Prírodné tlmiče horúčky: TOP potraviny, ktoré zatočia s hlavným príznakom KORONAVÍRUSU

23.04.2020

Máte hlavu ako v tlakovom hrnci a telo v ohni? Na horúčku môžete zaútočiť dávkou chémie alebo prírodnými medikamentami. Nenechávajte nič na náhodu a zásobte sa potravinami, ktoré sú k ľudskému telu šetrnejšie a znižujú horúčku. 

Ak máte horúčku, vaša chuť do jedla je minimálna. V skutočnosti spaľujete viac kalórií, ako normálne, keďže je telo viac zaťažené. Keď bojujete s infekciou, telo potrebuje živiny a energiu na posilnenie imunitného systému. Jednoducho povedané, musíte byť silní a najesť sa! 

Čítajte tiež: Výhoda FAJČENIA v boji proti KORONAVÍRUSU? Toto vraj robia cigarety s pľúcami

Podľa livestrong.com existujú určité potraviny, ktoré vám pomôžu v boji proti horúčke, ktorá je jednou z najhlavnejších príznakov nového koronavírusu. Okrem liekov sa oplatí byť aj nimi zásobení, keďže človek nikdy nevie, kedy ho prepadne choroba. 

Grécky jogurt

Ak máte toleranciu na mliečne výrobky, „jogurt - a ďalšie fermentované potraviny, ako napríklad kyslá kapusta - sú dobrými zdrojmi probiotík, ktoré môžu zlepšiť váš mikrobióm v čreve a pomôcť v liečbe, ako potvrdila Pauline Joseová, MD, klinická inštruktorka národnej neziskovej zdravotnej organizácie UCLA and family medicine specialist v pH Labs.

Keď v črevách „prekvitá“ priateľský druh flóry, váš imunitný systém funguje správne. Je to preto, že vaše črevo a jeho dobré baktérie, ktoré ničia škodlivé mikróby, sú prvou obrannou líniou proti prechladnutiu a chrípke, ako hovorí Frances Largeman-Roth, RDN.

Okrem jeho probiotickej sily je grécky jogurt tiež neuveriteľným zdrojom bielkovín na jednu porciu, takže aj keď nemáte veľa chuti do jedla, stále budete mať dostatok živín i z malého množstva. 

Slepačia polievka

„Kuracia polievka vyčistí váš nos, keď ho máte upchatý, pomáha udržiavať teplo, keď máte triašku, a doplní telo o niekoľko aminokyselín, ktoré pomáhajú bojovať proti chrípke,“ hovorí Joseová.

Táto polievka je ľahko stráviteľná a je tiež dobrým zdrojom bielkovín, ktoré si musíme vybudovať, keď máme horúčku. Tiež odáva potrebnú hydratáciu. Navyše, teplá šálka kuracej polievky je dokonalým jedlom, pretože pomôže upokojiť bolesť hrdla.

Kokosová voda

Ak chcete, aby vaše telo fungovalo ako má, mali by ste byť hydratovaní. Podľa publikácie Harvard Health Publishing dopĺňanie tekutín pomáha regulovať teplotu tela, blokuje infekciu a transportuje potrebné živiny do vašich buniek. To je obzvlášť dôležité vtedy, ak máte horúčku a strácate vodu potením. Úžasná je v tomto kokosová voda, ktorá vám dodá nielen tekutiny, ale i základné elektrolyty, ktoré telo stráca v dôsledku potenia alebo hnačky. 

Navyše, na rozdiel od obyčajnej vody, je tá kokosová bohatá na draslík, ktorý sa postará o správne fungovanie svalov a nervov. Je priam ideálnou, ak vaše telo vyžaduje reguláciu srdcového rytmu. Vyberte si však takú kokosovú vodu, ktorá neobsahuje žiadne pridané cukry a príchute a obsahuje sto percent tejto tekutiny. 

Ovocie

Keď máte horúčku, ovocie je vaším priateľom! 

„Väčšina plodov ovocia obsahuje najmenej 80 percent vody, takže sú skvelé na rehydratáciu. Navyše, veľa z nich obsahuje významné množstvo vitamínu C, ktoré je nevyhnutné pre imunitnú odpoveď, ako aj pre bunkovú regeneráciu,“ hovorí Largeman-Roth.

Dr. Joseová súhlasí a dodáva, že pomaranče a ďalšie citrusové plody bohaté na vitamín C pomáhajú podporovať imunitný systém pri odstraňovaní infekcií spôsobujúcich horúčku. 

Majte však na pamäti, že niektoré druhy ovocia, najmä tie, ktoré majú semená a kožu, majú veľa vlákniny a pri horúčke môžu byť ťažko stráviteľné (váš tráviaci systém pravdepodobne nie je v najlepšom stave). Banány a avokádo šetrné k žalúdku sú dobrými možnosťami, pretože je menej pravdepodobné, že spôsobia akékoľvek gastrointestinálne ťažkosti.

Zelenina

Rovnako ako ovocie, zelenina dodáva potrebné vitamíny a nevyhnutné minerály, ktoré podporujú imunitný systém a pomáhajú vám zbaviť sa horúčky. Konkrétne sa odporúča zelenina ako mrkva, cibuľa a zeler, ktoré môžete hodiť do hrnca, kde máte zdravú domácu kuraciu polievku. Ako však upozorňuje Dr. Joseová, surová zelenina je plná vlákniny, čo môže spôsobiť nadúvanie, preto sa radšej držte varených odrôd, ktoré sú ľahšie na trávenie. 

Potraviny s vysokým obsahom bielkovín

Pokiaľ ide o živiny bojujúce proti infekciám, proteín je na prvom mieste. Vaše telo potrebuje na vývoj protilátok proteín, ktorý vás chráni pred napadnutím patogénmi, hovorí Robert Segal, MD.

Largeman-Roth súhlasí: „Potraviny bohaté na bielkoviny, ako sú fazuľa, orechy, chudé mäso a hydina, obsahujú minerály selén a zinok, ktoré sú nevyhnutné pre zdravý imunitný systém.“

Výborné sú aj vajcia, ktoré obsahujú vitamín D - dôležitý pre imunitu a ktorý je ďalším bohatým zdrojom bielkovín. A hoci nebudete mať chuť na celé kuracie prsia či filety z lososa pri chorobe, nakrájané kocky mäsa vo vývare sú skvelým spôsobom, ako svoje telo doplniť o dostatok bielkovín. 

Byliny a koreniny

Málokto by povedal, že i v koreninách možno nájsť niektoré prírodné liečivé prostriedky, ktoré pôsobia proti horúčke a posilňujú imunitu. Cesnak napríklad obsahuje allicín, čo je antibakteriálna zlúčenina, ktorá môže pomôcť zmierniť zápal a bojovať proti horúčke. 

Ak nie ste zástancami konzumácie surového cesnaku, máte na výber. Konzumácia cesnakového extraktu môže podľa štúdie z júna 2012 v časopise Clinical Nutrition tiež zlepšiť funkciu imunitných buniek a následne zmierniť príznaky prechladnutia.

Zázvor je ďalšie korenie, ktoré môže posilniť imunitný systém. Gingerol, jeho účinná látka, má liečivé vlastnosti, ktoré okrem iného pomáhajú so zápalom, nevoľnosťou a zvracaním. Môžete ho pridať do vývaru či iného jedla alebo do čaju. Zázvor má navyše antimikrobiálne účinky a môže zabíjať otravné patogény, ako sú rôzne baktérie. 

Potraviny, ktorým sa vyhnúť

Ak máte horúčku, dajte si pozor na nasledujúce potraviny, ktoré by mohli brániť v zotavení sa z choroby:

  • Alkohol, kofeínové nápoje a limonády: Môžu spôsobiť dehydratáciu. Pamätajte, že vaše telo potrebuje dostatok tekutín na potlačenie infekcie. Čierny čaj, ktorý obsahuje silné antioxidanty, je lepšou voľbou pri regenerácii.
  • Sladké jedlá: Cukor spôsobuje v tele zápal a môže narušiť reakciu imunitného systému.
  • Určité druhy mäsa: Mäso, ktoré je ťažké alebo v čreve, ako napríklad párky v rožku, bude ťažko stráviteľné. Nechcete predsa strácať energiu, ktorú vaše telo potrebuje pri liečbe, no pritom bude zaneprázdnené trávením klobásy.

Fotogaléria


Tagy:
potraviny choroba horúčka

23.04.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia