Výživná BOMBA, ktorá PREKONALA arašidové maslo: Táto pochúťka vyženie CHOLESTEROL z tela von

24.10.2020

Nedáte dopustiť na arašidové maslo? Skúste ho vymeniť za väčšiu pochúťku. Mandľové maslo nielenže poteší maškrtné jazýčky, ale je oveľa väčšou výživnejšou potravinou ako klasické arašidové! Čím je výnimočné?

Arašidové maslo pozná takmer každý. Ale toto populárne orechové maslo nie je jedinou nátierkou. Orechové maslá sú obľúbeným a zdravým trendom v oblasti potravín. Podľa Google Trends za posledných 10 rokov vzrástol záujem o mandľové maslo o viac ako 300 percent a predpokladá sa, že trh s mandľovým maslom sa v nasledujúcich piatich rokoch zdvojnásobí! Ide však o zdravú voľbu? Ak to nepreženiete s konzumovaným množstvom, svojmu telu dodáte to najlepšie!

Čítajte tiež: DEMENCIA sa môže ohlásiť mesiace dopredu: VAROVANIE, ktoré vás včas upozorní

Čo treba vedieť o mandľovom masle, ak ho chcete pridať do svojho jedálnička podľa thehealthy.com

Výhody pre vaše srdce

Mandľové maslo obsahuje dobrú rovnováhu mononenasýtených a polynenasýtených tukov, ktoré sú zdravými tukmi. Tieto tuky pomáhajú znižovať výskyt kardiovaskulárnych chorôb tým, že pomáhajú znižovať krvný tlak a cholesterol, ako uvádza výskum z roku 2019 publikovaný v časopise Lipids in Health and Disease.

Aj keď sa zdá, že mandľové maslo neovplyvňuje HDL (dobrý cholesterol), môže pomôcť znížiť hladinu LDL (zlého) cholesterolu znížením tvorby plakov, ktoré upchávajú tepny, podľa výskumu z roku 2015 v časopise Journal of Food Science and Technológie.

Výskum v novšej štúdii tiež zistil, že mandľové maslo môže pomôcť ľuďom regulovať hladinu cukru v krvi a dokonca aj ich hmotnosť, ktorá je nevyhnutná pre zdravé srdce.

Mandľové vs. arašidové maslo

Niektorí môžu mandľové maslo vnímať ako menej atraktívneho „bratranca“ arašidového masla. Škoda! Mandľové maslo má totiž oveľa viac zdravotných výhod! Nájdeme v ňom viac vitamínov a minerálov a taktiež veľké množstvo zdravých tukov. Ak porovnáme tieto dve nátierky, mandľové maslo je oveľa výživnejšie ako arašidové vďaka obsahu vlákniny, vitamínom a minerálnym látkam. Taktiež je dôležité poznamenať, že väčšina arašidových masiel má pridané cukry, ktoré zvýrazňujú jeho chuť. Arašidové maslo má teda okrem menej výživných látok často aj viac tukov a kalórií.

Pozrite si podrobnejší pohľad na niektoré výživné látky v mandľovom masle:

Vápnik

Mandle zo všetkých orechov patria medzi tie, ktoré majú najviac vápnika. Hrsť mandlí (asi 22 orechov) vám poskytne približne 8 percent denného odporúčaného príjmu vápniku (RDI). Vápnik je životne dôležitý pre zdravé kosti a zuby. Ak nekonzumujete mliečne výrobky, ale máte obavy z nižšieho príjmu vápnika, hrsť mandlí pridanej do vašej stravy vám môže pomôcť udržať optimálne zdravie kostí.

Horčík

Rovnaké množstvo mandlí každý deň dodá asi 80 mg alebo približne 20 percent vášho RDI horčíka. Jednou z najdôležitejších úloh horčíka je regulácia svalovej funkcie v tele - no nezabudnite, že to zahŕňa aj srdcový sval! Horčík pomáha srdcu udržiavať zdravý rytmus, pomáha regulovať krvný tlak a taktiež produkciu cholesterolu, čo je dobré pre zdravé srdce. Táto minerálna látka je tiež skvelá na spánok - pomáha regulovať spánkový cyklus a dokonca vďaka nemu skôr zaspíte.

Vitamín E

Mandle obsahujú relatívne vysoké hladiny vitamínu E. Približne 22 orechov vám dodá zhruba polovicu dennej potreby (7,27 mg). Vitamín E obsahuje antioxidanty, ktoré pomáhajú predchádzať poškodeniu buniek vo vašom tele. Antioxidanty sú tiež nevyhnutné pre správnu funkciu imunitného systému.

Vláknina

Každá porcia (22 orechov) mandlí vám dodá 4 gramy vlákniny. Vláknina pomáha regulovať hladinu glukózy v krvi, udržiava zdravú činnosť čriev a znižuje hladinu cholesterolu, pretože pomáha odvádzať cholesterol z tela.

Denný príjem vlákniny sa líši u žien a mužov. Ženy by sa mali usilovať o 25 gramov vlákniny denne, zatiaľ čo muži by sa mali zamerať na 38 gramov - čo sa rovná asi 14 gramom na každých 1 000 spotrebovaných kalórií. To znamená, že veľkosť porcie mandľového masla dodá ženám asi šestinu ich dennej vlákniny a asi desatinu toho, čo muži potrebujú.

Pozor na kalórie

To, že mandľové maslo obsahuje zdravé tuky s množstvom výživných látok ešte neznamená, že by ste ním mali mať zaplnenú špajzu. Treba si dávať pozor na veľkosť porcií. Vhodná je jedna polievková lyžica – bez ohľadu na typ tuku, ktorý sa v nej nachádza. Zdraviu prospešné účinky majú mononenasýtený tuk (znižuje riziko srdcového infarktu a mozgovej príhody) alebo polynenasýtené tuky (znižuje hladinu cukru v krvi, triglyceridy a krvný tlak).

Tieto výhody sa však stratia vtedy, ak konzumujete päťnásobok odporúčaného denného množstva. Napríklad päť lyžíc mandľového masla obsahuje až 500 kalórií a 46 gramov tuku.

Ako ho pridať do stravy?

Mandľové maslo môže byť skvelým dopoludňajším občerstvením. Doprajte si ho s polovicou jablka a máte výživnú pochúťku, ktorá vás udrží sýtych až do obeda. Jablko tiež môžete nahradiť šálkou malín. Jedna polievková lyžica mandľového masla s pohárom malín vám dodá 11 gramov vlákniny. 

Môžete s ním začať nový deň! Vychutnajte si ho spolu s ovsenými vločkami pre chutný a zdravý štart. Alebo si upečte muffiny, natrite ich mandľovým maslom a posypte čučoriedkami. Ide o rýchle a ľahké raňajky, ktorými si doplníte vlákninu a antioxidanty. 

Najdôležitejšie je skombinovať mandľové maslo s komplexnými sacharidmi a vlákninou v správnych dávkach, aby ste sa cítili plní a zároveň si vychutnali jedlo bez výčitiek. 

Vyberte si kvalitu

Aby ste však z mandľového masla získali maximum, je potrebné si vybrať 100-percentnú kvalitu. Dajte prednosť BIO mandľovému maslu bez cukru a konzervantov. Všímajte si zloženie na etikete výrobku a sledujte, či naozaj obsahuje mandle a v akom množstve. 

Fotogaléria


Tagy:
zdravie prevencia mandľové maslo

24.10.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia