Strava, ktorá ZRÝCHLI metabolizmus na plné obrátky: Účinný SPAĽOVAČ tukov bez cvičenia!

04.12.2020

Pre ľudí, ktorí chcú schudnúť, by mohla byť rastlinná strava najlepším riešením vďaka spôsobu, akým ovplyvňuje metabolizmus. Pomôže pri chudnutí a taktiež zničí jeden z najškodlivejších typov tuku!

Prišla na to nedávna štúdia zverejnená v JAMA Network Open. Podľa výsledkov výskumu by prechod na rastlinnú stravu mohol dostatočne zvýšiť metabolizmus tela na to, aby spálil tuky, a to aj bez intenzívneho cvičenia.

Čítajte tiež: MÝTUS o chudnutí, o ktorom nikto nevedel: Prekvapivé zistenie o ČASE, kedy jesť!

Ako sa realizoval experiment?

Vedci z Výboru lekárov pre zodpovednú medicínu (PCRM) uzavreli partnerstvo s Dr. Kittom Petersenom a Dr. Geraldom Shulmanom z Yale University. Spoločne uskutočnili 16-týždňový experiment, v ktorom účastníci intervenčnej skupiny prijali vegánsku stravu s nízkym obsahom tuku. Výsledky boli zaujímavé. Môže vegánska strava zlepšiť metabolizmus, zničiť viscerálny tuk a pomôcť pri významnom chudnutí?

Na letáky distribuované výskumným tímom pôvodne odpovedalo 3 115 ľudí. Z nich 244 splnilo kritériá účasti na štúdii. Vybraní účastníci štúdie mali nadváhu s indexmi telesnej hmotnosti medzi 28 a 40 a boli vo veku 25–75 rokov.

Vedci náhodne rozdelili účastníkov štúdie do dvoch skupín. Prvá skupina dodržiavala vegánsku stravu s nízkym obsahom tukov, ktorá trvala 4 mesiace, pričom konzumovala ovocie, zeleninu, strukoviny a obilniny v dávkach porovnateľných s tým, čo zvyčajne konzumovali počas jedla. Druhá skupina, fungujúca ako kontrolná skupina, nezmenila svoje stravovacie návyky.

Členovia oboch skupín po dobu štúdie obmedzili svoju dennú konzumáciu alkoholu. Ženy mohli piť jeden alkoholický nápoj denne, zatiaľ čo muži si mohli dať až dva nápoje denne. Počas 16-týždňovej skúšky nezačala žiadna skupina cvičiť alebo sa neodchýlila od akýchkoľvek existujúcich fyzických návykov.

Vplyv stravy na hmotnosť a tuk

Vedci robili merania na začiatku a na konci pokusu. Na konci štúdie mala skupina s rastlinnou stravou v priemere 18,7-percentný nárast spálenia kalórií po jedle. Bol zaznamenaný tiež priemerný úbytok hmotnosti asi 6 kíl. 

Skupina vegánskej stravy navyše zaznamenala pokles inzulínovej rezistencie a zníženie telesného tuku. Rozhodujúce je, že zaznamenala aj významnú stratu viscerálneho tuku, čo je škodlivejší typ tuku, ktorý sa ukladá okolo vnútorných orgánov.

Naopak, v kontrolnej skupine nedošlo k významnej strate hmotnosti alebo redukcii telesného tuku. Po porovnaní týchto dvoch skupín bolo výskumníkom jasné, že vegánska strava s nízkym obsahom tukov mala merateľný vplyv na hmotnosť a zdravie intervenčnej skupiny.

"Priekopnícke" výsledky

Vedúca autorka štúdie Dr. Hana Kahleová považuje výsledky za „priekopnícke pre 160 miliónov Američanov bojujúcich s nadváhou a obezitou“.

Ďalej dodáva: „V priebehu rokov a desaťročí môže spaľovanie väčšieho množstva kalórií po každom jedle významne zmeniť kontrolu hmotnosti.“

Potvrdili to i predošlé štúdie

Tieto objavy sú v súlade s predchádzajúcimi štúdiami, ktoré preukázali, že rastlinná strava súvisí so zníženým prebytočným telesným tukom. 

Ako nedávno preskúmali Rami S. Najjar a Rafaela G. Feresin v časopise Nutrient: "Rastlinná strava môže znížiť telesný tuk a zároveň viesť k zníženému príjmu kalórií a zvýšenému výdaju energie."

Stojí tiež za zmienku, že vedci z PCRM a Yale University sa zamerali na ľudí bez cukrovky v anamnéze. Navyše, ženy tvorili až 86% všetkých účastníkov.

Fotogaléria


Tagy:
zdravie chudnutie metabolizmus tuky vegánstvo rastlinná strava

04.12.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

Diskusia