Najväčšie mýty o tuku, kvôli ktorým neschudnete: Kam vás túžba po štíhlosti môže dohnať!

04.04.2019

Väčšina ľudí považuje tuky za niečo zlé. Priberá sa z nich a sú zodpovedné za pribúdajúce centimetre na tele. Preto sa ich snažia čo najviac obmedziť. Robia však dobre? Tuky sú pre naše telo potrebné!

Ľudia si často neuvedomujú, že môžu byť aj zdraviu prospešné. Prečítajte si desať mýtov o škodlivosti tukov podľa rd.com a prečo je dobré mať ich na tanieri!

Mýtus 1: Diétny tuk sa vytvára rovnako

Ľudia sú presvedčení, že všetky tuky sú zlé. Veľká chyba. Poznáme tri druhy tukov. Transmastné kyseliny sú skryté v spracovaných potravinách, pečive, margaríne a majú nulové zdravotné výhody. Nasýtené tuky zvyšujú hladinu cholesterolu, čo môže spôsobiť nárast srdcovo cievnych ochorení. Naopak, zdravé nenasýtené tuky, ktoré nájdeme v olivovom, arašidovom a repkovom oleji, avokáde, orechoch a semiačkach pomáhajú predchádzať srdcovým ochoreniam a mŕtvici. Drastické odmietanie tukov, môže spôsobiť, že sa proces chudnutia zastaví a zhorší sa aj zdravotný stav. Zdravý tuk totiž ľuďom pomáha cítiť sa zdravo, zasýti ich na dlhší čas a majú pod kontrolu chuť do jedla.

Čítajte tiež: Kôstka z avokáda nepatrí do koša: Hriech, ktorým sa pripravujete o veľa!

Mýtus 2: Telesný tuk je rovnaký

Pravda je taká, že niektoré typy telesného tuku sú nebezpečnejšie ako iné. Stres produkuje kortizol, ide o stresový hormón, o ktorom je známe, že zvyšuje viscerálny tuk. Ten sa tiahne okolo orgánov, je škodlivý a súvisí s metabolickým ochorením a inzulínovou rezistenciou. Naopak, podkožný tuk na nachádza priamo pod kožou a nie je škodlivý. V tele nájdeme aj hnedý tuk, ktorý spaľuje kalórie rýchlejšie a podporuje chudnutie.

Mýtus 3: Nemôžete stratiť len brušný tuk

Abdominálny, čiže brušný tuk je spojený so zápalom, takže konzumácia zápalových potravín, ako sú vyprážané potraviny, alebo veľa cukru môže spôsobiť, že ho jednoducho nestratíte. Na začiatku treba pochopiť, čo môže za vznik tuku a potom tieto veci obmedziť. To znamená, vyvarovať sa stresovým situáciám, jesť vyváženú stravu, ktorá je bohatá na protizápalové potraviny, ako orechy, ryby, či zázvor. Tuk sa však nestráca len z konkrétnej časti, akoby ste si priali. Ak športujete a správne sa stravujete, stráca sa z celého tela.

Mýtus 4: Z konzumácie tuku priberáme

Dobrý tuk nám rozhodne neškodí. No celkovo ešte stále prevláda názor, že z jeho konzumácie priberáme. Nie je to pravda. Dobrým tukom ako avokádo, olivový olej, orechy a orechové maslo trvá dlhšie, než sa strávia a tým sa zníži chuť na jedlo a pokušenie prejedať sa.

Mýtus 5: Tuk nemá žiadne výhody

Zdravé tuky, ktoré vám pomôžu schudnúť, pomáhajú absorbovať dôležité živiny rozpustné v tukoch, ako vitamín A, D a K, rovnako ako dva silné antioxidanty lykopén a beta karotén. Zdravé omega-3 mastné kyseliny, ako sú napríklad mastné ryby, orechy a semená, sú dobré pre mozog a srdce. American Heart Association odporúča konzumovať ryby najmä tie mastné aspoň dvakrát do týždňa. Konzumácia chudých bielkovín namiesto červeného mäsa alebo iných zdrojov s vysokým obsahom tuku, môže pomôcť znížiť hmotnosť.

Mýtus 6: Strata tuku sa vždy odrazí na hmotnosti

Sme frustrovaní, keď nevidíme zmeny na váhe a veľa ľudí to aj vzdá. No dôležitejšie ako to, že sa ručička pohne nadol je, keď stratíte brušný tuk, i keď váha neklesne. Je to oveľa lepšie pre vašu telesnú kondíciu a pohodu.

Mýtus 7: Nízkokalorická strava je najlepšia

Mnoho ľudí verí, že diéta s nízkym obsahom tukov je kľúčom k zníženiu telesnej hmotnosti. Tuk je však hlavným zdrojom energie a je nevyhnutný pre rast buniek. Odborníci odporúčajú nahradiť nasýtené trans-tuky zdravými mono nenasýtenými a poly nenasýtenými tukmi. Vyhýbanie sa všetkým tukom nemusí nevyhnutne viesť k úbytku telesnej hmotnosti.

Mýtus 8: Mať nadbytočný tuk je hanba

Nie je nič zlé na tom, ak prijmete svoje telo, také aké je. Je ťažšie schudnúť, keď ste nahnevaní, alebo sa trápite kvôli hmotnosti. Keď sa zameriate na to, že síce máte pár navyše a budete sa za to hanbiť, naštartujete stresový hormón, ktorý vedie k emočnému stravovaniu a začnete sa prejedať. Proces chudnutia bude trvať oveľa dlhšie.

Mýtus 9: Tuk je všetko, na čom záleží

Často sa ľudia sústredia na to, koľko tuku a sacharidov príjmu za deň. Existujú rôzne tabuľky, do ktorých nahadzujú svoj celkový príjem a grafom prispôsobujú svoj jedálniček, len aby neprekročili svoj denný limit. Nesústreďte sa na tuk. Namiesto toho rozumne jedzte potraviny, ktoré vám chutia. Pokiaľ bude váš kalorický príjem v poriadku, nebude jesť nezdravé veci, nebudete sa prejedať, schudnete.

Mýtus 10: Ketóza je kľúčom k úbytku hmotnosti

Pri stave ketózy organizmus začína výrazne viac spracovávať svoje tukové zásoby. Najznámejšou redukčnou diétou je Bielkovinová ketogénna, Dukánová a Paleo diéta. Pozor! Tieto diéty nie sú pre každého. Počas ketózy vaše telo rozkladá uložený tuk a spôsobuje tvorbu ketónov, čo môže spôsobiť nepríjemné vedľajšie účinky ako nevoľnosť, bolesť hlavy, duševnú a fyzickú únavu a zle dýchanie. Odborníci tvrdia, že najlepší spôsob, ako efektívne spaľovať kalórie, je spevniť svalovú hmotu pomocou cvičenia.

Fotogaléria


Tagy:
potraviny jedlo strava chudnutie mýty tuky mýtus

04.04.2019  |  Foto: Gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia