11 spôsobov, ako poraziť závislosť od jedla a rýchlejšie schudnúť: Majte to pod kontrolou!

08.02.2020

V ľudskom tele sú určité hormóny, ktoré, ako dokázali vedci, sú zodpovedné za závislosť. Prejedanie sa je tiež závislosťou, preto sa niektorým nedarí mať kontrolu nad tým, čo a koľko zjedia. Vedie to nielen k obezite, ale aj k duševným poruchám, akými sú nadmerný príjem potravy alebo dokonca aj depresie.

Ak aj vy patríte k tým ľuďom, pre ktorých je ovládanie sa pri jedle veľmi ťažké či dokonca priam nemožné, vyskúšajte rady odborníkov na výživu a špecialistov na potraviny na portáli brightside.me.

Čítajte tiež: Používate tento kuchynský olej na varenie? Spúšťa genetické zmeny v mozgu!

1. Vymeňte spracované potraviny a sladidlá za výživnejšie alternatívy

Výrobky, ktoré obsahujú vysoké množstvo cukru, umelé sladidlá a tuky, spôsobujú závislosť tým, že v tele vyvolávajú viaceré chemické reakcie. Spracované potraviny väčšinou obsahujú takmer všetky z týchto zložiek. Odborníci radia, aby ste nikdy nechodili na nákup potravín hladní a so sebou mali presný zoznam toho, čo treba nakúpiť. 

2. Kontrolujte si porcie jedla

Ak nedokážete úplne vylúčiť z vášho jedálneho lístka nezdravé veci, podľa odborníkov svoju závislosť môžete znížiť tak, že budete jesť iba určité množstvo. Napríklad, ak nevydržíte bez hranolčekov, kúpte si ich raz do týždňa, no v menšom balení než doteraz. Ak máte po dojedení jednej porcie (čohokoľvek, nielen hranolčekov) pocit, že potrebujete zjesť aj druhú, dajte si 30-minútovú prestávku. Túžba po jedle vás pravdepodobne prejde. 

3. Pravidelne si doprajte zdravé jedlo

Ak uspokojíte svoje výživové potreby vyváženými jedlami, budete mať menšiu chuť na nezdravú stravu. Raňajky sú najdôležitejším jedlom dňa a niektorí odborníci v oblasti duševného zdravia tvrdia, že ak si na začiatku dňa doprajeme vyvážené jedlo, vo všeobecnosti to prispeje k jednoduchšiemu začleneniu zdravých pokrmov do vašej rutiny.

4. Zmeňte sociálne návyky

Odborníci tvrdia, že rovnako ako ľudia s akoukoľvek závislosťou, aj ľudia závislí od potravín musia prerušiť cyklus. Znamená to zmenu každodenných návykov. Pokúste sa tráviť viac času aktivitami, ktoré nezahŕňajú jedenie. Napríklad, namiesto toho, aby ste išli s priateľmi na večeru, môžete ísť do kina.

5. Pri jedle vždy seďte pri stole a prežúvajte pomaly

Za kontrolu príjmu potravy sú zodpovedné hormóny. Trvá asi 20 minút, kým sa do mozgu odošlú signály, že sme už plní a netreba nám viac jesť. Pomalšie jedenie teda výrazne znižuje pravdepodobnosť prejedania sa a priberania.

6. Venujte pozornosť emocionálnemu stravovaniu

Mnoho ľudí si pomáha jedlom pri strese alebo vo vypätých situáciách. Nijako to však problém nerieši a ide o úplne zbytočný príjem kalórií. Emocionálne stravovanie sa väčšinou spája s výberom nezdravých potravín, ako sú sladkosti, pečivo, pizza a podobne. Hľadajte zdravšie spôsoby, ako sa so stresom vysporiadať. Meditácia, joga, pilates, beh, rozhovor s priateľmi alebo dokonca čítanie či sledovanie televízie, ak sa tomu venujete pravidelne, môžu výrazne pomôcť pri znižovaní stresu a zároveň pri znižovaní telesnej hmotnosti.

7. Vyhnite sa kofeínu

Dobrý spánok je veľmi dôležitý pre udržanie zdravia a zvládanie každodenného stresu. Kofeín, ktorý je stimulantom, tak môže výrazne narušiť váš potrebný odpočinok. Ako ukazujú výskumy, medzi nedostatkom spánku a prírastkom hmotnosti existuje korelácia. Ak teda na vás pôsobí kofeín povzbudzujúco a máte problémy so spánkom, v každom prípade obmedzte pitie kávy.

8. Varte jedlo doma

Ako hovoria odborníci, stravovanie v domácom prostredí je pre vás zdravšie, lebo vám poskytuje oveľa väčšiu kontrolu nad tým, čo pripravíte. Presne viete, koľko soli, cukru alebo tuku do jedla dávate, čo sa nedá povedať o jedle, ktoré vám prinesie čašník. 

9. Doprajte si za každý pokrok chudnutia nejakú odmenu

Po týždni pravidelného cvičenia sa môžete odmeniť napríklad návštevou kina alebo masáže. Prípadne si stanovte cieľ zdravého stravovania po dobu jedného mesiaca a keď sa vám ho podarí dodržať, oslávte to víkendovým výletom s priateľmi. Odborníci sa domnievajú, že tento systém odmeňovania skutočne pomáha prekonať závislosť od potravín.

10. Starajte sa o svoje telo a hýbte sa

Štúdie naznačujú, že užitočnou súčasťou programu na chudnutie môže byť masáž nôh. Napríklad švédska masáž je veľmi dobrá pre krvný obeh a svaly, ovplyvňuje problémové oblasti tela a zlepšuje celkový pocit pohody. Na problémové partie, ako sú brucho, boky a nohy, môžete použiť špeciálne krémy. Pohyb by mal byť samozrejmou súčasťou života. Nemusíte sa potiť v posilňovni alebo behať maratóny, stačí, ak si doprajete denne 30-minútovú prechádzku v svižnom tempe. 

11. Ak si neviete so závislosťou poradiť, vyhľadajte odborníka

Nie je to hanba a ide predsa o kvalitu vášho života, nikoho iného. Nemusíte mať z toho žiadne obavy. Výživoví poradcovia fungujú aj na poliklinikách.


Tagy:
potraviny zdravie závislosť jedlo chudnutie

08.02.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/az

Ďalšie články

Feminity.sk

Diskusia