Čo mať na TANIERI, aby ste si ZNÍŽILI riziko predčasnej SMRTI? Po tomto siahnite!

15.10.2021

Ďalšia štúdia potvrdzuje benefity orechov, semienok a taktiež rastlinných olejov. Opäť dôvod, prečo by ste im mali vyhradiť miesto vo svojom jedálníčku.

Podľa vedcov konzumácia veľkého množstva orechov, semien a rastlinných olejov zníži riziko predčasnej smrti, ako sa píše na dailymail.co.uk. Iránski vedci preskúmali desiatky štúdií, ktoré sa ponorili do analýzy diét a miery úmrtnosti. 

Čítajte tiež: Prečo by ste NEMALI ísť do SPRCHY pred spaním? Po tomto ZISTENÍ to prestanete robiť

Odborníci sa konkrétne zamerali na účinky kyseliny alfa-linolénovej (ALA)-omega-3, ktorá sa nachádza v rastlinách,  ako sú sójové bôby a ľanové semienka. Výsledky ukázali, že ľudia s vysokým príjmom živín - asi 1,6 g denne - mali o 10 percent menšiu pravdepodobnosť úmrtia z akejkoľvek príčiny v porovnaní s tými, ktorí konzumovali najnižšie množstvo - asi 0,7 g. Úmrtia na srdcové choroby boli tiež nižšie u ľudí, ktorí jedli stravu bohatú na orechy a ďalšie potraviny bohaté na ALA.

S každým 1-gramovým nárastom ALA denne, čo je približne jedna polievková lyžica repkového oleja, riziko úmrtia na kardiovaskulárne ochorenia kleslo o päť percent. Prehľad však tiež ukázal, že konzumácia vysokého množstva ALA je spojená so zvýšeným rizikom úmrtia na rakovinu.

Štúdia publikovaná v British Medical Journal uvádza, že na potvrdenie prepojenia sú potrebné ďalšie skúmania.

Nižšia pravdepodobnosť úmrtia

Kardiovaskulárne choroby sa považujú za najväčšieho zabijaka na svete. Už predchádzajúce štúdie odhalili, že ALA je spojená s nižším rizikom smrteľnej koronárnej choroby srdca - jedného typu kardiovaskulárnych chorôb. No množstvo ďalších výskumov bolo nepresvedčivých.

Aby sa vyriešila neistota ohľadom toho, vedecký tím z Teheránskej univerzity lekárskych vied analyzoval výsledky zo 41 štúdií publikovaných v rokoch 1991 až 2021. Štúdie zahŕňali 1,2 milióna dospelých - väčšinou zo západných krajín - ktorí boli sledovaní od dvoch do 32 rokov. Bolo zaznamenaných asi 198 113 úmrtí, z toho 62 773 bolo spôsobených kardiovaskulárnymi ochoreniami, zatiaľ čo 65 954 rakovinou.

Revízia zistila, že dospelí, ktorí jedli veľa potravín bohatých na ALA, mali o 10 percent nižšiu pravdepodobnosť úmrtia zo všetkých príčin – to zodpovedá o 113 nižším úmrtiam na 10 000 osôb. Taktiež bolo znížené riziko úmrtia na kardiovaskulárne choroby, konkrétne o osem percent, čo by viedlo k približne 33 úmrtiam na 10 000 osôb..

Sú potrebné ďalšie štúdie

Sina Naghshiová a kolegovia tiež zistili, že čím viac ALA človek konzumuje, tým menšia je pravdepodobnosť, že by ich skolili kardiovaskulárne choroby. Ide však len o pozorovaciu štúdiu, takže nemožno dospieť k záveru, že spotreba ALA rozhodne prispieva k zlepšeniu alebo riziku rakoviny.

Vedci sa však domnievajú, že ich zistenia prispievajú k „dôkazom potenciálnych zdravotných výhod polynenasýtených mastných kyselín“. Odborníci sa domnievajú, že ALA pomáha zdraviu srdca tým, že znižuje hladinu cholesterolu a zlepšuje krvný tlak. Ako však dodali, ešte ďalšie štúdie by mali preskúmať súvislosť medzi ALA a inými príčinami smrti, aby sa určilo, či môže byť spojená so znížením rizika úmrtia z akýchkoľvek iných príčin.

Fotogaléria


Tagy:
zdravie prevencia orechy semienka

15.10.2021  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia