Pondelok15. júl 2024, meniny má Henrich, zajtra Drahomír, Drahomíra

Cesnak je super-zdravý: Ale určite aj pre vás? POZOR

(Zdroj: GettyImages)

Pôsobí ako prírodné antibiotikum, ničí baktérie, posilňuje imunitu a správnu činnosť srdca, podporuje zdravé trávenie. Toto sú len niektoré zdravotné výhody cesnaku. Ako ho konzumovať, aby ste z neho získali najviac benefitov?

Cesnak v sebe ukrýva kulinársku aj liečivú silu. Je bohatý na zlúčeninu alicín, ktorá mu dodáva jedinečnú chuť a silnú vôňu. Má antimikrobiálne, antioxidačné a protizápalové vlastnosti, vďaka čomu je superpotravinou pre imunitný systém. Nie je dobrý len pre zdravie srdca, ale pomáha aj pri zvládaní chronických stavov a podporuje celkovú pohodu, píše sa na healthshots.com. Aj keď je cesnak široko používaný pri varení, konzumácia cesnaku nalačno môže mať pre telo úžasné výhody. Aké sú teda jeho benefity?

Zdravotné výhody cesnaku

1. Udržuje kašeľ a nádchu na uzde

Konzumácia surového cesnaku môže odvrátiť kašeľ a prechladnutie. Svoju imunitu nakopnete tým, keď zjete dva prelisované strúčiky nalačno. „Dokonca aj silná vôňa cesnaku má potenciál poraziť infekcie a alergie,“ povedala pre portál healthshots.com odborníčka na výživu Avni Kaulová.

2. Podporuje kardiovaskulárne zdravie

Konzumácia cesnaku znižuje krvný tlak, hladiny cholesterolu, rovnako aj riziko srdcových ochorení. Je to vďaka alicínu, ktorý sa v ňom nachádza. Jeho zaradenie do jedálnička obmedzuje tvorbu krvných zrazenín.

3. Protizápalové vlastnosti

Surový cesnak znižuje zápal v tele a jeho konzumácia prospieva ľuďom s ochoreniami, ako je artritída, alebo ktorých trápia tráviace problémy. Zlepšuje činnosť čriev, zvyšuje produkciu dobrých baktérií a zbavuje telo črevných parazitov.

4. Antioxidačné vlastnosti

Cesnak je naplnený antioxidantmi, ktoré chránia telo pred oxidačným poškodením, čím znižujú riziko chronických ochorení. Bráni tvorbe voľných radikálov v tele a predchádza poškodeniu DNA. Prítomnosť zinku v cesnaku posilňuje imunitu.

5. Detoxikácia

Cesnak detoxikuje telo od ťažkých kovov, ako je napríklad olovo. Chráni tým orgány pred poškodením. Zbavuje organizmus nežiadúcich toxínov, ktoré nevedomky konzumujeme v bežnom živote.

6. Chudnutie

Cesnak zvyšuje proces tvorby tepla v tele a vedie k spaľovaniu väčšieho množstva tuku.

Najlepší spôsob konzumácie cesnaku

Najviac benefitov z konzumácie cesnaku získate, ak ho budete jesť surový. Potom, ako ho rozdrvíte, nechajte ho 10 minút odležať. Aktivuje to alicín, zlúčeninu zodpovednú za jeho mnohé zdravotné výhody. Varenie znižuje jeho účinky. Ak chcete znížiť jeho výraznú chuť, zmiešajte surový cesnak s medom a olivovým olejom, alebo ho pridajte do šalátov a dresingov. „Žuvanie cesnaku uvoľňuje prospešné zlúčeniny, ktoré majú antimikrobiálne a protizápalové vlastnosti, zvyšujú tiež  jeho chuť a vôňu,“ poznamenala pre healthshots.com Kaulová. Aj prehltnutie strúčikov vám podľa nej môže poskytnúť zdravotné výhody, ale uvoľňovanie účinných látok je menej efektívne.

Kto by sa mal vyhnúť konzumácii cesnaku?

Ľudia s určitými zdravotnými problémami alebo tí, ktorí užívajú špecifické lieky, sa musia vyhnúť konzumácii cesnaku. Patria sem jedinci, ktorí majú gastrointestinálne problémy, ako je syndróm dráždivého čreva (IBS) alebo kyslý reflux. Vyhnúť by sa mu mali aj tí, ktorí majú na neho alergiu. Cesnak môže tiež interagovať s liekmi na riedenie krvi, čo zvyšuje riziko krvácania.

Viac o téme: CesnakKaselAntioxidantNadchaProtizapaloveAlicinKardiovaskuklarne ochorenia
Nahlásiť chybu

Súvisiace články

Odporúčame


Zdravie

Výživa

Chudnutie

Kvízy

ZO ŽIVOTA

MAMA A DIEŤA

Zoznam ambulancií
Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu

Lifestyle

Článkov: 9