Dajte si BANÁN 10 minút pred jedlom: Toto spraví ovocie so ŽALÚDKOM

18.10.2020

Žalúdočné vredy dokážu riadne potrápiť. Keďže nie sú spôsobené stravou, podľa najnovších odporúčaní odborníkov nie je nutné dodržiavať diétu založenú na stravovaní. Kyslé potraviny však môžu príznaky vredovej choroby zhoršiť.

Tí, ktorí sa s vredmi stretli, určite potvrdia, že bolesti s tým spojené nie sú nijako príjemné. Jednou z najlepších potravín, ktoré si možno pri žalúdočných vredoch dopriať, sú banány, ako uvádza portál livestrong.com

Čítajte tiež: 11 ORGANICKÝCH potravín, ktoré sú len STRATOU peňazí: Nebudete z nich zdravší!

Toto ovocie s nízkym obsahom kyselín je omnoho lepšou voľbou než kyslé citrusové plody ako pomaranče, mandarínky či grapefruity,“ konštatuje Americká gastroenterologická asociácia.

Banán pred jedlom upokojí žalúdok

Banány neboli považované za najlepší výber. Kedysi dokonca patrili do zoznamu 5 najhorších potravín, hlavne preto, že sa spájali s priberaním, zažívacími ťažkosťami a zápchou. Dnes sa odborníci v oblasti zdravia zhodujú na tom, že banány, obsahujúce mnohé kľúčové živiny, patria do zdravej kuchyne.

„Malá porcia ovocia s nízkym obsahom kyselín, ako sú banány, hrušky alebo jablká, skonzumované asi 10 až 15 minút pred jedlom, pomôže vášmu žalúdku pripraviť sa na trávenie,“ radí naturopatický lekár Andrew L. Rubman a riaditeľ Kliniky pre tradičné lieky v Southbury v Connecticute.

Ako konštatuje, banány prinášajú veľa výhod vrátane obsahu vitamínu K, čo je veľmi dôležité. Zároveň však pripomína, že niektorým ľuďom nemusia vyhovovať, lebo neabsorbujú dobre kyselinu a pre ich trávenie nie sú vhodné. 

Vláknina z banánov a jej význam pri vredoch

Vredy, ktoré spôsobujú bolesti žalúdka alebo na začiatku tenkého čreva, sú najčastejšie spôsobené baktériou Helicobacter pilori alebo dlhodobým užívaním aspirínových, prípadne nesteroidných protizápalových liekov. K rizikovým faktorom patrí tiež stres, nezdravý životný štýl a fajčenie. Korenené alebo kyslé potraviny síce vredy nespôsobujú, ale môžu mať na svedomí zhoršenie bolestí nimi spôsobených.

Výskum uskutočnený pred rokmi naznačuje, že strava s vysokým obsahom vlákniny môže znížiť riziko vzniku vredových ochorení. Napríklad prehľad uverejnený v lekárskom časopise Canadian Family Physician v roku 2004 hľadal v lekárskej literatúre štúdie o tom, ako strava môže ovplyvniť najbežnejší typ vredov. Vyplynulo z nich, že strava s vysokým obsahom vlákniny z ovocia a zeleniny môže výrazne znížiť pravdepodobnosť vzniku dvanástnikových vredov tvoriacich sa na začiatku tenkého čreva.

Zrelý banán má podľa údajov o výžive z Harvardskej školy verejného zdravia 3 gramy vlákniny.

Ďalšie zdravotné prínosy banánov

  • Aj keď netrpíte vredovou chorobou, banány by mali byť súčasťou jedálnička. Sú totiž bohatým zdrojom vitamínu B6, vlákniny, draslíka, horčíka a vitamínu C.
  • Zdravie srdca. Banány sú dobrým zdrojom draslíka, ktorý je nevyhnutný na udržanie normálneho srdcového rytmu. Draslík tiež vyrovnáva sodík, ďalší dôležitý telesný minerál. Správna rovnováha medzi týmito dvoma elektrolytmi pomáha regulovať tekutinu v krvi a krvný tlak.
  • Zdravie tráviaceho traktu. Banány sú ľahko stráviteľné, u ľudí s hnačkami sa často odporúčajú ako náhrada draslíka a iných živín. Rezistentný škrob v banánoch sa pomaly trávi. Najmä v tých, ktoré nie sú úplne zrelé. Škrob je vhodný pre zdravé baktérie, ktoré žijú v zažívacom trakte. V dozretých banánoch ho je už omnoho menej.
  • Zdravá hmotnosť. Na rozdiel od niektorých tvrdení neexistuje dôkaz, že banány by mali na svedomí priberanie. Veľa výskumov ukázalo, že strava, ktorá obsahuje banány a iné ovocie, ako sú bobule, hrušky a jablká, je spojená s menším prírastkom hmotnosti.

Fotogaléria


Tagy:
zdravie banány strava žalúdočné vredy

18.10.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/az

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia