Skúste to inak zajtra na obed: Obľúbené ZEMIAKY môžu mať na svedomí tri zdravotné STAVY!

29.07.2021

Obľúbená príloha k mäsu a zdravotné problémy? Našťastie, je to len vo vašich rukách. Záleží od vás, či konzumácia zemiakov u vás vyvolá nepríjemné ťažkosti.

Podľa Harvard Health častá konzumácia zemiakov môže zvýšiť riziko vzniku až troch zdravotných stavov. Ťažko tomu uveriť, keďže ide o zeleninu, bohatú na výživné látky. Napriek ich všestrannosti a výživovej hodnote, aú má táto koreňová zelenina, môže konzumácia zemiakov predstavovať zdravotné riziká. Problémy spočívajú predovšetkým v ich obsahu sacharidov, ako sa uvádza na express.co.uk.

Čítajte tiež: NARASTAJÚ prípady poškodenia PEČENE z užívania DOPLNKOV výživy: Ako tomu PREDÍSŤ?

Cukrovka

Ako vysvetľuje Harvard Health, „zemiaky majú vysoké množstvo určitého druhu uhľohydrátov, ktoré telo trávi veľmi rýchlo, čo spôsobuje prudký nárast a pokles hladiny cukru v krvi a inzulínu“. To znamená, že koreňová zelenina má vysoké postavenie v glykemickom indexe (GI).

GI je hodnotiaci systém pre potraviny obsahujúce uhľohydráty. Ukazuje, ako rýchlo každá potravina ovplyvní vašu hladinu cukru (glukózy) v krvi, keď sa jedlo skonzumuje samostatne. Čím rýchlejšie sa potravina premení na glukózu v krvi, tým výraznejší bude vplyv na hladinu cukru v krvi. Tento fakt môže zvýšiť riziko cukrovky 2. typu.

Priberanie a obezita

Aby toho nebolo málo, „efekt vysokej diétnej glykemickej záťaže, podobný horskej dráhe, môže mať za následok, že budete takmer hneď po jedle cítiť hlad, čo potom môže viesť k prejedaniu sa“, varuje Harvard Health.

„Z dlhodobého hľadiska môže strava s vysokým obsahom zemiakov a podobne rýchlo stráviteľných jedál s vysokým obsahom sacharidov prispieť k obezite, cukrovke a srdcovým chorobám.

Výskum naznačuje, že nárast hmotnosti je osobitným problémom.

Štúdia publikovaná v The New England Journal of Medicine sledovala stravovacie návyky a životný štýl 120 000 mužov a žien po dobu až 20 rokov. Vedci sa primárne zaoberali tým, ako malé zmeny vo výbere potravín prispeli k zvýšeniu hmotnosti v priebehu času. Zistili, že ľudia, ktorí zvýšili konzumáciu hranolčekov a pečených zemiakov či zemiaky vo forme kaše, časom pribrali - o ďalšie 1,5 - 0,5 kg každé štyri roky. Ľudia, ktorí znížili príjem týchto potravín, pribrali menej, rovnako ako ľudia, ktorí zvýšili príjem inej zeleniny.

Srdcové choroby

Riziko, ktoré zemiaky predstavujú pre rozvoj srdcových chorôb, môže prameniť z ich asociácie s vysokým krvným tlakom - predchodcom kardiovaskulárnych problémov. Vedci z Harvardskej lekárskej fakulty sa v troch veľkých amerických štúdiách pozreli na viac ako 187 000 mužov a žien. Porovnávali ľudí, ktorí mali menej ako jednu porciu pečených, štiepaných alebo varených zemiakov za mesiac, a tých, ktorí mali štyri a viac porcií týždenne.

Zistili o 11% vyššie riziko vysokého krvného tlaku u účastníkov, ktorí mali štyri alebo viac porcií týždenne pečených či varených zemiakov a o 17% vyššie riziko, ak jedli hranolčeky v porovnaní s ľuďmi, ktorí mali menej ako jednu porciu mesačne.

Vedci nezistili žiadne zvýšené riziko pri vyššej spotrebe zemiakových lupienkov. Avšak ich množstvo v štúdii bolo oveľa menšie ako ostatné formy zemiakov, takže sa mohlo stať, že výsledky boli ovplyvnené. Štúdia tak posilnila asociáciu a ukázala, že výmena časti zemiakov za inú zeleninu môže znížiť riziko vysokého krvného tlaku. Má však určité obmedzenia.

„Tento typ štúdie ukazuje iba asociáciu, nie príčinu a následok. Nemožno teda dospieť k záveru, že zemiaky spôsobujú vysoký krvný tlak, a nemôžeme vysvetliť príčinu výsledkov pozorovaných v štúdii,“ poznamenala na záver Victoria Taylorová, odborníčka na výživu v British Heart Foundation.

Fotogaléria


Tagy:
zemiaky zdravie prevencia choroby

29.07.2021  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia