Výhoda CUKRU, ktorú mnohí nečakali: Prečo by sme ho nemali odmietať!

12.05.2020

Sacharidy zvyšujú výkon a maximalizujú výdrž. Preto je v telocvičniach a v športových obchodoch k dispozícii veľa energetických nápojov a rôznych koktejlov. Ale čo jednoduchá cukrová voda?

Na prvý pohľad to tak možno nevyzerá, no cukrová voda má na ľudské telo prekvapujúce účinky. Dokonca je prospešnejšia ako energetické či ovocné nápoje, ako sa píše na portáli brightside.me

Čítajte tiež: Máte vysoký krvný tlak? Tomuto čaju s bylinkou by ste sa mali vyhýbať!

Poskytuje rýchlu podporu energie

Príliš veľa cukru v potrave je zlé pre zdravie. Aj keď je pravda, že odborníci na výživu odporúčajú, aby cukry tvorili iba približne 10% nášho denného príjmu kalórií, niekedy potrebujeme okamžitú energetickú podporu.

Keď si dáme cukrovú vodu, naše telo absorbuje molekuly cukru do krvného riečišťa, kde ich prijímajú bunky a premieňajú sa na energiu. Zistilo sa, že sacharóza, molekula cukru, ktorá sa nachádza vo väčšine klasických cukrov, ktoré kúpime v obchode, má vyššiu rýchlosť absorpcie ako iné typy cukrov. Výskum ukázal, že relatívne jednoduché zložky cukrovej vody by mohli byť lepším zdrojom energie ako sladené nápoje.

Z čoho sa vyrába cukrová voda?

Cukrovú vodu vyrobíme veľmi jednoducho zmiešaním cukru a vody v pohári. Bežný cukor, ktorý  používame v domácnosti sa však líši od cukrov používaných v rôznych sladených nápojoch. Cukrová voda obsahuje sacharózu, zatiaľ čo iné sladené nápoje obsahujú glukózu v kombinácii s inými cukrami (fruktóza, kukuričný škrobový sirup a ďalšie). Sacharóza je disacharid, ktorý pozostáva z 2 molekúl cukru, glukózy a fruktózy.

Nedávna štúdia zo Spojeného kráľovstva ukazuje, že spôsob, akým naše telo využíva sacharózu, je lepší a účinnejší ako iné molekuly cukru.

Prečo je lepšia ako iné sladené nápoje?

Zdá sa, že ovocné šťavy, energetické nápoje a vitamínové vody majú rovnaké základné zložky ako cukrová voda, ale nie je to tak. Medzi cukrovou vodou a inými sladenými nápojmi sú významné rozdiely:

  • Sladené nápoje nakupované v obchode často obsahujú ďalšie prísady, ako napríklad kofeín, aromatické látky a farbivá.
  • Sladené nápoje, najmä energetické, sú drahé, zatiaľ čo cukrová voda je lacná a ľahko si ju vyrobíme.
  • Energia z ovocia a ovocné nápoje zmiešané s glukózou môžu spôsobiť mierne žalúdočné ťažkosti, zatiaľ čo cukrová voda na báze sacharózy sa v črevách ľahko trávi.

Výhody pre športovcov

Konzumácia cukrovej vody je dobrá pre všetkých, no pre tých, ktorí pravidelne tvrdo trénujú, prináša aj ďalšie výhody:

  • Aj keď všetky uhľohydráty pomáhajú obnoviť hladinu energie počas cvičenia, je to práve miera intenzity, pri ktorej sa energia obnovuje.
  • Väčšina nápojov určených pre športovcov obsahuje kombinácie glukózy, ktoré môžu spôsobiť nepríjemné pocity, pretože sa vstrebávajú črevami.
  • Vedci zistili, že športovci, ktorí pijú cukrovú vodu sa zregenerujú skôr ako tí, ktorí si dopriavajú energetické nápoje. 

Najlepší čas na konzumáciu

  • Pred, počas a po tréningu.
  • Počas aktivít s vysokou intenzitou, ako je turistika, cyklistika, beh a ďalšie.
  • Keď máte z nejakého dôvodu veľké medzery medzi jedlami
  • Kedykoľvek potrebujete rýchlo doplniť energiu.

Odporúčaný príjem cukrovej vody

  • Cukrová voda, rovnako ako všetky sladkosti, sa má konzumovať s mierou.
  • Pri vytrvalostných tréningoch, ako je napríklad cyklistika, je najlepšie spotrebovať 7 polievkových lyžíc cukru za hodinu. Do jednej šálky vody sa odporúča vmiešať približne 1,5 polievkovej lyžice cukru.
  • Pri menej intenzívnych tréningoch je rozumné znížiť množstvo na polovicu.
  • Ak necvičíte a potrebujete si doplniť energiu, odporúčajú sa jednorazovo 2 čajové lyžičky na pohár vody.

Fotogaléria


Tagy:
voda energia zdravie cukor prevencia

12.05.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/az

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia