Účinná taktika ako zabrániť priberaniu: Stačí sa postaviť na váhu!

29.05.2019

Konečne spôsob, ako sa vyhnúť tomu, aby sa na vás lepili kilá! Nový výskum testuje novú stratégiu prevencie prírastku hmotnosti a navrhuje psychologický mechanizmus, ktorý vysvetľuje, prečo stratégia môže fungovať. O čo ide?

Viac ako 37% dospelých v USA žije s obezitou, pričom odborníci očakávajú, že tento počet vzrastie. Viac ako 32% dospelých v USA má tiež nadváhu. Výskumy ukazujú, že v priemere ľudia priberú medzi 0,4 a 1 kilogramom hmotnosti ročne. Hoci to môže byť malé množstvo, trvalý prírastok hmotnosti môže časom viesť k obezite.

Čítajte tiež: Najšpinavšie miesta posiate baktériami: Po dotknutí týchto PREDMETOV si ihneď umyte ruky!

Výskum, ktorý bol publikovaný v časopise Obesity naznačuje, že každodenné váženie by mohlo byť účinným spôsobom, ako zabrániť nárastu telesnej hmotnosti. Bol vedený Jamie Cooper,om Ph.D., ktorý je docentom na Katedre potravín a výživy na univerzite v Georgii v Aténach. Ide pritom o tvrdenie, ktoré sa skôr považovalo za neúčinné a odporúčalo sa, aby ste váhu radšej odložili a vážili sa skôr raz za mesiac ako každý deň!

Nová stratégia znižovania hmotnosti

Cooper a jeho kolegovia prijali 111 dospelých, ktorí boli vo veku 18 - 65 rokov. Účastníci sa od polovice novembra 2017 do začiatku januára 2018 vážili rôznym stupňom frekvencie. Výskumníci požiadali účastníkov, aby sa vážili vždy tesne pred dovolenkovou sezónou, ďalej bezprostredne po nej a 14 týždňov po tom.

Cooper a jeho tím tiež požiadali účastníkov, aby použili Likertovu škálu na posúdenie frekvencie, s akou sa vážili. Počas intervencie výskumníci požiadali účastníkov, aby sa snažili udržať svoju počiatočnú váhu počas celého študijného obdobia, ale neposkytli im žiadne rady, ako to urobiť. Každý účastník si tak mohol vybrať, akú metódu si zvolí, či už ide o cvičenie alebo diétu. Výskumníci porovnávali týchto účastníkov s kontrolnou skupinou, ktorá vôbec nedostala žiadne pokyny.

Na konci obdobia tí, ktorí sa každý deň vážili a dostali grafickú reprezentáciu zmeny hmotnosti, buď udržali rovnakú hmotnosť, akú mali na začiatku alebo stratili kilogramy.

"Zrejme ďalší deň (po tom, čo uvidia nárast telesnej hmotnosti) cvičia trochu viac, alebo sledujú dôkladnejšie, čo konzumujú. Subjekty si sami vyberajú, ako budú meniť svoje správanie, čo môže byť účinné," komentuje Cooper.

Oproti tomu účastníci, ktorí sa každý deň nevážili, pribrali!

Kľúč k úbytku hmotnosti

Spoluautorka štúdie Michelle vanDellenová, ktorá je docentkou na Katedre psychológie na Gruzínskej univerzite, vysvetľuje psychologické mechanizmy, ktoré môžu byť v pozadí týchto výsledkov.

"Ľudia sú skutočne citliví na rozdiely v hmotnosti," hovorí vanDellen. "Keď vidia zmenu, vedie to k zmene správania.“

Autori si nie sú istí, či by denné váženie bez grafického znázornenia malo rovnaký účinok.

"Replikácia vo väčších štúdiách s rôznorodejšími účastníkmi by pomohla určiť zovšeobecniteľnosť tohto prístupu pre prevenciu telesnej hmotnosti," komentuje Dr. Susan Yanovski, výskumníčka obezity v Národnom inštitúte pre diabetes a zažívacie a obličkové choroby.

"Dovolenka a prázdniny sú pravdepodobne dvaja ľudia v roku sú najviac náchylné na zvýšenie telesnej hmotnosti vo veľmi krátkom časovom období," uzatvára vedúci autor Cooper. "Dovolenky môžu mať skutočne veľký vplyv na dlhodobé zdravie niekoho."

Fotogaléria


Tagy:
zdravie chudnutie kilogramy priberanie

29.05.2019  |  Foto: Gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia