Zdravá MAŠKRTA alebo POHROMA pre vaše telo? PRAVDA o ovocí v sušenej podobe!

02.12.2020

Obsahuje ovocie vo svojej scvrknutej podobe viac výživných látok ako klasické? Hoci majú pred nimi niektorí rešpekt, keďže v sebe skrývajú množstvo kalórií, je to škoda. Podľa vedcov nie sú až také zlé!

Práve naopak! Podľa odborníkov by sme mali jesť viac sušeného ovocia. Samozrejme, toho bez pridaného cukru. Ide totiž o efektívny spôsob, ako zvýšiť príjem dôležitých živín. Podľa nedávnej analýzy nízka spotreba ovocia v USA a ďalších krajinách prispieva k chorobám a invalidite spojenej so stravou.

Čítajte tiež: Je vám stále ZIMA? Za pocitom chladu sa môžu SKRÝVAŤ vážnejšie PROBLÉMY

Ovocie je dobrým zdrojom výživných látok, ako sú vláknina a draslík, ktoré mnohým ľuďom v strave chýbajú, ako sa píše na medicalnewstoday.com. Obsahuje tiež bioaktívne živiny, ktoré poskytujú ďalšie zdravotné výhody, vrátane polyfenolov a karotenoidov. Výskum naznačuje, že konzumácia ovocia je spojená s nižším rizikom kardiovaskulárnych chorôb, rakoviny a cukrovky 2. typu. Avšak iba asi 24% žien a 14% mužov v USA konzumuje odporúčané denné množstvo ovocia, ako uvádza National Cancer Institute.

K nízkemu príjmu čerstvého ovocia môže prispieť niekoľko faktorov, medzi ktoré patrí obmedzená dostupnosť, vysoké náklady a menšia trvanlivosť. Jedným z riešení môže byť práve odporúčanie, aby ľudia jedli viac sušeného ovocia.

Zdravé občerstvenie?

Sušené ovocie ponúka oproti čerstvému ​​ovociu niekoľko výhod, pokiaľ ide o cenu, dostupnosť a ľahké skladovanie. Môže tiež nahradiť nezdravé občerstvenie s vysokým obsahom cukru, solí a nasýtených tukov. Existujú však obavy, že konzumáciou sušeného ovocia prijmeme veľa kalórií, pretože sušené ovocie je forma ovocia s „energetickou hustotou“.

Predchádzajúce pozorovacie štúdie zistili, že konzumácia scvrknutého ovocia je spojená so zdraviu prospešnými účinkami. Dôkazy však nie sú presvedčivé, pretože ľudia, ktorí jedia viac sušeného ovocia, môžu mať tendenciu mať celkovo zdravšiu stravu a životný štýl.

Nová štúdia vedcov zo Štátnej univerzity v Pensylvánii (Penn) v University Park porovnávala dni, keď konkrétni účastníci hlásili, že jedli sušené ovocie, s dňami, keď nejedli žiadne. Zistili, že ľudia mali tendenciu konzumovať viac kľúčových živín v dňoch, keď jedli sušené ovocie, vrátane vlákniny a draslíka. Spotrebovali však aj viac kalórií.

„Sušené ovocie môže byť skvelou voľbou pre výživné občerstvenie, ale spotrebitelia by si mohli byť istí, že si vyberajú nesladené verzie bez pridania cukru,“ hovorí Valerie Sullivanová z Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health v Baltimore, MD, ktorá viedla štúdiu. "Veľkosti porcií môžu byť tiež zložité, pretože porcia sušeného ovocia je menšia ako porcia čerstvého, keďže neobsahuje toľko vody. Pozitívne však je, že sušené ovocie môže pomôcť ľuďom ku konzumácií väčšieho množstva ovocia, pretože je prenosné, skladovateľné a môže byť dokonca lacnejšie.“

Výskum bol zverejnený v časopise Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics.

Prieskum zdravia a výživy

Vedci pri svojej analýze vychádzali z odpovedí z prieskumu od 25 590 osôb, ktoré sa zúčastnili Národného prieskumu zdravia a výživy (NHANES) 2007–2016. Respondenti poskytli informácie o potravinách, ktoré konzumovali za posledných 24 hodín. Sušené ovocie tvorilo iba 3,7% všetkého skonzumovaného ovocia! K dispozícii mali vedci tiež údaje o zdraví účastníkov, vrátane indexu telesnej hmotnosti (BMI), obvodu pása a pokojového krvného tlaku v sede.

Aj po prispôsobení demografickým faktorom a faktorom životného štýlu mali účastníci, ktorí jedli značné množstvo sušeného ovocia, tendenciu mať lepšiu stravu, nižšie BMI, menší obvod pása a nižší systolický krvný tlak v porovnaní s tými, ktorí to nerobili. Keď vedci porovnali dni, keď účastník jedol sušené ovocie, s dňami, kedy tak neurobili, zistili, že priemerný príjem celkových sacharidov, vlákniny, draslíka a polynenasýtených tukov bol vyšší v dňoch, keď jedli sušené ovocie.

Aktívny životný štýl

Celkovo tieto zistenia naznačujú, že ľudia, ktorí jedli sušené ovocie, mali väčší výdaj energie takže mohli skonzumovať viac kalórií. 

„V našej štúdii mali ľudia, ktorí konzumovali sušené ovocie, vyšší príjem kalórií, ale nižšie BMI a obvod pása, čo naznačuje, že boli fyzicky aktívnejší,“ hovorí spoluautorka Penny Kris-Ethertonová, profesorka výživy na Univerzite Evana Pugha. „Takže pri pridaní sušeného ovocia do svojho jedálnička venujte pozornosť kalóriám a nezabudnite ich nahradiť kalóriami z potravín s nízkym obsahom výživných látok, aby ste mali čo najväčší úžitok z konzumácie sušeného ovocia,“ dodáva.

Vedci píšu, že konzumácia sušeného ovocia mala tendenciu skôr zvyšovať celkovú spotrebu ovocia, ako nahrádzať iné formy ovocia. 

Autori uznávajú, že ich štúdia nepreukázala, že konzumácia sušeného ovocia zlepšuje zdravie, iba sa zdá, že existuje nejaká asociácia. Ľudia, ktorí budú jesť sušené ovocie, môžu mať lepšie zdravie z iných dôvodov, napríklad z dôvodu väčšieho pohybu alebo menej stresujúceho života.

Ďalej poznamenávajú, že prieskum sa opieral len o spomienky účastníkov na to, čo jedli za posledných 24 hodín, a na ich schopnosť presne odhadnúť množstvo.

Fotogaléria


Tagy:
zdravie sušené ovocie účinky

02.12.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia