Zákerné SPÚŠŤAČE nervozity a úzkosti: Vyhýbajte sa týmto POTRAVINÁM, vyvolávajú DEPRESIU!

21.07.2020

Ste to, čo jete. Ale aj keď sa snažíte jesť zdravo, môžete si vybrať jedlo, ktoré vo vás vyvoláva nervozitu alebo dokonca depresiu bez toho, aby ste si to uvedomili. A pritom jedlo, ktoré vám naopak náladu zdvihne, môžete mať priamo pod nosom.

Nehovorí sa síce o tom často, no jedlo má vplyv na našu náladu, aj správanie. Dokonca bolesť hlavy či únava neraz súvisia s tým, čo zjeme, ako sa uvádza na brightside.me. Pozrite sa, čo všetko dokáže ovplyvniť to, ako sa cítime. Vždy je možnosť menej vhodné jedlo nahradiť takým, ktoré nás chuťou nesklame, no výživnosťou a účinkami na našu náladu je neporovnateľne lepšie.

Čítajte tiež: Pozor na opačný efekt jablčného OCTU: Kedy sa môže objaviť jeho odvrátená stránka!

1. Ovocné šťavy

Ovocná šťava sa na prvý pohľad môže zdať ako zdravý nápoj, ale ovocie obsahuje niečo dôležité, čo v šťave nie je: vlákninu. To znamená, že v ovocnej šťave je najmä cukor, ktorého účinky na organizmus sú každému dobre známe. Namiesto šťavy by ste si mali dopriať radšej čistú vodu a skutočné ovocie.

2. Malinovky

I keď ovocné šťavy nie sú najlepšou voľbou, zvyčajne majú aspoň nejakú výživovú hodnotu v podobe obsahu vitamínov a minerálov. Malinovky nemajú ani to! A so všetkým cukrom môže byť malinovka naozaj nezdravá a dokonca súvisieť s depresiou. Aj keď existujú light verzie s nižším obsahom cukru a kalórií, nie je to o nič lepšie. Taktiež kofeín, ktorý malinovky obsahujú, súvisí s úzkosťou. Ak je to možné, uprednostnite čistú vodu.

3. Biely chlieb

Ak si neviete predstaviť deň bez toastu alebo milujete sendviče, skúste sa vyhnúť použitiu bieleho chlebu. Spracovaná biela múka rýchlo zvýši hladinu cukru v krvi. Nemusíte sa ho úplne vzdať, ale nahraďte ho radšej celozrnnou verziou. Alebo vyskúšajte na raňajky ovsené vločky.

4. Donuty

Donuty, šišky a podobné potraviny sa nám spájajú s príjemnými chvíľami a môžu byť dokonca vhodnými raňajkami, ale ak sa chcete vyhnúť zlej nálade, mali by ste na ne zabudnúť. Sú plné tukov, bielej múky a cukru, s veľmi malým obsahom vlákniny. Ak potrebujete rýchle občerstvenie, tmavá čokoláda je lepšou možnosťou. Znižuje hladinu kortizolu, čo znižuje úzkosť.

5. Kečup

Kečup je plný cukru a síce existujú light verzie, ich obsah umelých sladidiel je spojený s úzkosťou aj depresiou. Skúste si vyrobiť kečup doma z čerstvých paradajok, pripravte si aj vlastný pretlak či salsu. Nie je to až také prácne. Pri použití vhodných korenín vám domáci kečup zachutí viac ako kupovaný. 

6. Sójová omáčka

Ak ste citliví na lepok, potraviny, ktoré ho obsahujú, vám môžu spôsobiť úzkosť alebo depresiu. Aj keď ide o známy problém v pečive, môžete sa to týkať aj sójovej omáčky. Ak chcete do jedla pridať trochu inej chuti, siahnite radšej po olivovom oleji.

7. Šunka

Vo všeobecnosti spracované mäso, ako sú párky, salámy, šunky či slanina, nie sú výživné. Údené, sušené alebo konzervované mäso sa rozdeľuje podľa spôsobu konzervovania. Bohužiaľ, sodík, ktorý tieto výrobky vďaka konzervovaniu obsahujú, nie je vhodný pre vaše duševné ani fyzické zdravie. Ideálnou náhradou sú ryby, ako napríklad losos, pstruh či sleď, ktoré vám pomôžu udržať úzkosť a depresie pod kontrolou.

8. Vyprážané mäso

Či už hovoríme o rezňoch alebo vyprážanom kurčati, všetky obsahujú nezdravé tuky. Tie vám môžu pokaziť náladu. Ak máte chuť na mäso, použite iný spôsob prípravy, dusenie alebo varenie. Ideálnym je morčacie mäso obsahujúce tryptofán, ktorý je známy upokojujúcimi účinkami. 

9. Šalátové dresingy

Dresingy kúpené v obchode vyvolávajú v nás dojem čerstvosti, no mnohé sú plné cukru a kukuričného sirupu s vysokým obsahom fruktózy. Ak máte chuť na šalát, vyrobte si vlastný dresing. Z listovej zeleniny je ideálnou voľbou špenát, ktorý je známy tým, že znižuje hladinu kortikosterónu v krvi, takže pomáha pri strese a depresii.

Fotogaléria


Tagy:
potraviny zdravie strava depresia úzkosť psychika

21.07.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/az

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia