Veľké VYTRIEZVENIE o ideálnej HMOTNOSTI: Prečo PRESTAŤ bojovať s KILOGRAMAMI

21.01.2021

Držíte prísnu diétu, športujete a ručička na váhe sa nechce pohnúť smerom nadol? Možno ste dosiahli svoj hmotnostný limit. Pred tým, než začnete svoje telo týrať, nechajte ho "rozhodnúť", koľko má vážiť.

Existuje optimálna hmotnosť?

Čoraz viac odborníkov je presvedčených, že každé telo má svoj limit, čo sa týka hmotnosti. Ide o hmotnosť, pri ktorej sa telo cíti najpohodlnejšie a chce pri nej aj ostať. Naše telá sú zvyknuté prijímať určité množstvo energie vo forme kalórií. Niekedy je to viac, inokedy menej. Vtedy sa môže stať, že kilá môžu skákať hore dole. Niektoré štúdie naznačujú, že hmotnosť vie kolísať v rozmedzí 4,5 a 7 kíl, ako sa píše na livestrong.com

Čítajte tiež: BEŽNÝ liek v sebe SKRÝVA silu, o ktorej vie málokto: KONIEC s PODCEŇOVANÍM známej tabletky

"Telo má však tendenciu pohybovať sa vo vyššom hmotnostnom rozmedzí. Väčšina ľudí, ktorí sa snažia schudnúť, nakoniec priberú kilá naspäť, pretože ich telo sa metabolicky a hormonálne adaptuje na pôvodnú hmotnosť,“ konštatovala špecialistka na obezitu Sylvia Gonsahn-Bollieová.

Telo každého človeka je iné a aj každý jeden máme inak nastavenú optimálnu hmotnosť. Hmotnosť, pri ktorej sa telo cíti najlepšie, je tiež ovplyvnené genetikou aj prostredím, v ktorom žijete. Vplýva na ňu aj stres. Mnoho ľudí totiž pod jeho vplyvom jedáva viac, ako skutočne potrebuje. Dobrou správou je, že osvojením si zdravých návykov a pravidelným pohybom viete svoju hmotnosť znížiť aj natrvalo. Otázkou je, či ste náhodou nedosiahli svoju optimálnu hmotnosť. Niekedy sa totiž predstava nezhoduje so skutočnosťou. 

„Štandardom pre krásu je štíhla postava, ktorou sa pýšia herečky vo filmoch, či modelky v reklamách. Toto však nie je presným vyjadrením reality a toho, čo je podľa lekárov zdravé,“ konštatovala dietetologička Georgie Fearová. 

Namiesto toho, aby ste nasilu chudli, najskôr sa pozrite na to, čo odborníci považujú za zdraviu prospešné.

Aká hmotnosť je zdravá?

Vaša zdravá hmotnosť je v podstate hmotnostný rozsah, v ktorom netrpíte obezitou a nemáte príliš veľký obsah tuku v tele,“ konštatovala doktorka Bollieová.

U žien to znamená, že by mali mať menej ako 32 percent telesného tuku a obvod pása pod 89 centimetrov. U mužov by to malo byť menej ako 25 percent telesného tuku a obvod pása by nemal presiahnuť 101 centimetrov.

Ak zistíte, že je vaša hmotnosť v poriadku, je načase prestať jej venovať pozornosť. Prestaňte sa sústrediť na to, čo by ste mali, alebo nemali zjesť, venujte svoju pozornosť svojej chuti do jedla,“ dodala Bollieová.

Veľká nadváha môže byť problém

Problém pri chudnutí môže podľa nej nastať vtedy, ak trpíte veľkou nadváhou. V takom prípade môže byť chudnutie náročnejšie. Telo pri pokuse o zníženie hmotnosti o viac ako 10 percent môže vyslať varovný signál, že by mohlo hladovať, čo znemožní dosiahnutie cieľa. Keď na to pôjdete pomaly, telo sa ľahšie prispôsobí príjmu menšieho množstva kalórií, pretože sa nebude cítiť v ohrození. 

„Chudnúť by ste preto mali len pol kila až kilo za týždeň,“ myslí si doktorka Bollieová.

Odborníčka radí, aby ste na naučili jesť podľa vlastných telesných podnetov, jedli zdravo, ale zároveň dali telu, čo potrebuje. Mali by ste sa tiež venovať nejakej fyzickej aktivite minimálne trikrát do týždňa. Ak nemáte radi cvičenie, pomôže aj rýchla chôdza na čerstvom vzduchu. 

Nevážte sa každý deň, stačí, ak sa na váhu postavíte raz do týždňa,“ dodala na záver.

Fotogaléria


Tagy:
chudnutie

21.01.2021  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/pp

Ďalšie články

Feminity.sk

Diskusia