v práci a sústreďte sa na svoje potreby. Predstavte si, že počas tohto času v posilňovni nielenže spevníte svoje telo, ale sústredíte sa na seba a svoje myšlienky. Skúste sa zamerať na pocit vďačnosti za to, aké máte schopné a silné telo. 

5. Zamerajte sa na zdravotné výhody cvičenia

Pokiaľ ide o výhody cvičenia, chudnutie je iba čerešničkou na torte. Ak ste uviazli a ručička na váhe sa nehýbe, skúste si spomenúť na všetky ostatné výhody, ktoré ponúka cvičenie a ako môže pravidelná fyzická aktivita viesť k veľkým prínosom pre vaše telo a myseľ. Patrí sem napr. zníženie rizika srdcových chorôb, metabolického syndrómu, cukrovky typu 2 a niektorých druhov rakoviny, čím sa zvyšujú šance na dlhší život. Taktiež zvyšuje vaše duševné zdravie a náladu a pomáha zvládať stres, úzkosť a depresie, posilňuje kosti, zlepšuje rovnováhu a znižuje riziko pádov, keď starnete, zlepšuje činnosť mozgu, spánok a sexuálne zdravie a pod. 

Ak chcete vidieť čo i len najmenšie výsledky, ktoré by vás motivovali, navštívte svojho lekára, ktorý vám spraví krvný obraz. 

Váš základný krvný obraz môže slúžiť ako motivácia na pozorovanie akýchkoľvek zmien, ktoré sa môžu vyskytnúť, akonáhle začnete cvičiť,“ hovorí Jhalani.

6. Pozerajte sa na cvičenie ako na životný štýl, nie na cieľ

Aj keď stanovenie cieľov môže byť motivujúce, najlepšie je, ak si nedáte termín, kedy prestať. Namiesto sústredenia sa na chudnutie, čo je krátkodobý cieľ, sa zamyslite nad tým, ako môžete prostredníctvom cvičenia obohatiť celý svoj život. Jhalani súhlasí s tým, že „maratónske zmýšľanie“ je zdravší prístup. Inými slovami, vzťah k cvičeniu považujte za maratón, nie za šprint s vysokou intenzitou. Považujte ho za beh na dlhú trať a dbajte na potreby svojho tela.

„Uvítajte dni, kedy budete plní energie a schopní splniť svoje tréningové ciele, ale rovnako prijmite dni, keď vaše telo vládze menej a potrebuje skôr jogu alebo dlhšiu prechádzku. Aj to sa ráta,“ hovorí Jhalani. 

Fotogaléria


Tagy:
pohyb zdravie cvičenie chudnutie

26.04.2021  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

Diskusia