ZRADNÝ účinok dôležitého MINERÁLU v tele: Neverili by ste, kedy a ako vám môže UBLÍŽIŤ!

19.10.2020

Je jedným z kľúčových minerálnych látok, ktoré potrebuje ľudský organizmus na bezproblémový chod. U niektorých však môže spôsobiť viac škôd ako úžitku. Týka sa to ľudí so srdcovými a obličkovými problémami, ktorí by mali príjem draslíka znížiť! 

Je to však ťažšie, ako sa na prvý pohľad zdá. Takmer všetky potraviny totiž obsahujú draslík. Je preto nereálne pokúsiť sa úplne vylúčiť draslík zo svojho jedálnička. Na druhej strane, aspoň môžete znížiť jeho príjem. Napríklad určité druhy zeleniny obsahujú menšie množstvo minerálu alebo sa môžete naučiť, ako znížiť jeho obsah už v potravinách, ktoré ho majú veľa. 

Čítajte tiež: CUKOR v krvi má DEVASTAČNEJŠIE účinky, ako sa predpokladalo: NEZVRATNÝ dopad na tento orgán!

Hrozí infarkt

Draslík plní viacero funkcií v ľudskom tele. Ovplyvňuje činnosť srdca, kontrakciu svalov a všetky orgány, tkanivá a bunky v tele, ako sa uvádza na livestrong.com. Hypokaliémia je stav, keď má človek príliš málo draslíka v krvi. K hyperkaliémii zase dochádza vtedy, keď je minerálu príliš veľa. Vtedy sa strava s nízkym obsahom draslíka stáva rozhodujúcou!

Rovnováhu draslíka v tele ovplyvňuje príjem sodíka a horčíka. Rovnako, tak aj veľa liekov na srdce, vrátane angiotenzínu konvertujúceho enzým alebo ACE, inhibítorov a blokátorov angiotenzínových receptorov, ARB. Ľudia so srdcovými chorobami, ktorí užívajú tieto lieky, zrejme budú musieť znížiť príjem draslíka. Problémy s obličkami môžu tiež viesť k hyperkaliémii! Pretože obličky sú zodpovedné za udržiavanie správneho množstva draslíka v tele, ak nefungujú dobre, prebytok draslíka môže stúpnuť na nebezpečnú hladinu. Ak je draslík vo vašej krvi príliš vysoký, vaše srdce môže biť nepravidelne a dokonca by to mohlo viesť k infarktu. Medzi iné príznaky príliš vysokej hladiny draslíka patrí slabosť a nevoľnosť.

Zelenina s nízkym obsahom minerálu

Pri diéte s nízkym obsahom draslíka odporúča klinika v Clevelande dve porcie zeleniny denne s menej ako 155 mg draslíka na porciu. Ide o menšie množstvo, najmä, ak ste mali vo zvyku jesť viac ovocia a zeleniny, čo sa zvyčajne odporúča pre zdravú výživu. 

Pokiaľ ide o stravu podľa kliniky v Clevelande, jednou porciou je štvrtina šálky bambusových výhonkov, repy, brokolice, zelenej zeleniny, kukurice, hrášku, tekvice, vareného špenátu alebo nesoleného paradajkového džúsu. Môžete si dať pol šálky zemiakov, okry, cibule, kapusty, mrkvy, karfiolu, cvikly alebo fazuľových klíčkov. Povolená je aj celá šálka zelenej fazule, uhorky, endivy alebo šalátu. Ak chcete špargľu, siahnite po štyroch kusoch  a ak máte radi ružičkový kel, môžete ich zjesť iba tri. Ak chcete znížiť hladinu draslíka, varte zeleninu vo väčšom množstve vody, ako je potrebné, a potom vodu vylejte. Všetka zelenina v konzervách by mala byť nesolená, scedená a opláchnutá.

Ako ešte znížiť denný príjem draslíka?

  • Ošúpte zemiaky a inú zeleninu a nakrájajte na malé plátky. Namočte ich do vody po dobu najmenej 2 hodín, draslík zo zeleniny doslova vylúhujete
  • Pomáha aj tepelné upravovanie potravín, ktorých varenie znižuje obsah draslíka pri ovocí a zeleniny o 50%
  • Pripravujte zeleniny oddelene od ostatných potravín
  • Konzumujte konzervované ovocie no bez nálevu

Fotogaléria


Tagy:
zelenina zdravie draslík minerálna látka

19.10.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia