Kávový MÝTUS zborený: NENECHAJTE sa týmto OBALAMUTIŤ!

23.02.2021

Niektorí nestíhajú raňajkovať, čo vyriešia šálkou čierneho moku a neskôr sa najedia. Alebo sa dokonca nápoj stane náhradou za plnohodnotné raňajky. Je káva nalačno dobrá cesta, ako začať nový deň?

Patrí medzi najpopulárnejšie tekutiny na svete. V niektorých krajinách zastáva druhé miesto za vodou, čím si udržuje status obľúbeného nápoja. Kto by netúžil po kofeíne, vďaka ktorému sa cítime menej unavení, bdelejší, a ktorý zlepší náladu, činnosť mozgu a výkon. Aby toho nebolo málo, pomôže pri chudnutí a chráni pred chorobami, ako je cukrovka typu 2, Alzheimerova choroba a srdcové choroby.

Čítajte tiež: BANÁLNA vec, ktorá ZMENÍ váš spánok a SEX k LEPŠIEMU: Prečo by mali byť PONOŽKY v posteli ZVYKOM!

Mnoho ľudí si dá šálku čierneho moku v ranných hodinách. V súvislosti s tým sa vynára otázka, či je jej konzumácia na lačný žalúdok vhodná a či nespôsobí viac škôd než úžitku. Pozrite sa, k akému výsledku sa dopátral portál medicalnewstoday.com.  

Spôsobuje zažívacie problémy?

Jeden výskum ukazuje, že horkosť kávy môže stimulovať produkciu žalúdočnej kyseliny. Aj práve preto si niektorí myslia, že nápoj dráždi žalúdok, zhoršuje príznaky črevných porúch, ako je syndróm dráždivého čreva (IBS), a spôsobuje pálenie záhy, vredy, nevoľnosť, reflux kyseliny a poruchy trávenia. Iní dokonca tvrdia, že pitie kávy nalačno je obzvlášť škodlivé, pretože nie je prítomné žiadne iné jedlo, ktoré by zabránilo schopnosti kyseliny, poškodiť váš žalúdok.

Výskumom sa však nepodarilo nájsť silnú súvislosť medzi kávou a tráviacimi ťažkosťami - bez ohľadu na to, či ju pijete nalačno. Zatiaľ čo menšia časť ľudí je citlivá na kávu a pravidelne pociťujú pálenie záhy, vracanie alebo tráviace ťažkosti. Frekvencia a závažnosť týchto príznakov však zostávajú konštantné bez ohľadu na to, či ich pijú na prázdny žalúdok alebo s jedlom.

I napriek tomu je dôležité venovať pozornosť tomu, ako vaše telo reaguje. Ak máte problémy s trávením po pití kávy na prázdny žalúdok, ale nie pri pití s ​​jedlom, zvážte jej príjem.

ZHRNUTIE: Je pravda, že káva zvyšuje produkciu žalúdočnej kyseliny, ale zdá sa, že u väčšiny ľudí nespôsobuje zažívacie ťažkosti. Preto je jej pitie nalačno úplne v poriadku.

Zvyšuje hladinu stresového hormónu?

Ďalším častým tvrdením je to, že pitie kávy na prázdny žalúdok môže zvýšiť hladinu stresového hormónu kortizolu. Kortizol produkujú naše nadobličky. Tento hormón pomáha regulovať metabolizmus, krvný tlak a hladinu cukru v krvi. Napriek tomu môžu jeho chronicky nadmerné hladiny spôsobiť zdravotné problémy, vrátane úbytku kostnej hmoty, vysokého krvného tlaku, cukrovky typu 2 a srdcových chorôb.

Hladiny kortizolu prirodzene vrcholia okolo času, keď sa zobudíte, počas dňa klesajú a dostanú sa na vrchol znova počas počiatočných fáz spánku. Je zaujímavé, že káva stimuluje produkciu kortizolu. Niektorí teda tvrdia, že jej pitie ráno nalačno, keď sú hladiny hormónu už vysoké, môže byť nebezpečné.

Produkcia kortizolu z pitia kávy je oveľa nižšia u ľudí, ktorí si ju doprajú pravidelne, pričom niektoré štúdie dokonca neukazujú žiadny nárast hormónu. Navyše, existuje málo dôkazov o tom, že pitie kávy na prázdny žalúdok spôsobuje spomínanú reakciu. A ak by sa vám aj zvýšila hladina kortizolu, išlo by len o dočasný jav. Preto sú obavy prehnané, že by chvíľkové zvýšenie hormónu mohlo mať za následok zdravotné komplikácie. Negatívne účinky chronicky vysokých hladín tohto hormónu pravdepodobne vychádzajú z už existujúcich zdravotných problémov, ako je Cushingov syndróm. Netreba to teda pripisovať príjmu kávy.

ZHRNUTIE: Káva môže spôsobiť dočasné zvýšenie stresového hormónu kortizolu. Je však nepravdepodobné, že by to malo za následok zdravotné problémy bez ohľadu na to, či ju pijete na prázdny žalúdok alebo s jedlom.

Ďalšie potenciálne vedľajšie účinky

Káva môže mať aj niekoľko iných negatívnych vedľajších účinkov. Napríklad kofeín môže byť návykový a niektorí naň môžu byť veľmi citliví kvôli genetike. Pravidelný príjem kávy môže zmeniť chemické látky v mozgu, čoho výsledkom je potreba, postupne čoraz väčšej dávky kofeínu. 

Pitie nadmerného množstva môže viesť k úzkosti, nepokoju, búšeniu srdca a zhoršeniu záchvatov paniky. U niektorých môže dokonca vyvolať bolesti hlavy, migrénu a vysoký krvný tlak. Z tohto dôvodu sa väčšina odborníkov zhoduje, že by ste mali obmedziť príjem kofeínu na približne 400 mg denne - čo zodpovedá 4–5 šálkam kávy.

Keďže jej účinky môžu u dospelých trvať až 7 hodín, káva môže tiež narušiť váš spánok, najmä ak ju pijete v neskorších hodinách. Aby toho nebolo málo, kofeín sa môže dostať cez placentu a jeho účinky môžu u tehotných žien a ich detí trvať až o 16 hodín dlhšie ako zvyčajne. Tehotným ženám sa preto odporúča, aby svoj príjem kávy obmedzili na 1–2 šálky (240–480 ml) denne. 

ZHRNUTIE: Pitie kávy na prázdny žalúdok zrejme nemá vplyv na silu alebo frekvenciu týchto účinkov. Na druhej strane, nadmerné množstvo nápoja môže spôsobiť úzkosť, nepokoj, migrény a zlý spánok. 

Rovnaké účinky na telo

Mnoho ľudí si kávu vychutnáva ešte pred tým, ako si dajú raňajky. Napriek pretrvávajúcim mýtom len málo vedeckých dôkazov naznačuje, že pitie čierneho moku na prázdny žalúdok je škodlivé. Pravdepodobne má rovnaké účinky na vaše telo, bez ohľadu na to, ako ho konzumujete. Ak sa pri pití kávy na prázdny žalúdok stretnete s tráviacimi problémami, skúste to radšej s jedlom.

Fotogaléria


Tagy:
káva zdravie nápoj kofeín

23.02.2021  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia