RIZIKO, ktoré SPÚŠŤA srdcové choroby? ZASTAVTE najčastejšiu poruchu výživy touto STRAVOU

20.10.2021

Tajomstvo sily Pepka Námorníka bolo ukryté v špenáte, ktorý konzumoval. Okrem toho, že mu z neho rástli svaly, aj jeho srdce bolo zdravé. Potvrdila to aj nedávna štúdia, ktorá odhalila, že jedlá s vyšším obsahom železa ako je špenát, znižujú riziko srdcových chorôb až o štvrtinu.

Nedostatok železa ohrozuje srdce

Vedci zistili, že keď človek trpí jeho nedostatkom, môžu ho postihnúť kardiovaskulárne choroby. Odborníci z univerzity v Hamburgu pozorovali počas 13-ročného obdobia viac ako 12 000 mužov a žien. Sledovali ich hladiny železa a to, ako jeho nedostatok pôsobí na srdce. Ako sa píše na dailymail.co.uk, krvné testy ukázali, že takmer dve tretiny účastníkov trpelo jeho nedostatkom. Štúdia odhalila, že títo pacienti mali o 25 percent vyššiu pravdepodobnosť úmrtia na srdcové choroby.

Čítajte tiež: 5 NAJHORŠÍCH jedál na RAŇAJKY, ktoré SKRACUJÚ život: Tieto ODBORNÍCI odmietajú!

Vedci zároveň zistili, že dodržiavanie stravy s dostatkom zelenej zeleniny znižuje toto riziko. Nedostatok železa, postihujúci približne dve tretiny ľudí v strednom veku, je spojený s približne desiatimi percentami všetkých prípadov srdcových chorôb. Vedci preto odporúčajú ľuďom, aby zvýšili príjem potravín bohatých na železo: jesť by podľa nich mali červené mäso, špenát, zelenú zeleninu, huby, tofu, či šošovicu. Nemali by však zabúdať ani na jedlá bohaté na vitamín C, napríklad brokolicu, papriku a ovocie. Tie potraviny totiž pomáhajú telu absorbovať železo. Ide o minerál, ktorý je životne dôležitý pre tvorbu červených krviniek, ktoré prenášajú kyslík po celom tele.

Ženy v ohrození

„Štúdia ukázala, že v populácii ľudí stredného veku je nedostatok železa veľmi rozšírený, pričom takmer dve tretiny majú funkčný nedostatok minerálu,“ uviedol vedúci autor štúdie Benedikt Schrage.

Podľa neho majú títo jedinci väčšiu pravdepodobnosť vzniku srdcových chorôb a aj úmrtia počas nasledujúcich 13 rokov. Nedostatok železa je najčastejšou poruchou výživy na svete a môže viesť k chorobám a infekciám, ako aj srdcovým a pľúcnym komplikáciám. Ženy sú obzvlášť zraniteľné kvôli menštruácii. Aj keď štúdia ukazuje, že nedostatok tohto minerálu je veľmi rozšírený, nehľadá dôvody, ktoré to spôsobujú.

„Preto je potrebný ďalší výskum, či by nemal byť nedostatok železa klasifikovaný ako rizikový faktor pre rozvoj srdcových a obehových chorôb. Je tiež potrebné, zamerať sa aj na samotnú liečbu,“ myslí si Regina Giblinová z British Heart Foundation.

Ako by mal vyzerať jedálniček bohatý na železo?

  • Každý deň by ste mali zjesť najmenej 5 porcií rôznych druhov ovocia a zeleniny. Všetko čerstvé, mrazené, sušené aj konzervované sa počíta
  • Vsaďte na celozrnné výrobky
  • Zjedzte 30 gramov vlákniny denne
  • Nahraďte niektoré tučné mliečne výrobky sójovými alternatívami. Jedzte jedlá  s nižším obsahom tuku a cukru
  • Doprajte si fazuľu, strukoviny, ryby, vajíčka, mäso a ďalšie bielkoviny
  • Vyberte si nenasýtené oleje a konzumujte ich v malých množstvách
  • Denne vypite 6 až 8 pohárov vody
  • Ženy by mali prijať 2 000 kalórií a muži 2 500 kalórií za deň

Fotogaléria


Tagy:
zdravie strava prevencia infarkt železo

20.10.2021  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/pp

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia