Keď sa STRATIA pozitíva orechov: NEPRIATELIA, ktorí nemajú so zdravotnými účinkami nič spoločné!

08.10.2020

Ponúkajú rad zdravotných výhod, na druhej strane však vedia naše zdravie aj potrápiť. Niektoré orechy môžu mať taký dopad na ľudské telo, s ktorým by nikto nerátal. Vtedy idú ich zdraviu prospešné látky bokom a prejaví sa ich temná stránka!

Pri ktorých orechoch si treba dávať zvýšený pozor:

Kešu orechy

Konzumácia surových kešu orechov môže mať fatálny dopad na ľudské zdravie, najmä u tých, ktorí sú alergickí na jedovatý brečtan, ako sa píše na livestrong.com. Mnoho ľudí si myslí, že v obchode možno dostať orechy v surovom stave. V skutočnosti je to však inak. Sú tepelne upravené pražením alebo v pare, aby sa z nich odstránila chemická látka s názvom urushiol, ktorá sa tiež nachádza v jedovatom brečtane.

Čítajte tiež: SVRBIA vás chodidlá? Príčina môže byť VÁŽNEJŠIA, ako by sa mohlo zdať

Ak náhodou natrafíte na kešu orechy v prírodnej forme, radšej ich nekonzumujte. Aj keď nie ste citliví na jedovatý brečtan, konzumácia čo i len hrsti surových kešu orechov môže vážne poškodiť ľudské zdravie. Toxické oleje na povrchu surových orechov taktiež môžu spôsobiť svrbenie a nepríjemnú reakciu na vašej pokožke. 

Treba si dávať pozor aj na prebytok sodíka. Solené verzie kešu orechov môžu obsahovať až 181 miligramov sodíka, čo sa týka množstva 28 gramov. Nadbytok sodíka môže zvýšiť krvný tlak, čo zase zvyšuje riziko kardiovaskulárnych ochorení. Centrum pre kontrolu a prevenciu chorôb odporúča, aby zdraví ľudia neprijímali viac ako 2 300 miligramov sodíka denne, zatiaľ čo tí, ktorí sú ohrození srdcovými chorobami, by nemali prijať viac ako 1 500 miligramov sodíka denne. Aj keď sa obsah sodíka v kešu orechoch môže zdať v porovnaní s týmito číslami relatívne nízky, sodík sa rýchlo zvyšuje s viacerými potravinami, ktoré zjete bez toho, aby ste si uvedomovali množstvo ukrytej soli. Ak sa chcete vyhnúť tomuto problému, vyberte si nesolené orechy. 

Mandle

Existujú 2 rôzne druhy mandlí: sladké a horké. Horké mandle obsahujú pomerne veľké množstvo kyanovodíka. Ide konkrétne o glykozid amygdalín, ktorý sa po zjedení premení na kyslinu pruskú, teda kyanovodík. Málokto vie, že bol kľúčovou ingredienciou a zároveň pesticídom používaným v nacistických plynových komorách, ako sa uvádza na todayifoundout.com. Konzumácia iba 5 až 10 surových horkých mandlí môže spôsobiť zdravotné problémy u dospelých ľudí, pričom u detí to môže mať fatálne následky.

Spracované horké mandle však môžu byť bezpečné na konzumáciu, pokiaľ sa počas procesu rafinácie extrahuje všetok kyanovodík. Ale ak ste vonku v lese a zbadáte mandľovník, neriskujte radšej a prejdite okolo neho bez toho, aby ste si dali orechy. Stačí i menej kyanovodíka, konkrétne len cca 100-200 mg, ktorý môže človeka zabiť v priebehu niekoľkých minút (asi 0,68 mg na kilogram telesnej hmotnosti). Pre porovnanie, každá surová horká mandľa vyprodukuje po metabolizovaní asi 4 - 9 mg kyanovodíka. Takže pár hrstí surových horkých mandlí stačí na to, aby to skončilo fatálne, prípadne, aby menšie množstvo mohlo spôsobiť vážne zdravotné problémy, ako napríklad zlyhanie obličiek.

Para orechy

Brazílske orechy alebo inak povedané para orechy sú známe ako bohatý zdroj selénu. Selén je pre naše zdravie veľmi dôležitý, no jeho nadmerná konzumácia môže byť toxická. Pre dospelých sa odporúča denné požitie 50 - 70 mikrogramov selénu, pričom jeden para orech môže obsahovať 60 až 95 mikrogramov selénu.

Konzumáciou 4 alebo 5 para orechov prekročíte limit selénu, takže hrozí intoxikácia. Môže to viesť k tzv. selenóze, či predávkovaniu minerálom. Medzi príznaky predávkovania selénom patria ťažkosti s pamäťou, problémy s trávením, únava, sfarbené zuby, problémy s nervovým systémom a vypadávanie vlasov. Podľa fix.com, ak sa selenóza nelieči, môže to viesť k ťažkostiam s dýchaním, triaške, zlyhaniu obličiek, infarktu alebo aj k zlyhaniu srdca. 

Nevyhýbajte sa však selénu úplne. Ide o základný minerál potrebný na výrobu selenoproteínov, ktoré fungujú ako antioxidanty. Hrá tiež dôležitú úlohu pri reprodukcii, funkcii štítnej žľazy a tvorbe DNA. 

Fotogaléria


Tagy:
zdravie orechy potravina

08.10.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia