Mali by sme dať ruky preč od KUCHYNSKÝCH OLEJOV? V skutočnosti nie sú také, ako ich poznáte

09.07.2020

Že by už večný boj rastlinných a živočíšnych tukov mal svojho víťaza? Hoci by si mnohí vybrali prvú možnosť s domnienkou, že sú zdravšie, nemusí to byť úplne pravda. Rastlinné oleje by sa nemali príliš preceňovať. Prečo treba byť opatrní? 

Často počúvame zo všetkých strán odporúčanie konzumovať rastlinné oleje a oleje z výťažkov zo semien, ako napríklad repkový či hroznový. Môže za to fakt, že sa ukázal priaznivý vplyv olejov na hladiny cholesterolu v krvi, ktoré znižujú v krátkodobom horizonte. Netreba však zabúdať na to, že cholesterol v krvi je rizikovým faktorom, nie chorobou samotnou. 

Čítajte tiež: Koniec paniky, keď niekoľko dní nemôžete na ZÁCHOD: TRIK, ktorý hneď rozhýbe črevá

Je pravda, že rastlinné oleje môžu pomôcť upraviť rizikové faktory, ale nezaručujú, že vďaka nim predídete infarktu a iným zdravotným následkom. V skutočnosti, napriek zníženiu hladiny cholesterolu sa preukázalo niekoľkými kontrolovanými štúdiami, že potenciálne zvyšujú riziko vzniku srdcových chorôb a duševných porúch. Hoci je tých výskumov viac, pozrite sa na dve z nich, ktoré preukázali, že rastlinné oleje nie sú až také úžasné. 

Neopodstatnené zdravotné tvrdenia

Už v roku 2013 vyjadrila organizácia Health Canada obavy a nutnosť prehodnotiť tvrdenia o znižovaní hladín cholesterolu u potravinách, ako uvádza analýza v dokumente CMAJ (Canadian Medical Association Journal).

Nahradenie nasýtených živočíšnych tukov polynenasýtenými rastlinnými olejmi sa stalo bežnou praxou, keďže znižujú hladinu cholesterolu a pomáhajú predchádzať srdcovým chorobám. V roku 2009 potravinové riaditeľstvo Health Canada's Food Directorate po preskúmaní uverejnených dôkazov schválilo žiadosť potravinárskeho priemyslu o uvádzanie toho, že rastlinné oleje znižujú riziko srdcových chorôb a taktiež aj potraviny, ktoré obsahujú tieto oleje. Na označení sa uvádza „znížené riziko srdcových chorôb na základe znižovania hladín cholesterolu v krvi“.

„Dôkladné vyhodnotenie najnovších dôkazov však naznačuje, že povolenie zdravotného tvrdenia pre rastlinné oleje bohaté na kyselinu omega-6 linolovú, ale relatívne chudobnú na kyselinu omega-3 α-linolénovú, nemusí byť opodstatnené,“ píše Drs. Richard Bazinet z Katedry výživy na University of Toronto a Michael Chu z inštitútuLawson Health Research Institute and Division of Cardiac Surgery v Ontáriu. 

Kukuričný a saflorový olej, ktoré sú bohaté na omega-6 linolovú kyselinu, ale neobsahujú takmer žiadnu omega-3 a-linolénovú kyselinu, podľa najnovších dôkazov nie sú spojené s priaznivými účinkami na zdravie srdca. Ako uvádzajú autori, citujúci štúdiu z februára 2013, intervenčná skupina nahradila nasýtený tuk zdrojmi saflorového oleja alebo margarínom z tohto oleja (bohatého na omega-6 linolovú kyselinu, ale s nízkym obsahom omega-3 α-linolovej kyseliny). Zistili, že intervenčná skupina mala znížené hladiny cholesterolu (približne o 8% - 13%) v porovnaní s inou skupinou, čo je v súlade s zdravotným tvrdením. “ Miera úmrtia zo všetkých príčin kardiovaskulárnych chorôb a chorôb koronárnych artérií sa však v liečenej skupine významne zvýšila.

V Kanade sa kyselina omega-6 linolová nachádza v kukuričnom oleji a saflorovom oleji, ako aj v potravinách, ako je majonéza, margarín a orechy. Repkový a sójový olej, ktoré obsahujú linolovú aj a-linolénovú kyselinu, sú najbežnejšou formou oleja v kanadskej strave. Autori to nakoniec uzavreli tvrdením, že nie je jasné, či oleje bohaté na omega-6 linolovú kyselinu, ale s nízkým obsahom omega-3 α-linolénovej kyseliny tiež znižujú toto riziko. Zároveň navrhli, aby sa zdravotné tvrdenie upravilo tak, aby boli vylúčené potraviny bohaté na kyselinu omega-6 linolovú, ale chudobné na omega-3 α -linolénovú kyselinu. 

Zhoršená pamäť

Jedným z najbežnejšie konzumovaných rastlinných olejov na svete je olej z repky olejnej. V prípade neho v roku 2017 zistila jedna štúdia uverejnená v časopise Scientific Reports spojenie repkového oleja v strave so zhoršenou pamäťou, zhrošenou schopnosťou učenia a zvyšovaním hmotností u myší. Štúdia sa vtedy stala prvou, ktorá naznačovala, že repkový olej je pre mozog škodlivejší ako zdravší. Vedci sa dokonca priznali, že existuje čanca, že by konzumácia repkového oleja mohla ovplyvniť vznik a pribej neurodegeneratívnych chorôb alebo iných foriem demencie. 

Ďalšie zistenia štúdií

  • Vedci pod vedením profesora bioanalytickej chémie a chemickej patológie Martina Grootvelda odhalili, že zahrievaním rastlinných olejov sa uvoľňujú škodlivé aldehydy, ktoré môžu spôsobiť rakovinu, srdcové choroby a demenciu. Týka sa to hlavne kukuričného a slnečnicového oleja.
  • Výskum z Oxfordskej univerzity zase zistil, že rastlinné oleje bohaté na omega 6 kyseliny vytláčajú z mozgu omega 3 mastné kyseliny. Nedostatok omega 3 podľa profesora neurovedy Johna Steina prispieva k problémom v oblasti duševného zdravia a dyslexie.

Zvážte konzumáciu týchto olejov

Nasledujúce rastlinné oleje obsahujú veľké množstvo omega 6 mastných kyselín. Podľa vedcov príliš veľa omega 6 v porovnaní s omega 3 môže prispieť k chronickému zápalu, ktorý je základným faktorom pri vzniku niektorých chorôb vrátane srdcových chorôb, rakoviny, cukrovky a artritídy.

Týka sa to týchto olejov: 

  • sójový olej
  • kukuričný olej
  • bavlníkový olej
  • slnečnicový olej
  • arašidový olej
  • sezamový olej
  • ryžový olej

Tradičné tuky majú zelenú

Na druhej strane netreba rastlinné oleje hneď zatracovať. Stále by mali byť súčasťou jedálníčka, no aj v ich prípade si treba dávať pozor na ich skonzumované množstvo. Odporúča sa tiež siahnuť po tradičných tukoch a do svojej stravy zahrnúť extra panenský olivový olej, kokosový olej, bio maslo, avokádo, orechy a tučné ryby. V každom prípade úplne vyradiť zo stravy raslitnné alebo živočíšne tuky nie je dobrý nápad.  

Fotogaléria


Tagy:
srdce zdravie prevencia rastlinné oleje

09.07.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia