Nenápadný pomocník v kuchyni so SKRYTÝMI účinkami: S MOZGOM dokáže priam divy!

14.07.2020

Jeho vôňa v sebe nesie arómu ihličia i morskej vody. Rozmarín je všade okolo nás, pripína sa na oblečenie svadobčanov, namočeným vo vode sa ním kropia pozostalí ako symbol šťastných spomienok... Málokto však vie, že z neho profituje hlavne náš mozog!

Rozmarín je zelená bylina známa svojimi príjemnými voňavými listami. Pochádza z oblasti Stredozemného mora a patrí do čeľade mätových rastlín, kde patrí aj oregano a bazalka.

Čítajte tiež: Sladkosť, ktorá urýchli vašu snahu o CHUDNUTIE: RECEPT na zmrzlinu pre naštartovanie metabolizmu!

Vplyv na mozog

Podľa medicalnewstoday.com má rozmarín kulinárske aj liečivé účely vďaka svojim antibakteriálnym a antioxidačným vlastnostiam. Európska únia považuje rozmarín za konzervačný prostriedok pre jeho vysoký obsah antioxidantov. Jedným zo zdravotných prínosov rozmarínu je jeho schopnosť pozitívne ovplyvňovať zdravie mozgu! Už v starovekom Grécku študenti jedli rozmarín, aby na skúškach dosiahli lepšie výsledky.

Viacerí vedci tvrdia, že kyselina karnosová, prítomná v bylinke, chráni mozog pred poškodením voľnými radikálmi. Sú to práve antioxidanty v rozmaríne, ktoré pôsobia proti oxidačnému stresu, čím sa predchádza neurodegeneratívnym ochoreniam. Podľa nedávneho článku, ktorý napísal Joseph Mercola, či už budete piť rozmarínovú vodu alebo vdychovať éterický olej z rozmarínu, v oboch prípadoch zvýšite svoje kognitívne funkcie.   

Radšej menej ako viac

Štúdia, ktorú viedol Andrew Pengelly, PhD z oddelenia bylinného lekárstva v Tai Sophia Institute v Marylande, skúmala vplyv sušeného prášku z rozmarínových listov na zlepšenie kognitívnej výkonnosti. V rámci štúdie dostalo presne 28 nefajčiarov so stabilným pevným zdravím vo veku 75 rokov rôzne dávky rozmarínového prášku a potom sa podrobili počítačovým testom na kontrolu ich kognitívnych výkonnostných hladín.

Účastníci boli testovaní päťkrát po náhodnom prijatí rôznych dávok. Päť rovnakých testov sa uskutočnilo do hodiny po spotrebe, o dve a pol hodiny neskôr, o štyri hodiny neskôr a o šesť hodín neskôr. Každý z nich bol tiež testovaný pred podaním prvej dávky "na stanovenie základnej výkonnosti pre daný deň".

Po analýze výsledkov vedci zistili, že najnižšia dávka prášku z rozmarínu zlepšila rýchlosť pamäte u účastníkov viac ako najvyššia dávka, ktorá mala opačný účinok. Podľa štúdie, uverejnenej  v časopise Journal of Medicinal Food v januári 2012, je najlepším spôsobom ako získať výhody rozmarínu, menšie množstvo spotrebované s potravou.

„Pri mierach rýchlosti pamäti bol pozorovaný dvojfázový účinok: najnižšia dávka (750 mg) rozmarínu mala štatisticky významný priaznivý účinok v porovnaní s placebom, zatiaľ čo najvyššia dávka (6 000 mg) mala nepriaznivý účinok,“ uviedli vedci v štúdii.

Zlepšuje kognitívny výkon

V inej štúdii uverejnenej v časopise Therapeutic Advances in Psychopharmacology v roku 2012 vedci z centra Brain, Performance and Nutrition Research Center, Department of Psychology, School of Life Sciences, Northumbria University, U.K.skúmali zmeny nálady a kognitívnej výkonnosti po vdýchnutí arómy z rozmarínu v kancelárskych skriniach.

Plazmatické hladiny 1,8-cineolu, prchavej organickej zlúčeniny obsahujúcej 35 až 45 percent objemu rozmarínového oleja, sa skontrolovali pred a po podaní kognitívnych testov. Aj keď sa nálada významne nezmenila pri vysokej koncentrácii 1,8-cineolu v krvi, viditeľne sa zlepšila rýchlosť, aj výsledok kognitívnych testov.

„Tu sa prvýkrát ukazuje, že výkon kognitívnych úloh významne súvisí s koncentráciou absorbovaného 1,8-cineolu po vystavení aróme rozmarínu, so zlepšeným výkonom pri vyšších koncentráciách,“ uviedli vedci vo svojej štúdii.

Ako si spraviť rozmarínový čaj?

Spravte si doma vlastný „posilňovač“ kognitívnych funkcií, pamäte a výkonu! Budete potrebovať len dve ingrediencie: rozmarín a vodu. 

Postup:

Do varu priveďte 300 ml vody. Pridajte do horúcej vody 1 čajovú lyžičku listov rozmarínu. Alebo môžete listy vložiť do čajovej infúzie a ponoriť ich na 5 - 10 minút, v závislosti od toho, aký chutný má byť čaj. Listy z rozmarínu odstráňte z horúcej vody pomocou sitka s malými otvormi alebo ich vyberte z čajovej infúzie. Použité listy rozmarínu môžete zahodiť. Nalejte si rozmarínový čaj do hrnčeka a užívajte si lahodný nápoj. Ak chcete, môžete pridať sladidlo, ako napr. med alebo agávový sirup.

Fotogaléria


Tagy:
bylina zdravie prevencia rozmarín pamäť

14.07.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia