Diétny mýtus, ktorému všetci veria: Túto chybu už nerobte!

08.02.2016

Niektoré druhy diét hlásia, že zemiaky ako zdroj sacharidov nie sú vhodné pri chudnutí. Viac ako obyčajné biele zemiaky by sme mali konzumovať ich „zdravšiu“ verziu, teda sladké zemiaky – batáty. Obyčajné zemiaky sa ale podceňujú. Prečo?

Zemiaky versus batáty 

Kimberly Hoban, dietetologička z CulinArt Group tvrdí, že obyčajné zemiaky obsahujú o niečo viac proteínov ako ich sladký, čoraz viac preferovaný zástupca. Okrem toho bežné zemiaky obsahujú vitamín A a vitamín C, sú plné draslíka. Je ho tam viac ako v banánoch.  Obsahujú aj viac vlákniny.

„Biele zemiaky sú absolútne zdravou potravinou, hoci majú zlú reputáciu,“ povedala Hoban.

Hoci obsahujú viac cukrov, podľa The Cleveland Clinic by sme ich rozhodne nemali vynechávať z jedálnička, a to ani počas obdobia chudnutia.

Glykemický index - potrebný údaj? 

To, či zaradiť zemiaky do diétneho jedálnička alebo nie závisí aj od glykemického indexu. Toto číslo udáva, ako rýchlo sa uvoľní z jedla glukóza do krvi a spôsobí pocit nasýtenosti organizmu.

Vedci prišli nato, že konzumácia zemiakov nevedie k zvyšovaniu váhy, ak sa jedia v správnej miere a sú pripravené podľa princípov zdravého stravovania.

Výskumu sa zúčastnilo cez 90 mužov a žien, ktorí mali nadváhu. Rozdelení boli do troch skupín, z ktorých prvá mala za úlohu jesť jedlá s vysokým glykemickým indexom, druhá s nízkym glykemickým indexom, tretia to mala „najlepšie“. Mohla jesť hocičo a v hocijakom množstve.

Všetky tri skupiny však mali vo svojom jedálničku aj zemiaky, každý týždeň päť až sedem zemiakov.

Nie je podstatné čo, ale koľko 

Po troch mesiacoch výskumníci prišli k nečakanému záveru – je úplne jedno, ktorá skupina jedla aké jedlo, všetci účasníci zhodli niekoľko kilogramov. Bolo teda jedno, či jedli zemiaky s potravinami s vyšším či nižším glykemickým indexom, k úbytku hmotnosti prišlo aj tak. Všetky údaje boli publikované v Journal of the American College of Nutrition.

„ Výsledky tejto štúdie potvrdzujú to, čo zdravotníci a odborníci na výživu hovoria celé roky - nie je to o odstránení určitej potraviny alebo skupiny, skôr o znížení kalórií, ktoré počítame,“ povedal Britt Burton- Freeman, vedúci výskumník z Illinois Institute of Technology. 

Čítajte tiež: Zabráňte kazeniu potravín jednoduchými trikmi: Takto by sa mali správne skladovať! 

08.02.2016  |  Text: Katka   |  Foto: Thinkstock.com  |  Zdroj: dailymail.co.uk, red, weather.com/health

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia