Štvrtok25. apríl 2024, meniny má Marek, Marko, Markus, zajtra Jaroslava

Najlepší ČAS počas dňa na pitie PROTEÍNU: V skutočnosti je to INAK, ako si mnohí myslia!

Počas chudnutia, ale aj naberania svalovej hmoty, je dôležitý príjem bielkovín. Nielenže zasýtia, ale ide o makroživinu, bez ktorej telo nedokáže správne fungovať. Získať ich možno aj proteínovými nápojmi. Kedy ich piť, aby z nich telo malo najviac úžitku?

Proteínové kokteily sa zvyčajne vyrábajú zmiešaním proteínového prášku s vodou alebo nejakým druhom mlieka. Sú pohodlným spôsobom, ako zabezpečiť, aby človek prijal dostatok bielkovín a kalórií, ako sa píše to na livestrong.com

Prečo ich potrebujeme?

Proteíny sú prítomné v každej ľudskej bunke, takže sú pre telo veľmi dôležité. Hovorí sa o nich ako o stavebných kameňoch života. Podľa National Library of Medicine (NLM) proteín, ktorý sa skladá z aminokyselín, pomáha telu opravovať bunky a zároveň vytvárať nové. Ženy by mali prijať 46 gramov a muži 56 gramov bielkovín denne. Jednou z mnohých výhod proteínových kokteilov je, že spĺňajú túto výživovú požiadavku.

Čítajte tiež: NAJLEPŠIA sexuálna poloha pre ŽENY podľa novej štúdie: ORGAZMUS na počkanie

„Proteínové kokteily môžu hrať úlohu pri chudnutí aj priberaní," konštatovala odborníčka na športovú výživu Marie Spanoová.

Ak sa podľa nej snažíte schudnúť, bielkoviny vás zasýtia a zároveň zabezpečia, že minimalizujete stratu svalov. Ak zase chcete pribrať, dostatočný príjem bielkovín trochu nakloní váhu nahor, takže bude väčšia pravdepodobnosť, že naberiete svaly.

Proteín a svalová hmota

Kedy je najlepší čas na príjem bielkovín? Závisí to od toho, čo očakávate. Príjem bielkovín ihneď alebo krátko po tréningu je populárna stratégia známa ako proteínové načasovanie, o ktorom sa hovorí, že pomáha pri budovaní a regenerácii svalov. Počas tréningu sa spaľujú kalórie a zvyšuje sa chuť do jedla. Pitie proteínového koktejlu je rýchly a efektívny spôsob, ako ich doplniť.

Najlepší ČAS počas dňa

„Ľudom, ktorí chcú nabrať svalovú hmotu, sa odporúča vypiť ho 30 až 60 minút po tréningu," uviedla registrovaná dietologička Juliana Tamayová.

Dôležité je množstvo

Niektorí odborníci sú presvedčení, že keď pijete proteínový kokteil, nie je veľký rozdiel v tom, či chcete schudnúť alebo nabrať svaly. Aj podľa metaanalýzy z decembra 2013, ktorá bola zverejnená v časopise Journal of the International Society of Sports Nutrition sa ukázalo, že užívanie bielkovín počas cvičenia nemá žiadny významný vplyv na zvýšenie svalovej sily.

Vedci skôr zistili, že dôležitejším faktorom bolo množstvo bielkovín, ktoré ľudia zjedli. Odborníci preto radia, že ak uprednostňujete cvičenie nalačno, proteínový kokteil by ste mali vypiť hneď po ňom. Keď potrebujete niečo, čo vám dodá energiu počas tréningu, vypite ho pred tým. A samozrejme, ak užívate proteínové kokteily len preto, aby ste dostali viac živín do vašej stravy, dajte si ich v ktorúkoľvek dennú dobu.

Bielkoviny a chudnutie

Tí, ktorí chcú stratiť tuk, by mali piť proteínové koktejly medzi jednotlivými jedlami.

„Je to dobrý spôsob, ako zastaviť hlad," konštatovala Tamayová.

Podľa nej vám to pomôže udržať si kalorický deficit, ktorý je potrebný pri chudnutí. Proteín je živina, ktorá zasýti, takže kokteil z neho obmedzí chute a hlad a zároveň uspokojí potrebu bielkovín.

Zaujme vás: OMYL o ORECHOCH, za ktorý si môžete sami: V tomto prípade nemajú NIČ spoločné so ZDRAVÍM

Kedy?

O tom, kedy je najlepšie vypiť proteínový kokteil, sa vedú mnohé spory. Anabolické okno 30 až 60 minút po cvičení, ktoré bolo kedysi považované za ideálny čas na príjem bielkovín, nemusí byť také dôležité, ako si mnohí mysleli. Aj keď nemusíte piť svoj proteínový koktejl v priebehu niekoľkých minút po tréningu, pravdepodobne by ste nemali čakať hodiny, ak chcete budovať svaly. Vaše telo bude po cvičení potrebovať viac živín.

Keď však vašim cieľom nie je nadobudnutie svalovej hmoty, najlepší čas na pitie je na vašom rozhodnutí. Takže, aj keď sú bielkoviny dosť dôležité, nestresujte sa tým, že premeškáte  najvhodnejší čas na jeho vypitie. Pre väčšinu z nás je dôležitejšie, koľko bielkovín máme v každodennej strave než to, kedy ich príjmeme.

Viac o téme: ZdraviePrevenciaProteín