Obľúbená mexická pochúťka a jej vplyv na telo: Toto sa stane po konzumácii populárneho snacku!

10.07.2020

Jedny ho milujú, iní nenávidia. Má však niečo do seba. Guacamole, vynikajúce s mexickým snackom nachos, sa výborne hodí ako občerstvenie pri sledovaní televízie, či len tak na zahryznutie. Je zdravšie ako syrové dipy? Sú pri jeho konzumácii výčitky na mieste?

Hlavnou ingredienciou v guacamole je avokádo, krémové zelené ovocie plné zdravých, ľahko stráviteľných mononenasýtených tukov. Zvyčajne sa mieša so soľou a limetkovou šťavou. Niektoré recepty tiež vyžadujú cibuľu, koriander, paradajky, cesnak a korenie, ako je napríklad kajenské alebo rasca. 

Čítajte tiež: Mali by sme dať ruky preč od KUCHYNSKÝCH OLEJOV? V skutočnosti nie sú také, ako ich poznáte

„Guacamole je dobré tiež okoreniť pridaním jalapeños, chilli papričiek a pálivej omáčky,“ hovorí Jordan Badger, registrovaný dietológ v Nutričnom centre Sargent Choice na Bostonskej univerzite pre time.com. "Ak túžite po sladšej chuti, môžete pridať ovocie, ako sú nakrájané ananásy, datle a grilované figy."

Aké sú zdravotné prínosy?

Guacamole poskytuje množstvo zdravotných benefitov, pričom za väčšinu z nich je zodpovedné avokádo, presnejšie spomínané mononenasýtené tuky. 

„Sú to zdravé tuky, ktoré hrajú dôležitú úlohu v štruktúre a funkcii nášho mozgu a v ďalších bunkových membránach v tele,“ upozorňuje Badger.

Aj vďaka týmto tukom  pomáha avokádo udržiavať zdravú hladinu cholesterolu. Sú zodpovedné za to, že sa po konzumácii ovocia cítite plní. A nielen to. Zdravé tuky pomôžu kontrolovať glykemickú reakciu vášho tela, čo je spôsob, akým potraviny ovplyvňujú hladinu cukru v krvi. 

Avokádo tiež obsahuje približne 20 rôznych vitamínov a minerálov, pričom ovocie je dobrým zdrojom kyseliny listovej, vitamínu B rozhodujúcim pre zdravie buniek a DNA a vitamínu K, ktorý je kľúčovým pre zdravie kostí, srdca a mozgu.

Guacamole má zvyčajne menej kalórií ako iné dipy či omáčky, ktoré používajú kyslú smotanu, ako dodala Dana Hunnesová, profesorka  na UCLA Fielding School of Public Health a registrovaná dietetička. Navyše, vyrába sa z celých prírodných potravín, ktoré majú vlastné priaznivé účinky na zdravie (napríklad vláknina z pridanej zeleniny).

Každé jedlo, ktoré obsahuje rastlinné potraviny, ktoré sú čo najmenej spracované, namiesto rafinovaných zŕn, škrobov, pridaného cukru, vysoko spracovaných prísad a transmastných kyselín, lepšie podporuje výživu a zdravie, ako potvrdzuje Ryan Andrews, registrovaný dietológ.

Koľko ho môžeme zjesť?

Štandardná veľkosť porcie guacamole sú asi dve polievkové lyžice, ktoré obsahujú 45 kalórií. Aj keď je veľkosť porcie nízka, guacamole má veľkú výhodu oproti kyslej smotane a iným omáčkam. Je ťažšie sa z neho prejesť. Obsahuje totiž veľa vlákniny, ktorá ihneď vyvolá pocit sýtosti. 

I napriek tomu, že sa často zdôrazňujú zdravotné výhody avokáda, za rok ho zjeme v menšom množstve, hoci stále je to viac ako pred 30 rokmi. Oveľa viac ľudia spotrebujú mäso a ryby či iné potraviny s pridaným cukrom. V porovnaní s nimi, avokádo takmer vôbec nejeme. 

Zdravšie guacamole

Ak si pripravujete vlastné guacamole, vynechajte nezdravé potraviny, ako je napr. majonéza a pridajte radšej fazuľu alebo svoju obľúbenú zeleninu, napr. červenú a zelenú papriku. Guacamole je vynikajúce samo o sebe ako desiata, môžete si doň namáčať kúsky mrkvy, alebo ho môžete použiť ako nátierku na celozrnný sendvič. 

Fotogaléria


Tagy:
potraviny zdravie prevencia avokádo guacamole

10.07.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia